RANGE ROVER: FIFTY CZYLI LIMITOWANY MODEL NA 50-LECIE

Range Rover wprowadza do oferty imitowaną wersję wyposażenia – Fifty. To uczczenie 50 lat od powstania luksusowego SUV-a, który zadebiutował 17 czerwca 1970 roku.

Po pięciu dekadach ewolucji model stał się rodziną sprawnych w terenie pojazdów zapewniających jednocześnie użytkownikom komfort.


Zobacz relacje:

HISTORIA/OLDTIMERS

ROZMAITOŚCI


 

W ciągu półwiecza swojej obecności na rynku Range Rover dokonał wielu osiągnięć. W chwili debiutu był pierwszym SUV-em wyposażonym w stały napęd na cztery koła 4WD, a w 1989 roku pierwszym na świecie pojazdem 4×4 z układem hamulcowym wyposażonym w ABS. W roku 1992 stał się pierwszym na świecie pojazdem 4×4 wyposażonym w system elektronicznej kontroli trakcji (ETC) i automatyczne, elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne.

W 2012 roku stał się pierwszym na świecie SUV-em o pełnej aluminiowej, lekkiej konstrukcji. Dzięki temu był lżejszy, bardziej wytrzymały i ekonomiczny. Przejechał Przesmyk Darien, rzekomo nie do przebycia, był pierwszym pojazdem wystawionym w paryskim Luwrze, a nawet dwukrotnie wygrał rajd Paryż- Dakar.

Dzięki otwieranej do przodu pokrywie silnika, dwuczęściowej tylnej pokrywie bagażnika i będącym jego znakiem rozpoznawczym wlotom powietrza w przednich błotnikach, dzisiejszy Range Rover jest bardziej doskonały, również bardziej ekonomiczny i luksusowy, lepiej skomunikowany ze światem i ma lepsze własności terenowe niż kiedykolwiek dotąd. Wyprodukowana partia Fifty zostanie ograniczona do zaledwie 1970 sztuk.

Bazujący na luksusowej wersji wyposażenia Autobiography, nowy Range Rover Fifty posiada kilka indywidualnych akcentów stylistycznych nadwozia w kolorze Auric Atlas a także dwa jedyne w swoim rodzaju wzory 22-calowych obręczy kół. Oznaczenia, które pojawiły się w limitowanej wersji, zostały stworzone przez uhonorowanego Orderem Imperium Brytyjskiego prof. Gerry’ego McGoverna, dyrektora kreatywnego w firmie Land Rover.

Obejmują one: napis „Fifty”, który pojawił się w kilku miejscach: na nadwoziu pojazdu oraz we wnętrzu, między innymi na specjalnej tabliczce okolicznościowej z napisem „1 of 1970”, zagłówkach, desce rozdzielczej i podświetlanych listwach progowych.

Range Rover Fifty będzie dostępny zarówno ze standardowym, jak i wydłużonym rozstawem osi, a będzie można wybierać spośród czterech kolorów nadwozia: Carpathian Grey, Rosello Red, Aruba i Santorini Black. oraz – w bardzo ograniczonej ilości – trzech historycznych, niemetalicznych lakierów Tuscan Blue, Bahama Gold i Davos White. Dostępna będzie także różnorodna gama jednostek napędowych obejmująca silniki benzynowe, wysokoprężne, a nawet hybrydę typu plug-in P400e.

RODZINA RANGE ROVERA

Samochód w 2005 r. stał się rodziną powiększoną o model Range Rover Sport. W 2010 roku swój debiut zaliczył kompaktowy Evoque skierowany w większym stopniu do młodej, miejskiej klienteli. W roku 2017 rodzina ponownie rozrosła się, gdy na rynku pojawił się Velar, który zaczerpnął swą nazwę od pierwszych prototypów modelu, poszerzył ofertę firmy o uproszczony design i technologicznie zaawansowane wnętrze.

HISTORYCZNY ZARYS MODELU RANGE ROVER

W połowie lat 60. XX wieku, Charles Spencer „Spen” King (siostrzeniec założycieli firmy Land Rover), uknuł plan połączenia komfortu limuzyny Rovera z terenową sprawnością Land Rovera. Mający 2,5 metra długości prototyp kombi po raz pierwszy został pokazany w roku 1970. Mieszanka jego możliwości — jazdy autostradowej, terenowej, a nawet ciągnięcia przyczepy zapewniła mu.

Pierwszą wersję Classic określono jako „wyjątkowy przykład projektowania przemysłowego”, gdy została zaprezentowana w 1971 roku w muzeum w paryskim Luwrze. Gdy pierwsza generacja 1970-96 weszła do sprzedaży w roku 1970 była na początku dostępna tylko z nadwoziem dwudrzwiowym. W roku 1981 wprowadzono nadwozie 4-drzwiowe, a rok później zaoferowano klientom automatyczną skrzynię biegów. Pierwszy Range Rover z silnikiem wysokoprężnym pojawił się w roku 1986.

Druga generacja Range Rovera znana jako P38A zadebiutowała w 1994 roku. Można ją było natychmiast rozpoznać po charakterystycznej sylwetce, pokrywie silnika otwieranej do przodu, praktycznej, dzielonej tylnej klapie i niezakłóconej linii bocznej. Wyposażono go również w zawieszenie z regulacją wysokości, a także w 2.5-litrowy silnik wysokoprężny oraz dwie wersje benzynowego silnika V8 o pojemności 3.9 i 4.6-litra.

Na przestrzeni 11 lat produkcji trzeciej generacji Range Rovera (2001-12) innowacje techniczne objęły sztywniejsze samonośne nadwozie (zastępujące tradycyjną ramę 4×4) oraz w pełni niezależne zawieszenie z wzajemnie połączonymi resorami pneumatycznymi. Wnętrza tych pojazdów zapewniają więcej przestrzeni i luksusu.

W 2012 roku zadebiutowała czwarta, najnowsza generacja Range Rovera. Aluminiowa konstrukcja pozwoliła obniżyć masę o 420 kg. Pojawiły się automatyczne systemy Terrain Response 2 i All- Terrain Progress Control, a także nowe, ekonomiczne, zelektryfikowane silniki z serii Ingenium, hybryda typu plug-in oraz innowacyjne technologie z zakresu multimediów i bezpieczeństwa.

Od pięciu lat SVAutobiography znajduje się na szczycie linii modelowej obejmującej najmocniejsze i najbardziej dopracowane pojazdy z rodziny. Tworzą je specjaliści z działu Special Vehicle Operations, a można wybierać wybierać pomiędzy Range Roverem SVAutobiography i SVAutobiography Dynamic z potężnymi silnikami V8 i kunsztownie wykończonymi wnętrzami.