RENAULT: DZIESIĘĆ LAT HISTORII KONCEPTÓW (CZĘŚĆ 1.)

Ostatnie dziesięciolecie w historii samochodów koncepcyjnych Renault zaczęło się wraz z pojawieniem się nowego dyrektora designu Laurensa van den Ackera.

Model DeZir był symbolem stanu „zakochania”. Była to zupełnie nowa koncepcja stylistyki marki.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Oparta została ona na cyklu życia człowieka i przełożyła się na wdrażaną od 2010 roku strategię designu odwołującą się do sześciu przełomowych etapów w naszym życiu. Strategia, której symbolem stał się kwiat o sześciu płatkach, zapoczątkowała okres nowych projektów i zaowocowała odświeżeniem całej oferowanej gamy pojazdów.

Laurens van den Acker rozpoczął pracę w Renault jako dyrektor designu przemysłowego Grupy w październiku 2009 roku. Zastąpił na tym stanowisku Patricka le Quémenta, który kierował działem projektowym przez ponad 20 lat, przyczyniając się do powstania wielu znaczących projektów (Twingo, Initiale, Avantime, Logan, Twizy). Zzmiana oznaczała chęć zerwania z przeszłością i wzmocnienia wizerunku marki Renault, a także zwiększenia wyników sprzedaży.

Pierwszym ambitnym celem, jaki postawił sobie Laurens van den Acker, było stworzenie atrakcyjnej, wyrazistej i spójnej gamy pojazdów, których charakterystykę można ująć w trzech kluczowych słowach: prostota, zmysłowość i ciepło. Nowe modele świadczyły o emocjonalnym podejściu do projektowania i designie skoncentrowanym na człowieku.

W naszym systemie organizacyjnym zespół projektantów pracujących nad stworzeniem samochodu koncepcyjnego jest również odpowiedzialny za projekt samochodu produkcyjnego, którego zapowiedzią jest concept car. Praca nad samochodem koncepcyjnym może stanowić doskonałe ćwiczenie, w którym projektant kieruje się w większym stopniu sercem niż umysłem. Jej głównym celem jednak jest wyznaczenie kierunku rozwoju przyszłych modeli produkcyjnych.

Nowa koncepcja stylistyki marki przełożyła się na strategię designu odwołującą się do sześciu przełomowych etapów w naszym życiu: zakochania, odkrywania świata, założenia rodziny, pracy, aktywnego trybu życia i rozrywki oraz osiągnięcia mądrości życiowej, na którą składają się zdobyte doświadczenia. Strategia zaowocowała odświeżeniem całej oferowanej gamy pojazdów. Począwszy od Salonu Samochodowego w Paryżu w 2010 roku, każdy samochód koncepcyjny marki symbolizuje kolejny etap w życiu człowieka.

DeZir (2010). Wyróżnia się zdecydowaną stylistyką i intensywnie czerwonym nadwoziem w odcieniu Czerwony Passion i symbolizuje pierwszy przełomowy etap w życiu człowieka: zakochanie, odzwierciedlając nową strategię designu.

Captur (2011). Inspiracją do powstania był świat sportów uprawianych na świeżym powietrzu. Jego atletyczna sylwetka przypomina sprintera gotowego do startu. To kompaktowy i wszechstronny crossover, zaprojektowany aby spełniać wymagania młodych par żyjących w mieście.

R-Space (2011). Dzięki dynamicznym liniom i zaprojektowanemu na nowo wnętrzu zrewolucjonizował koncepcję samochodów jednobryłowych, aby zaspokoić potrzeby całej rodziny. Zmysłowy pojazd nie zapomina również o radości z jazdy i nie brakuje mu sportowego zacięcia. Pełnemu emocji concept carowi udało się przełamać tradycyjne stereotypy dotyczące minivanów. Rzeźbione boki, tylne nadkola, które dodają charakteru, wcięcie w talii, zaokrąglony tył… przypomina ludzką postać. Krzywizny i płynne linie, podkreślone wyjątkowymi dla vana refleksami światła, dodają mu energii i lekkości.

Frendzy (2011). Zaprezentowane po raz pierwszy na Salonie Samochodowym we Frankfurcie, reprezentuje czwarty z kolei rozdział nowej strategii designu marki i wprowadza nas w świat pracy. To w swoim założeniu pojazd wszechstronny, który sprawdzi się zarówno jako samochód dostawczy, jak i osobowy, spełniając tym samym oczekiwania użytkowników biznesowych i całych rodzin.

Twin’Run (2013). Jest swego rodzaju hołdem złożonym legendarnym modelom R5 Turbo i Clio V6. Sportowe auto o wyrazistej stylistyce stanowiło jednocześnie zapowiedź kolejnej generacji Twingo. Zaprezentowany z okazji 71. Grand Prix Formuły 1 w Monako w 2013 roku to miejski concept car o sportowych osiągach. Symbolizuje rozrywkę, kolejny płatek w strategii designu marki.

Twin’Z (2013). Na mediolańskim Triennale marka Renault i brytyjski designer Ross Lovegrove zaprezentowali go światu. Samochód koncepcyjny, który jest owocem ścisłej współpracy projektanta z marką, łączy dwa światy: świat mebli i świat samochodów. W obydwu design odgrywa szczególną rolę.

Initiale Paris (2013). Symbolizuje „wiek mądrości życiowej”, czyli ostatni płatek w strategii designu marki. Reprezentuje otwartość umysłu oraz zapewnia komfort i doznania z jazdy charakterystyczne dla samochodów klasy premium. To samochód, którego trzeba doświadczyć. Oddaje zaangażowanie marki Renault na rzecz innowacji dla komfortu i przyjemności z jazdy.