Radzący sobie zarówno w mieście, jak i bezdrożach, nowy Range Rover Evoque dołącza do rodziny marki z gamą silników hybrydowo- elektrycznych.
Auto to ewolucja pierwowzoru, który zapoczątkował klasę luksusowych, kompaktowych SUV-ów oraz sprzedał się dotychczas w liczbie 772 096 egzemplarzy i zdobył łącznie 217 międzynarodowych nagród.
Zobacz także:
Produkowany w Wielkiej Brytanii model ma spełnić wymogi i oczekiwania dzisiejszych użytkowników.
– Osiem lat temu stworzyliśmy nowy segment, a świat podążył za nami. Teraz stworzyliśmy nową definicję luksusowego, kompaktowego SUV-a. Dzięki zapisanej w genach stylistyce i sprawności w terenie oraz najnowszym technologiom, Range Rover Evoque zaspokaja potrzeby kierowcy i zapewnia, że dotrze on do celu niezależnie od warunków – powiedział Finbar McFall, Global Marketing Director w firmie Jaguar Land Rover.
Wykorzystując stylistykę pierwowzoru, Evoque stanowi ewolucjęsylwetki przypominającej Coupé, z typową, opadającą linią dachu i wznoszącym się przetłoczeniem bocznym, które identyfikują rodzinę Range Rover. Wyróżniające go wielkość i proporcje są podkreślane przez wyraziste barki i potężne nadkola, które wraz z 21-calowymi kołami tworzą mocną i dynamiczną sylwetkę.
Wprowadzenie przypominających biżuterię elementów takich jak wąskie reflektory Matrix LED zapewnia bardziej wyrafinowany wygląd lamp przednich i tylnych. Aktywne klamki drzwi uatrakcyjniają gładką, wyrzeźbioną estetykę, natomiast charakterystyczne kierunkowskazy tworzą wyraźny znak rozpoznawczy. Jedyny w swoim rodzaju wygląd poprawiają także opcjonalne detale pakietu R-Dynamic oraz akcenty w kolorze polerowanej miedzi.
Wewnątrz staranny design łączy czyste powierzchnie i proste linie z dobranymi materiałami o wysokiej jakości w celu stworzenia luksusowego środowiska cyfrowego. Techniczne tekstylia, które wykorzystują tworzywa sztuczne z recyklingu, są oferowane jako wysokiej klasy alternatywne rozwiązania dla skóry. Są nimi mieszanka wełny Kvadrat i zamsz Dinamica, a także połączenie tkaniny Eucalyptus i tworzywa Ultrafabrics.
Kabinę zaprojektowano tak, by stała się miejscem zapewniającym spokój, pogodny nastrój, komfort i zdrowie dzięki takim technologiom jak system Touch Pro Duo z dwoma ekranami dotykowymi i nowym, szybszym oprogramowaniem, regulacja siedzeń w ośmiu płaszczyznach czy funkcja jonizacji powietrza w kabinie, które stanowią uzupełnienie większej przestronności wnętrza.
Wymiary zewnętrzne są niemal identyczne, jednak wnętrze stało się przestronniejsze dzięki wykorzystaniu nowej, zbudowanej przez firmę Land Rover z różnych materiałów platformy zwanej Premium Transverse Architecture. Powiększony rozstaw osi daje dodatkowe 20 mm przestrzeni na kolana oraz wzrost pojemności schowków na drobne przedmioty — większy schowek na rękawiczki i schowek pod podłokietnikiem z łatwością mieszczą teraz tablety, torebki i butelki.
Bagażnik jest większy o 10 proc. (591 litrów), a także znacznie szerszy i bez problemu mieści złożony wózek dziecięcy lub zestaw kijów do golfa, a po złożeniu dzielonej w proporcji 40:20:40 tylnej kanapy ilość miejsca rośnie do 1383 litrów.
Nowa platforma została opracowana z myślą o elektryfikacji — 48-woltowa „miękka” hybryda będzie dostępna od początku sprzedaży modelu, zaś po kilku miesiącach dołączy hybryda typu plug-in. Zespół napędowy typu „mild hybrid” pojawi się w Land Roverze po raz pierwszy. Jego działanie polega na gromadzeniu dzięki połączonej z silnikiem za pomocą zintegrowanego paska prądnicy rozruchowej zwykle traconej podczas zwalniania energii oraz przechowywaniu jej w znajdującym się pod podłogą akumulatorze.
Przy prędkościach poniżej 17 km/h silnik wyłączy się w chwili wciśnięcia przez kierowcę pedału hamulca. Podczas ruszania zmagazynowana energia jest wykorzystywana do wsparcia silnika i ograniczenia zużycia paliwa. Efektem jest komfortowa, cicha i oszczędna jazda w terenie zabudowanym o gęstym ruchu.
Dostępna z czterocylindrowymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi serii Ingenium „miękka” hybryda zapewnia emisję CO2 od 149 g/km i zużycie paliwa od 5,6 l/100 km. Wybierając 150-konny silnik wysokoprężny i napęd FWD, Evoque będzie emitował 143 g/km. W przyszłym roku do oferty dołączą jeszcze bardziej ekonomiczna hybryda typu plug-in (PHEV) i trzycylindrowy benzynowy silnik Ingenium.
Nowe auto posiada napęd na cztery koła, a także system Active Driveline 2. generacji z funkcją Driveline Disconnect ograniczającą zużycie paliwa oraz układ Adaptive Dynamics zapewniający optymalne połączenie komfortu i zwinności. Terrain Response2 — technologia, która zadebiutowała w topowym modelu Range Rover — automatycznie wykrywa po jakiej nawierzchni porusza się pojazd i odpowiednio dostosowuje ustawienia. Evoque potrafi teraz brodzić w wodzie o głębokości do 600 mm (wcześniej 500 mm).
Pozycja za kierownicą „Command” przeniosła się do ery cyfrowej za sprawą lusterka wstecznego ClearSight, które stało się ekranem HD. Jeśli widoczność do tyłu zostanie ograniczona przez pasażerów lub wielkogabarytowy bagaż, kierowca wciska przełącznik na spodzie lusterka, by wyświetlić wyraźny obraz o wysokiej rozdzielczości z kamery umieszczonej nad tylną szybą. Ekran zapewnia szersze pole widzenia (o 50 stopni) i lepszą widoczność przy słabym świetle.
Nowy Evoque jest także pierwszym pojazdem na świecie z technologią Ground View, która skutecznie „prześwietla” maskę, prezentując na górnym ekranie dotykowym obraz z kamery, aby pokazać kierowcy 180-stopniowy widok poniżej przedniej części pojazdu. Przydaje się ona podczas manewrowania w ciasnych miejscach parkingowych, pokonywania wysokich miejskich krawężników lub trudnego terenu i jest urzeczywistnieniem technologii „przezroczystej maski” zapowiedzianej przez firmę Land Rover w 2014 roku.
Evoque to pierwszy Land Rover z ustawieniami Smart, które wykorzystują algorytmy sztucznej inteligencji do uczenia się preferencji kierowcy i działają jak pokładowy kamerdyner. Poza ustawieniami siedzeń, muzyki i klimatyzacji Evoque potrafi także sterować preferowanymi ustawieniami kolumny kierownicy.