Nowy Range Rover Sport to pierwszy model marki w wersji PHEV, która łączy napęd elektryczny z benzynowym, zapewniając ekonomikę oraz doskonałe osiągi.
Hybrydowy układ typu plug-in nie umniejsza nic pojazdowi w zakresie własności terenowych. Nowe auto to również zmieniona stylistyka oraz zaawansowane technologie przydatne w codziennym użytkowaniu.
Zobacz także:
Od 2020 roku wszystkie samochody Jaguar i Land Rover będą dostępne z napędem elektrycznym lub hybrydowym – to kolejny krok w „elektryfikacji” pojazdów brytyjskiej firmy. Flagowy SVR osiąga obecnie 575 KM, co czyni go najmocniejszą i najszybszą jak dotychczas wersją Range Rovera.
Od czasu premiery w 2004 roku sprzedaż zaprojektowanego i skonstruowanego w Wielkiej Brytanii modelu Range Rover Sport przekroczyła 732 000 egzemplarzy. Nowy SUV, oznaczony jako P400e, zapewnia ekonomikę i osiągi, łącząc 2.0-litrowy czterocylindrowy silnik benzynowy Ingenium o mocy 300 KM (221 kW) z silnikiem elektrycznym o mocy 116 KM (85 kW).
Łączna moc zestawu wynosząca 404 KM (297 kW) — dostępna za pośrednictwem stałego napędu na cztery koła — zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w zaledwie 6,7 sekundy oraz maksymalną prędkość 220 km/h. Za sprawą imponującego momentu obrotowego o wartości 640 Nm nowa jednostka napędowa łączy dynamikę i ekonomikę z typowymi dla Land Rovera zdolnościami terenowymi, komfortem i dopracowaniem.
Dzięki elektrycznej jednostce napędowej Range Rover Sport P400e emituje tylko 64 g/km w cyklu mieszanym NEDC i oferuje zasięg do 51 km przy wyłączonym silniku benzynowym.
Kierowcy mogą wybrać jeden z dwóch trybów jazdy, który najlepiej odpowiada ich potrzebom:
* Parallel Hybrid (domyślny) łączący napęd benzynowy i elektryczny – kierowca może zoptymalizować ładowanie akumulatorów lub zużycie paliwa poprzez wykorzystanie jednej z dwóch funkcji zarządzania ładowaniem:
– funkcja SAVE — zapobiega spadkowi naładowania akumulatora poniżej wstępnie wybranego poziomu;
– funkcja PEO (Predictive Energy Optimisation — predykcyjna optymalizacja energetyczna) — wprowadzenie do systemu nawigacyjnego miejsca docelowego uruchamia funkcję, która wykorzystuje na potrzeby wybranej trasy dane o wysokości n.p.m. z wbudowanego odbiornika GPS w celu inteligentnego połączenia obu napędów z myślą o redukcji zużycia paliwa.
* Tryb EV (Electric Vehicle) — pozwala na jazdę z użyciem wyłącznie silnika elektrycznego korzystającego z energii zmagazynowanej w akumulatorze, co jest idealnym rozwiązaniem, gdy chcemy podróżować cicho i bez- emisyjnie.
Technologia Terrain Response 2 firmy Land Rover została skalibrowana w wyjątkowy sposób, by inteligentnie i precyzyjnie rozdzielać pomiędzy wszystkimi czterema kołami moment obrotowy z silnika elektrycznego, który maksymalny moment obrotowy rozwija od zerowych obrotów. Zapewnia to lepszą kontrolę podczas powolnej jazdy w terenie, stanowiąc dodatkowe potwierdzenie własności off- roadowych modelu.
Silnik jest zasilany przez litowo- jonowy akumulator wysokiego napięcia o pojemności 13,1 kWh. Inżynierowie Land Rovera skonfigurowali go w taki sposób, by zmaksymalizować przestronność wnętrza i zapewnić idealny rozkład masy. 2.0-litrowy silnik benzynowy Ingenium został zamontowany wzdłużnie, a silnik elektryczny o mocy 85 kW umieszczono w automatycznej 8-stopniowej przekładni ZF w centralnej części pojazdu obok 7-kilowatowej pokładowej ładowarki.
Gniazdko ładowania znajduje się z przodu pojazdu, zaś akumulator litowo- jonowy zamontowano z tyłu pod podłogą bagażnika. Korzystając z gniazda prądu o natężeniu 32 amperów pełne szybkie ładowanie w domu może trwać zaledwie 2 godziny i 45 minut. Akumulator można w pełni naładować w ciągu 7 godzin i 30 minut za pomocą znajdującego się w wyposażeniu standardowym 10-amperowego przewodu do ładowania w domu.
Nadwozie Range Rovera Sport przeszło ewolucję, czyniąc design pojazdu bardziej harmonijnym i nowoczesnym oraz sprawiając, że Range Rover Sport wygląda bardziej dynamicznie przy zachowaniu swojego charakteru.
Z przodu rzucającą się w oczy nową stylistykę uzyskano dzięki inteligentnym reflektorom Pixel- Laser- LED umieszczonym obok przeprojektowanego przedniej atrapy. Uzupełnienie stanowi nowy zderzak o bardziej agresywnym kształcie. Nowa odmiana PHEV została także wyposażona w gniazdo 7-kilowatowej ładowarki pokładowej ukrytej za znaczkiem Land Rovera z prawej strony atrapy.
Wewnątrz zastosowano nowy system multimedialny Touch Pro Duo, nazwany przez jego twórców „Blade”, najnowocześniejszy i najbardziej zaawansowany z systemów opracowanych do tej pory przez firmę Jaguar Land Rover. Składa się on z dwóch 10-calowych ekranów dotykowych HD stanowiących centralny punkt minimalistycznego wystroju kabiny; łącząc w sobie futurystyczny, elegancki styl z intuicyjnym interfejsem oraz niezrównaną funkcjonalnością.
Możliwości przyłączeniowe zwiększa zestaw obejmujący do 14 gniazdek USB, w tym domowe pozwalające doładowywać laptopy i inne urządzenia. Wprowadzenie technologii Activity Key fpodnosi poziom wygody, pozwalając odblokowywać i blokować zamki bez potrzeby noszenia pilota, co idealnie sprawdza się podczas wypoczynku na świeżym powietrzu.
Nowy Range Rover Sport został udoskonalony poprzez zastosowanie dodatkowych technologii podnoszących poziom komfortu i wygody:
• roleta sterowana gestem: otwierana i zamykana poprzez zaawansowany system sterowania gestem, który wykrywa ruch ręki kierowcy lub pasażera; aby otworzyć roletę, wystarczy wykonać ruch posuwisty ręką do tyłu przed lusterkiem wstecznym, a w celu jej zamknięcia ruch do przodu;
• funkcja Advanced Tow Assist: zatroszczy się o niełatwe sterowanie kierownicą w przeciwną stronę, aby precyzyjnie ustawić przyczepę podczas jazdy do tyłu; kierowca może po prostu wprowadzić przyczepę na pożądane miejsce, używając pokrętła systemu Terrain Response 2;
• reflektory laserowo- ledowe Pixel-laser LED: zaawansowana technologia zapewnia lepsze oświetlenie oraz inteligentnie wygasza niektóre diody, aby uniknąć oślepiania kierowców nadjeżdżających z przeciwka.
Klientów poszukujących SUV-a o najlepszych osiągach ucieszy najbardziej dynamiczna wersja SVR. Moc podniesiono do 575 KM, zapewniając przyspieszenie 0-100km/h w 4,5 sekundy, zaś śmiałe zmiany stylistyczne i szersze wykorzystanie włókna węglowego sprawiły, że nowy SVR jest bardziej spektakularny, szybszy i zwinniejszy niż kiedykolwiek.
Nowy Range Rover Sport będzie produkowany w zakładzie firmy w Solihull. Pierwsze dostawy do polskich salonów sprzedaży Land Rover przewidziano w I kwartale 2018.