RENAULT: CAPTUR dCi 90 ZDAŁ TEST PODCZAS RAJDU ARŁAMÓW

captur_0

Podczas Rajdu Arłamów w roli samochodu prasowego wystąpił Renault Captur. Ten sam pojazd pojawił się także na parkingach odcinków specjalnych Rajdu Barbórka – Ogólnopolskiego Kryterium Asów w Warszawie.

To miejski crossover, charakteryzujący się płynną stylistyką: duże koła, wysoki prześwit, poszerzony rozstaw kół, wysunięta przednia szyba powodują, że stanowi on to połączenie mini-vana, SUV-a oraz hatchbacka.


Zobacz także:

TESTY

RENAULT: NOWY MEGANE W SALONACH W MARCU (PIERWSZA JAZDA)


 

Podczas podróży do ekskluzywnego Hotelu Arłamów mieliśmy okazje przetestowania Captura. Model wyposażony został w silnik wysokoprężny Energy dCi 90 o pojemności 1461 ccm.

Już na pierwszy rzut oka widać, że Renault Captur daje bardzo szerokie możliwości personalizacji. Dwukolorowe nadwozie, kolorowe obręcze kół, jasna lub ciemna tonacja wnętrza, różne wzory tapicerek – auto jest w stanie dostosować się do najróżniejszych upodobań.

NADWOZIE

Łagodne, płynne, wyważone kształty i atrakcyjny design Captura zostały zainspirowane samochodem koncepcyjnym, po którym crossover odziedziczył styl i nazwę. Pojazd zyskuje na dynamice dzięki wysuniętej do przodu i pochylonej przedniej szybie. Jego kompaktowe wymiary i zwiększony prześwit, duże koła i osłony dolnej części nadwozia pozwalają na bezproblemowe wjeżdżanie na krawężniki w momencie parkowania.

 

Dach i słupki odcinają się od koloru dolnej części nadwozia. Samochód zbudowany jest na platformie Clio.

Bagażnik Renault Captur zwraca uwagę pojemnością (do 455 dm3 przy załadunku do wysokości tylnej półki). Wymiary auta to: długość – 4122 mm, szerokość (z lusterkami zewnętrznymi) – 1958 mm, wysokość – 1566 mm.

WNĘTRZE

Pomimo swoich kompaktowych wymiarów Renault jest autem o przestronnym wnętrzu, co potwierdza wysunięta szyba przednia i duże wymiary kabiny. Barwne wnętrze jest przyjemne, ciepłe i sprzyja wypoczynkowi. Wrażenie to dodatkowo wzmacniają możliwości personalizacji obejmujące liczne strefy wnętrza, opcje kolorystyczne i wzory.

Wysoko umieszczony, ergonomiczny fotel kierowcy daje poczucie komfortu. Nie brakuje też różnych schowków, co zwiększa praktyczność (np. duży schowek w desce rozdzielczej w kształcie szuflady Easy Life – 11 litrów), łatwo dostępny dla kierowcy). Panie ucieszy fakt, że tapicerka jest zdejmowana, dzięki czemu można ją np. wyprać w pralce.

Tylna kanapa składana w układzie 1/3-2/3, z regulacją w przód i tył w zakresie 16 cm nie tylko zapewnia większy komfort pasażerom siedzącym z tyłu lecz pozwala również zwiększyć pojemność bagażnika. W trakcie jazdy mieliśmy „na pokładzie” nietypowy ładunek – udało się go umieścić dzięki całkowitemu złożeniu siedzeń z tyłu.

 

WYPOSAŻENIE

Testowany model posiadał podstawowy poziom wyposażenia: ZEN.

W standardowym wyposażeniu znajduje się m.in.:
bezpieczeństwo: system wspomagania nagłego hamowania, przednia poduszka powietrzna kierowcy i pasażera, sygnalizacja dźwiękowa niezapięcia pasów bezpieczeństwa, system dynamicznej kontroli toru jazdy ESC, boczne poduszki powietrzne, system Isofix na tylnych bocznych siedzeniach,3 zagłówki tylne z regulacją wysokości , światła do jazdy dziennej typu LED, światła przeciwmgłowe, obręcze kół ze stopu metali lekkich 16″, radioodtwarzacz CD 4X20W, z Bluetooth, USB i jack, klimatyzacja manualna, Bluetooth, gniazdo USB i jack, wyjmowany środkowy schowek konsoli środkowej;
komfort: lusterka boczne regulowane elektrycznie, fotel kierowcy z regulacją wysokości, skórzana kierownica z ozdobnym elementem, przykrycie części bagażowej, centralny zamek zdalnie sterowany kartą Renault, szyby przednie regulowane elektrycznie z włącznikiem impulsowym po stronie kierowcy, szyby tylne regulowane elektrycznie, klimatyzacja manualna, radioodtwarzacz CD z 4 głośnikami;
prowadzenie: opony o niskim oporze toczenia karta Renault ze zdalnym sterowaniem zamka centralnego system Stop and Start funkcja EKO’
wygląd: zewnętrzne elementy ozdobne chromowane – ozdobna listwa chłodnicy, obramowanie reflektorów przeciwmgłowych, chromowane wstawki w bocznych listwach ochronnych, obudowy lusterek bocznych w kolorze lśniącej czerni; obramowania nawiewów bocznych w kolorze lśniącej czerni, konsola centralna i obramowania nawiewów w kolorze lśniącej czerni, obramowanie konsoli środkowej i głośników, wewnętrzne obramowanie nawiewów, szuflada Easy Life oświetlana.

SILNIK

Testowany samochód wyposażony był w silnik Diesla Energy dCi 90. 4-cylindrowa, ośmiozaworowa jednostka, o pojemności 1461 cm3 rozwija moc 90 KM (66 kW). Sięgający 220 Nm moment obrotowy dostępny jest już od najniższych obrotów.).

 

Silnik ten w cyklu mieszanym – według producenta – zużywa zaledwie 3,6 l/100 km i emituje 95 g/km CO2. Podczas testu spalanie było wyższe, ale mieściło się w dopuszczalnej normie. Do Arłamowa i z powrotem dotarliśmy na “jednym baku” (pojemność zbiornika paliwa: 45 litrów), choć końcówka była dość nerwowa – na drodze szybkiego ruchu podróżowaliśmy poniżej dopuszczalnej szybkości, aby nieco „przyoszczędzić”…

WRAŻENIA Z AJZDY

Captur zapewnia zwrotność i przyjemność prowadzenia typowe dla samochodów kompaktowych. Zawieszenie jest bardzo precyzyjnie zestrojone i zapewnia zarówno komfort podczas jazdy po autostradzie, jak też szybkie podróżowanie na krętych, górskich drogach i dróżkach.

Precyzyjnie pracuje także układ kierowniczy i hamulcowy. Siedzenia są wygodne, nawet przy długiej jeździe nie odczuwa się dyskomfortu. Wysoka pozycja za kierownicą pozwala na doskonałe śledzenie drogi.

Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 13,1 sekundy i według danych technicznych rozwija prędkość maksymalną 171 km/h. Nie byliśmy w stanie tego sprawdzić, ale przy dozwolonych 140 km/h na autostradzie spisywał się dzielnie. Nie próbował „myszkować” po jezdni. Nie udało nam się natomiast sprawdzić jego reakcji na silniejszy, boczny wiatr.

Poziom hałasu wewnątrz jest umiarkowany i porównywalny z innymi modelami w segmencie. Elementy wykończenia, choć nie był to egzemplarz zupełnie nowy, nie wydawały jakiś szczególnych dźwięków, tak częstych w pojazdach tej klasy. To duży plus.

 

Użyteczna szuflad Easy Life jest wyjątkowo obszerna (11 litrów), a podświetlenie LED ułatwia znalezienie rzeczy w godzinach nocnych. Do dyspozycji jest także zamykany schowek w górnej części deski rozdzielczej. Dużą wygodę stanowi dzielona tylna kanapa. jest przesuwana, staąd możliwość regulacji pojemności bagażnika. Kufer – w zależności od wersji – posiada wielopołożeniową, wyjmowaną i dwustronną podłogę. Promień na wysokości kolan na tylnych siedzeniach sięga 21,6 cm.

W aucie można mieć poczucie bezpieczeństwa. Wzmocniona konstrukcja nadwozia, czołowe i boczne poduszki powietrzne chroniące głowę i klatkę piersiową kierowcy oraz pasażera z przodu, czujniki nacisku wykrywające moment zderzenia, pasy bezpieczeństwa z napinaczem i ogranicznikiem napięcia (na przednich siedzeniach), zagłówki chroniące przed skutkami zderzenia tylnego, ograniczniki napięcia pasów (na tylnych bocznych siedzeniach), przednie siedzenia z systemem zapobiegania zjawisku nurkowania (Fix4Sure) – to niektóre z elementów chroniących kierowce i pasażerów.

Wycieczka do Arłamowa była więc przyjemnością. A na parkingu luksusowego hotelu, w gronie aut z najwyższej półki Captur prezentował się ciekawie…

Fot.: MARCIN KARACZUN