Od powstania marki Renault i narodzin kinematografii ponad sto lat temu we Francji, ich dzieje są ze sobą ściśle powiązane.
W 1895 roku bracia Lumière opatentowali pierwszy kinematograf i założyli swoje studio w Boulogne- Billancourt, niedaleko wyspy Seguin.
Zobacz także:
Kilka lat później powstały tam pierwsze fabryki Renault. Statystyki tych 120 lat wspólnej historii Renault i kina są następujące: 40 samochodów Renault wykorzystywanych na potrzeby 200 produkcji filmowych każdego roku, 37 lat współpracy Renault z Festiwalem Filmowym w Cannes, 300 samochodów Renault do dyspozycji organizatorów festiwali w 2019 roku…
Od samego początku istnienia firmy Renault Frères, czyli od 1899 roku, jeden z jej założycieli, Louis Renault, wykorzystywał możliwości oferowane przez kino do promocji swoich samochodów. W tym samym roku bracia Lumière wyprodukowali krótki film, w którym Louis wystąpił za kierownicą pierwszego modelu marki, Type A – małego samochodu zaprojektowanego i wprowadzonego przez niego na rynek.
Od tego czasu francuskiego producenta z dziesiątą muzą łączy szczególna więź. Dziś samochody Renault pojawiają się w około czterdziestu produkcjach filmowych rocznie. Co roku Renault towarzyszy festiwalom filmowym na całym świecie, przewożąc gwiazdy, które pojawiają się na najsłynniejszych czerwonych dywanach.
Renault jest oficjalnym partnerem motoryzacyjnym następujących festiwali:
– Festiwal Filmowy w Cannes,
– Ceremonia wręczenia Cezarów,
– Festiwal Filmów Amerykańskich w Deauville,
– Międzynarodowy Festiwal Filmów Komediowych w Alpe d’Huez,
– Festiwal Filmów Romantycznych w Cabourgu,
– Festiwal Filmów Frankofońskich w Angoulême,
– Festiwal Filmowy Braci Lumière w Lyonie (Grand Lyon Film Festival),
– Festiwal Kina Francuskiego online,
– Międzynarodowy Festiwal Programów Audiowizualnych.
„Titanic” to film, który w momencie premiery stał się największym przebojem kasowym wszech czasów. Opowiada tragiczną historię legendarnego brytyjskiego transatlantyku, który zatonął w 1912 r. podczas swojego dziewiczego rejsu do Stanów Zjednoczonych. Oprócz licznych innych przedmiotów w ładowni liniowca znajdował się model Renault Type CB.
Należał do Williama Ernesta Cartera, pasażera pierwszej klasy (i jednego z ocalałych), który chciał przetransportować pojazd do Ameryki. Scena miłosna z udziałem Leonardo Di Caprio i Kate Winslet została nakręcona we wnętrzu repliki słynnego modelu z 1910 roku.
Renault 11, najlepiej sprzedający się samochód w swojej klasie w latach 80., stało się bohaterem jednej z bardziej spektakularnych scen pościgu w filmie „Zabójczy widok” („A View to a Kill”) z cyklu przygód Jamesa Bonda. Roger Moore, wcielający się w postać słynnego brytyjskiego tajnego agenta, wyrzuca kierowcę z zaparkowanego u stóp wieży Eiffla R11 i rozpoczyna brawurowy rajd wzdłuż Sekwany w pogoni za paralotnią.
W ferworze akcji R11, które prowadzi agent 007, traci dach po zderzeniu z zamkniętym szlabanem, a po chwili zostaje skrócone o połowę w kolizji z nadjeżdżającym z przeciwka autem…
Model Renault Type NN produkowany w latach 1924-29 sprzedał się w 150 000 egzemplarzy. Sześćdziesiąt lat po zakończeniu produkcji Spielberg nakręcił trzecią część serii przygód Indiany Jonesa. W jednej z bardziej znanych scen przedstawiających pogoń za czołgiem przez pustynię bierze udział czterodrzwiowa wersja Renault Torpedo z 1928 roku.
Nie da się pisać o Renault i kinie, nie wspominając o filmie „Goście, goście” (Les Visiteurs – 1993) i występującym w nim modelu Renault 4 F4 w żółtych barwach pocztowych. Wystawiona przez głównych bohaterów – Godefroya de Montmiraila (Jean Reno) i Jacquouille’a/ Jacquarta (Christian Clavier) – na ciężką próbę furgonetka jest wersją vana z 1983 roku.
Rok później grupa francuskich komików Les Nuls (Alain Chabat, Chantal Lauby i Dominique Farrugia) nakręciła komedię „Miasto strachu” (La Cité de la Peur) i z właściwym sobie poczuciem humoru w jednej ze scen oddała hołd Renault, przedstawiając parodię reklamy Safrane w limitowanej wersji Palme d’Or.
2003 rok – kolejna komedia i kolejne Renault. W filmie „Wariaci z Karaibów” (Mais qui a tué Pamela Rose) Kad Merad i Olivier Baroux podróżują żółtym Fuego, na drzwiach którego widnieje napis „The famous French car of the year 1982″ („Słynny francuski samochód z 1982 roku”).
W 2006 roku Clovis Cornillac w filmowej adaptacji serialu „Brygady Tygrysa” (Les Brigades du Tigre) zasiada za kierownicą AX Torpedo, jednego z najpopularniejszych modeli w Europie na początku ubiegłego stulecia. W 2007 roku francuski reżyser Julien Leclercq wykorzystał na potrzeby produkcji swojego futurystycznego filmu „Przemiana” (Chrysalis) prototypy trzech modeli wypożyczone przez Talisman, Vel Satis i Koleos.
W 1949 roku model Nervastella został wykorzystany na planie pierwszego filmu Jacquesa Tatiego pt. „Dzień Świąteczny” (Jour de fête). Charakterystyczna, aerodynamiczna linia tyłu oraz osłona chłodnicy wzorowana na grillach modeli amerykańskich sprawiły, że model zwyciężał we wszystkich ówczesnych plebiscytach.
Kilkanaście lat później, w 1964 roku, prawdziwym przebojem francuskich kin był film „Żandarm z Saint- Tropez” (Le Gendarme de Saint-Tropez) z Luisem de Funèsem w roli głównej. Patrol żandarmerii porusza się niebieskim Estafette, kultowym vanem, który na stałe zapisał się w historii motoryzacji.
W 1966 r. w filmie „Ne nous fâchons pas” Lino Ventura zasiadł za kierownicą R8 Gordini i sprawił, że widzowie mogli cieszyć się brzmieniem silnika tego sportowego auta.
W 1971 r. Tati nakręcił film „Pan Hulot wśród samochodów” (Trafic), opowiadający o przygodach tytułowego pana Hulot, konstruktora i wynalazcy zatrudnionego w jednej z francuskich firm, który na bazie modelu 4L stworzył niezwykły prototyp samochodu kempingowego, wyposażonego w wiele niesamowitych gadżetów.
W 1983 r. Sean Connery po raz ostatni wcielił się w postać agenta 007 w filmie „Nigdy nie mów nigdy” (Never Say Never Again). Model Renault po raz kolejny pojawił się w przygodach agenta na usługach Jej Królewskiej Mości za sprawą niezapomnianego pościgu motocyklem za kobietą uciekającą 5 Turbo 2 w malowniczej scenerii miasteczka Antibes.
W 2010 r., dwa lata po światowym sukcesie filmu „Jeszcze dalej niż Północ” (Bienvenue chez les Ch’tis), Dany Boon wyreżyserował kolejny film „Nic do oclenia” (Rien à declarrer). Jeden z głównych bohaterów, grany przez samego reżysera, zasiada za kierownicą specjalnej wersji R4 wyposażonej w 140-konny silnik!
Rok później miała miejsce premiera kinowa komediodramatu „Nietykalni” (Intouchables), który okazał się najbardziej kasowym francuskim filmem wszech czasów. Do transportu wózka inwalidzkiego, którego wymaga postać grana przez aktora François Cluzeta, wybrano model Kangoo Series 2 TPMR.
W roku 2013 w filmie „Książę (prawie) z bajki” (Un prince (presque) charmant) Renault zagrało pierwszoplanową rolę na wielkim ekranie za sprawą modelu elektrycznego ZOE. W filmie łączy on ze sobą dwie skrajnie różne postacie kobiety i mężczyzny, które z pozoru dzieli praktycznie wszystko.
Pięć lat później Steven Spielberg wykorzystał samochody elektryczne Renault na planie filmu „Player One” (Ready Player One). W pogrążonym w chaosie postapokaliptycznym świecie na ulicach miasta pojawia się kilka sztuk modelu miejskiego elektrycznego pojazdu Twizy.
Samochody Renault pojawiały się również w polskim kinie, m.in. w roku 1997 w filmie „Sara” w reżyserii Macieja Ślesickiego (Laguna Grandtour, Megane Coupe), w 1999 r. „Kiler-ów 2-óch” w reżyserii Juliusza Machulskiego (Safrane, Clio, Megane Coupe), „Młode wilki 1/2” (Safrane, Megane Coupe, Espace), w 2006 r. w filmie „Ja wam pokażę!” (Modus), w 2010 r. w filmie „Trick” (Clio, Megane, Laguna Grandtour).