RENAULT: 60 LAT PÓŹNIEJ CZYLI ETOILE FILANTE I DAUPHINE ZNÓW W UTAH

renault_reko-d1

Renault Étoile Filante powrócił na Bonneville Salt Flats, w stanie Utah, gdzie sześćdziesiąt lat temu, w sierpniu 1956 roku, ustanowił cztery nowe rekordy świata.

W związku z 60-leciem modelu Dauphine, Renault Classic wysłał samochód na specjalną imprezę Bonneville Speed Week, gdzie Nicolas Prost ustanowił nowy rekord w klasie.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

SPORT


 

Bijący rekordy bolid Étoile Filante jest przykładem poszukiwania przez konstruktorów możliwości przeniesienia technologii lotniczych do motoryzacji w okresie fascynacji awiacją po zakończeniu II wojny światowej. Po zakończeniu wojny, szef firmy Turboméca, De Szidlowski, wiodący specjalista od silników turbinowych, zaczął wytwarzać małe jednostki napędowe do zastosowań takich jak słynny śmigłowiec Alouette.

renault_reko-d2

Pełen entuzjazmu dla popularyzacji niezmiernie obiecującej technologii, zgłosił się do Renault. Szef Renault, Pierre Lefaucheux, podjął temat i zlecił opracowanie eksperymentalnego samochodu przez bardzo doświadczony, trzyosobowy zespół: kierownika projektu Fernanda Picarda, wybitnie utalentowanego specjalistę od silników Alberta Lory oraz inżyniera i kierowcę testowego Jeana Héberta. W rezultacie powstał samochód Étoile Filante, posiadający poliestrowe nadwozie osadzone na rurowej konstrukcji oraz turbinę o mocy 270 KM.

5 września 1956 roku świst potężnej turbiny rozległ się echem po słonym jeziorze Bonneville, w Stanach Zjednoczonych. Ustanowiony został światowy rekord prędkości. Model Étoile Filante osiągnął prędkość 306,9 km/h na dystansie kilometra i 308,85 km/h na odcinku 5 kilometrów, co stanowi rekord niepobity do dzisiaj!

renault_reko-d3

Pomimo swoich zalet technologia turbinowa niezbyt dobrze sprawdzała się jednak w zastosowaniach motoryzacyjnych i ani Renault, ani żaden inny producent samochodów nie rozwijał tej koncepcji napędu dalej. Mimo to Étoile Filante pozostaje pojazdem epokowym i jest klasą sam dla siebie. Model Renault powrócił w 2016 roku na Bonneville Salt Flats w amerykańskim stanie Utah, gdzie sześć dekad temu wsławił się ustanowieniem czterech nowych rekordów świata, z których dwa nie zostały dotychczas pobite.

Dla uczczenia amerykańskiej kariery modelu Dauphine, który również świętuje w tym roku 60-lecie, Renault Classic wysłał ten samochód na imprezę Bonneville Speed Week, gdzie Nicolas Prost ustanowił nowy rekord w klasie.

Rano 14 sierpnia 2016 roku, po badaniach technicznych, potwierdzono, że Francuz osiągnął prędkość 76,541 mph. Samochód z silnikiem 956 cm3 pobił dotychczasowy rekord w klasie CGC (Classic Gas Coupé), dla samochodów z okresu 1928 – 1981 o pojemności od 754 do 1015 cm³.

renault_reko-d4