Zakończyła się trzecia edycja targów Retro Motor Show w Poznaniu. Rekordowe 36 909 uczestników obejrzało ponad 700 pojazdów z każdej dekady XX wieku.
W pięciu pawilonach można było podziwiać prawdziwe perły motoryzacji – rowery, bicykle, quadracykle, motorowery, motocykle, samochody osobowe i dostawcze.
Zobacz także:
Były także pojazdy specjalistyczne, ciężarówki, traktory, autobusy, wozy policyjne i strażackie, karetki ratunkowe, wagon tramwajowy z 1905 r., czołgi, wozy pancerne a nawet armata!
Wyjątkową wystawę z tej okazji przygotował Automobilklub Wielkopolski, zajmując powierzchnię ponad 2000 m² i prezentując symboliczne 100 pojazdów. Zwiedzający podziwiali m.in. pokój i warsztat H. Forda z imitacją taśmy produkcyjnej, mechaników pracujących przy pojazdach oraz samego Henry’ego siedzącego przy biurku. Nie zabrakło również pojazdów sportowych z lat 20-tych, w tym jedynego w Polsce prawdziwego Bugatti – T40 z 1928 r.
Wyjątkowo licznie reprezentowany był okres PRL-u poprzez pojazdy rządowe i milicyjne, można było także postać w kolejce do sklepu mięsnego „Społem” oraz podziwiać pojazdy „zza żelaznej kurtyny”, o których marzyliśmy w latach 70-tych i 80-tych. Imponująco przedstawiała się również strefa „wakacji w stylu PRL” z jedną z kilku zachowanych w Polsce przyczep kempingowych Niewiadów „Tramp”.
Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu, oddział Muzeum Wojska Polskiego prezentowało nie tylko czołgi M60 oraz M88, ale także wóz pancerny Austin- Putiłow „Poznańczyk” nierozerwalnie związany z wojną polsko- bolszewicką 1920 roku oraz oryginalną armatę Powstańców Wielkopolskich, która została wystawiona specjalnie z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości i 100-lecia zwycięskiego Powstania Wielkopolskiego.
Wielkopolscy strażacy poza imponującymi wozami drabiniastymi przygotowali również wystawę poświęconą roli, jaką straże pożarne odegrały w pierwszych latach niepodległej Rzeczypospolitej.
Jubileusze legendarnych marek
70-lat temu swoją premierę miał Citroёn 2CV, właśnie temu modelowi Citroёn Klub Poznań i Citroёn Oldtimer Club Polska poświęciły imponującą ekspozycję stoiska. 70-lecie marki świętowało również Porsche, które specjalnie z tej okazji zaprezentowało publiczności supersportowe 911 GT1, którego wyprodukowano zaledwie 23 sztuki. Warto wspomnieć, że auto przyjechało do nas prosto z Porsche Museum w Stuttgarcie.
Poznańskim akcentem było 30-lecie produkcji Tarpana Honkera, który przez lata zjeżdżał z taśm produkcyjnych FSR „Polmo”.
Retro Motor Show Awards
Po raz drugi wręczono prestiżowe nagrody Retro Motor Show Awards. Nowością w tym roku była nagroda za stylizację wśród wystawców. Kapituła w tym roku postanowiła przyznać trzy równorzędne nagrody w trzech kategoriach:
Kategoria: Retro Stylizacja
• Automobilklub Wielkopolski;
• Automobilklub Toruński;
• Citroёn Oldtimer Club Polska i Citroёn Klub Poznań.
Kategoria: Retro Stoisko
• Automobilklub Wielkopolski;
• Citroёn Oldtimer Club Polska i Citroёn Klub Poznań;
• Automobilklub Toruński.
Kategoria: Retro Pojazd
• Porsche 911 GT1;
• Riley One- Point- Five;
• Bugatti T40.
Akademia Renowacji
Retro Motor Show to nie tylko święto dla koneserów klasycznej motoryzacji, to także doskonała okazja na spotkanie z fachowcami zajmującymi się renowacją pojazdów zabytkowych. W „żywej” strefie Akademii Renowacji można było poznać tajniki cynowania karoserii, napraw blacharskich, mechanicznych, dorabiania elementów, usuwania starych powłok lakierniczych czy naprawy tapicerki bez jej ściągania.
To doskonałe miejsce na wymianę doświadczeń wśród mechaników i rzemieślników oraz podnoszenie kompetencji w tych poszukiwanych na rynku pracy zawodach, jakimi są mechanik, lakiernik oraz blacharz pojazdów zabytkowych.
Strefa Retro Moda i Uroda
Targowe pawilony dosłownie opanował klimat retro – zarówno na scenie muzycznej, gdzie królowała muzyka na żywo w wykonaniu Retro Hobby Bandu, wśród wystawców, którzy nosili stroje z epoki, jak i wśród zwiedzających, którzy dali się temu klimatowi ponieść uczestnicząc w potańcówkach
i stylizacjach. Strefa mody i urody cieszyła się ogromną popularnością, a elegancja zebranych tam szykownych panów była dla pań tym samym, czym piękne hostessy dla panów.
Retro Tuning
Tegoroczną nowością była strefa klasyków i youngtimerów po tuningu. Ponad 30 starannie wyselekcjonowanych aut, pasja i ogromny nakład pracy właścicieli, wierność detalom i trendom z lat 80-tych i 90-tych tworzyły wyjątkowo atrakcyjną ekspozycję, która cieszyła się dużym zainteresowaniem.
Dla tych, którzy już tęsknią za Retro Motor Show mamy dobrą wiadomość – od 6 do 7 kwietnia 2019 roku zapraszamy na targi Auto Nostalgia w Warszawie! A na Retro Motor Show zobaczymy się już za rok w klasycznie pięknym stylu.
Fot.: Retro Motor Show