RENAULT: ARMADA ALPINE NA STARCIE LE MANS CLASSIC

Organizowany co dwa lata Le Mans Classic jest niezaprzeczalnie jedną z najciekawszych imprez poświęconych samochodom kolekcjonerskim. W tym roku zgłoszono do niej ponad 400 samochodów i oczekuje się ponad 100 000 widzów.

Renault Classic zapowiedziało udział trzech oficjalnych samochodów, za kierownicą których zasiądą wyjątkowi kierowcy, a wśród nich Carlos Tavares, dyrektor generalny ds. operacyjnych Renault.

I tak w Alpine M65 zobaczymy załogę Alain Serpaggi, Richard Meaden oraz Carlos Tavares, w Alpine Renault A 110 1300: Michela Leclère i Jean-Pierre Prévosta, a w Renault Alpine A442 B, zwycięskim pojeździe wyścigu w 1978 r. – Jeana Ragnottiego i Carlosa Tavaresa.

Poza tymi 3 pojazdami wystartują również liczne inne samochody Alpine, takie jak M63, M64, A210 i A220.

Ponadto po raz pierwszy na torze departamentu Sarthe zaprezentuje się concept car Renault Alpine A110-50, pokazany w czasie ostatniego Grand Prix Formuły 1 w Monaco.

Ostatecznie na ekspozycji Club Renault zobaczyć będzie można ponad 300 Alpine i sportowych wersji Renault!

Znaczący udział Renault w 2012 „Mans Classic” nie jest przypadkowy – 50. lat temu powstał legendarny samochód Berlinette Alpine-Renault A110.

Oficjalne samochody staną na starcie grup 4, 5 i 6.

W grupie 4 (samochody z roczników 1962 do 1965) pojedzie Alpine M65 Renault Classic, dla którego będzie to już drugi z rzędu udział w „Mans Classic”. Jego pierwsze pojawienie się w wyścigu 24 Godzin le Mans nastąpiło w 1965 r., a za kierownicą zasiadali wówczas Mauro Bianchi i Henri Grandsire. Rok później pojazdem ścigali się Pauli Toivonen i Bengt Jansson.

W grupie 5 (samochody z roczników 1966 do 1971) wyścig rozpocznie Alpine-Renault A110 1300. Sławna Berlinette należy bezsprzecznie do grupy kultowych samochodów lat 60. Zaprezentowana na Salonie Samochodowym w Paryżu w 1962 roku (obchodząca więc swój jubileusz!), Berlinette Alpine A110, zbudowała swoją legendę na sukcesach sportowych, których apogeum stanowił tytuł Rajdowego Mistrza Świata w 1973 roku (w tym potrójne historyczne zwycięstwo w Rajdzie Monte Carlo w tym samym roku). Wersja 1300 pojawiła się w 1966 roku. Wyposażona w silnik R8 Gordini (1296 cm³ – 115 KM), osiągała maksymalną prędkość 215 km/godz.

W grupie 6 (samochody z roczników 1972 do 1979) zobaczymy Renault-Alpine A442 B, który jest najbardziej utytułowanym samochodem, ponieważ wygrało 24 Godziny le Mans w 1978 roku z załogą Didier Pironi i Jean-Pierre Jaussaud, zamykając z sukcesem pięcioletni okres przygotowań do tej przygody. To historyczne zwycięstwo zostało uzupełnione przez 4. miejsce załogi Jean Ragnotti, Guy Fréquelin i José Dolhem w innym egzemplarzu A442. Wyposażony w 2-litrowy, 6-cylindrowy silnik w układzie V z turbosprężarką z modelu Renault Gordini, o mocy ponad 500 KM, samochód ten osiągał 350 km/godz. na prostej „Hunaudières”. I tak jak wówczas – i tym razem – za kierownicą zasiądzie Jean Ragnotti, wspomagany przez Carlosa Tavaresa.

Aby podkreślić znaczenie tegorocznego zlotu dla Alpine, concept car Alpine A110-50 otworzy w sobotę 7 lipca paradę Supercars (z Carlosem Tavaresem za kierownicą), a następnie będzie obecny przez cały weekend na ekspozycji Club Renault.