Renault przekazało straży pożarnej z Yvelines (Służba Straży Pożarnej i Służb Ratowniczych Departamentu Yvelines – SDIS 78) wyjątkowy samochód: w pełni demontowalną Lagunę umożliwiającą ponowny montaż.
Egzemplarz, przeznaczony do szkolenia strażaków, pozwala powtarzać wszystkie czynności związane z ratownictwem drogowym, w tym docieranie do ofiar i uwalnianie osób zakleszczonych w samochodach. Dzięki takim nowatorskim działaniom Renault przyczynia się do osiągania celów wyznaczanych przez program ONZ – „Dekada działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego 2011–2020” – który do 2020 roku zakłada zmniejszenie liczby ofiar wypadków drogowych o 50 proc.
– Uwalnianie ofiar zakleszczonych w samochodach często wymaga częściowego lub całkowitego rozcinania pojazdu. Takie działania są oczywiście nieodwracalne! Dlatego zrodził się pomysł, aby stworzyć samochód szkoleniowy, który byłby całkowicie demontowalny, a jednocześnie można by go ponownie zmontować – wyjaśnia Claire Petit Boulanger, referent ds. organizacji pomocy specjalistycznej w dyrekcji ds. odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw (DRSE).
Renault zdecydowało się na udzielenie projektowi pomocy technicznej i finansowej, aby wesprzeć w ten sposób globalny postęp idei odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw. Specjaliści z dyrekcji ds. inżynierii prototypów samochodów, elektryczności, blacharstwa, lakiernictwa i prototypowania podjęli się spełnienia wymagań zawartych w niezwykle precyzyjnych specyfikacjach technicznych stworzonych przez strażaków. Cel był prosty: szybkie skonstruowanie całkowicie demontowalnego samochodu umożliwiającego ponowny montaż bez użycia narzędzi. Ponadto strażacy wśród wymagań wymieniali również możliwość łatwego przestawiania samochodu oraz wyposażenie go w fotele, których oparcia można usunąć, zachowując jego całkowitą funkcjonalność.
Po siedmiu tygodniach pracy zespoły zaprezentowały pierwszy model Laguny w pełnym zestawie. Z samochodu usunięto zbędne części takie jak silnik, bak czy elementy systemu bezpieczeństwa, w tym poduszki powietrzne. Kierownica i kolumna kierownicy działają poprawnie, co umożliwia łatwesystemy, system, manewrowanie pojazdem.
Zgodnie ze specyfikacją techniczną Laguna może zostać całkowicie zdemontowana w czasie krótszym niż 5 minut. Stało się to możliwe dzięki zastosowaniu poziomych i pionowych zawiasów umieszczonych w środku samochodu pozwalających na wyjęcie drzwi kabiny i bagażnika. Możliwości dalszego demontażu dają również szybkie zaczepy słupków nadwozia. Dodatkowo konstruktorzy Renault wmontowali do spodu samochodu lewarek z przyczepy kempingowej, tak aby pojazd był stabilny w każdej sytuacji, a także wyposażyli Lagunę w symulator dymu, który umożliwia strażakom ćwiczenia w podejmowaniu wstępnych działań w przypadku pożaru.
Ten oryginalny model Laguny idealnie realizuje założenia przyjęte w zasadach partnerstwa podpisanego 21 czerwca 2012 r. między Renault a Francuską Federacją Straży Pożarnych (FNSPF). Grupa Renault zaangażowała się w kilka projektów umożliwiających strażakom szybkie działanie w sytuacji wypadku drogowego lub pożaru samochodu: przekazywanie pojazdów, jak również tworzenie narzędzi edukacyjnych (m.in. filmów i aplikacji na tablety) oraz organizację szkoleń dotyczących pojazdów elektrycznych itp.
Bezpieczeństwo drogowe stanowi podstawowy element strategii traktującej o odpowiedzialności społecznej spółki Renault. Takie podejście, oparte na szacunku dla życia i wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań służących ludziom, jest zgodne z misją Renault ujętą w słowach: Sprawić, by zrównoważona mobilność stała się dostępna dla wszystkich…
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.