Premiera Mistrzostw Świata FIA w Rallycrossie w Południowej Afryce zachwyciła cały świat. Pełne trybuny i wspaniała rywalizacja do samego końca – ostatnia impreza sezonu była najlepszą reklamą dyscypliny.
Ostatnia, finałowa tegoroczna runda zmagań wyjaśniła ostatnie niewiadome, dotyczące miejsc na podium zarówno w klasyfikacji Kierowców jak i Producentów.
Zobacz także:
Mattias Ekström zajął w RPA trzecie miejsce, odbierając w ten sposób Petterowi Solbergowi drugą pozycję w klasyfikacji Kierowców. To o tyle ważne wydarzenie, że Ekström miał na swym koncie o jeden wyścig mniej, z racji kolizji terminów z jego startem w serii DTM. Wyścig w Afryce Południowej wygrał Johan Kristoffersson, który już wcześniej zapewnił sobie tytuł mistrzowski. Team EKS zajął trzecią pozycję w klasyfikacji zespołowej.
Dziesiąte podium w tym sezonie zapewniło Team Peugeot Hansen tytuł wicemistrzowski w klasyfikacji zespołów. Tytuł wywalczył PSRX Volkswagen Sweden.
Timmy Hansen wygrał serie kwalifikacyjne Q1 i Q4 oraz bieg półfinałowy. W finale jego szanse na zwycięstwo zdecydowanie zmalały po tym, jak na pierwszym zakręcie został utknął w zatłoczonym peletonie. Pomimo tego Hansen zajął ostatecznie drugie miejsce, a do pełnego sukcesu zabrakło mu tylko kilku dziesiątych sekundy. Timmy awansował na piąte miejsce w klasyfikacji kierowców.
Toomas Heikkinen, w Kapsztadzie już po raz jedenasty wszedł do półfinału. Do wyścigu Fin wystartował z ostatniego rzędu, a finiszował jako szósty. Dla Sébastiena Loeba cały weekend w RPA był zdecydowanie nieudany. W pierwszej serii kwalifikacyjnej został wypchnięty poza tor przez jednego z rywali, a na pierwszym okrążeniu serii Q2 przebił oponę. W biegu półfinałowym pech powrócił, w postaci ponownego przebicia opony, które pozbawiło Loeba szans na udział w wyścigu finałowym.
Ostatecznie, Loeb zajął czwarte miejsce w klasyfikacji kierowców sezonu 2017, co zawdzięcza m.in. zaliczeniu siedmiu miejsc na podium. Kevin Hansen za kierownicą samochodu Peugeot 208 WRX 2016 w kwalifikacjach imponował szybkością, zajmując trzecie miejsce w seriach Q2 i Q4. Po nałożeniu kary na Kena Blocka, Kevin awansował o jeszcze jedną pozycję, dzięki czemu po raz drugi z rzędu wziął udział w wyścigu finałowym. Hansen awansował w klasyfikacji kierowców na ósme miejsce, tuż za Kena Blocka.
– To były niesamowite dwa dni. Oczywiście strasznie chcieliśmy wygrać. Niestety, w finale nie byliśmy dostatecznie szybcy. Drugie miejsce w klasyfikacji jest świetne, ale muszę pamiętać, że przegrałem zaledwie z jedną osobą. Pomimo tego, razem z całym zespołem mamy zamiar teraz poświętować i udać się na zasłużone zimowe wakacje, po długim i ciężkim sezonie – powiedział Mattias Ekström.
– To był kiepski rok. Na przyszłość muszę się skoncentrować, by częściej wchodzić do finału i by walczyć o wygraną – mówił Toomas Heikkinen.
– To było frustrujące zakończenie niezbyt dobrego sezonu. Właściwie od czwartej rundy sezonu nie wydarzyło się nic, czym mógłbym się pochwalić – Reinis Nitišs, jadący trzecim Audi S1 EKS RX quattro.
Wyniki rundy dwunastej w Kapsztadzie
1 Johan Kristoffersson – 4.23,751 min.;
2 Timmy Hansen – strata 0,918 sek.;
3 Mattias Ekström – 2,951 sek.;
4 Petter Solberg – 3,417 sek.;
5 Timo Scheider – 5,438 sek.;
6 Kevin Hansen – 6 okrążeń
KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA RX 2017
Kierowcy
1 Johan Kristoffersson – 316 pkt.;
2 Mattias Ekström – 255 pkt.;
3 Petter Solberg – 252 pkt.;
4 Sébastien Loeb – 214 pkt.;
5 Timmy Hansen – 201 pkt.
Klasyfikacja zespołowa (po dwunastu wyścigach)
1 PSRX Volkswagen Sweden – 544 pkt.;
2 Team Peugeot Hansen – 415 pkt.;
3 Team EKS – 380 pkt.;
4 Hoonigan Racing Division – 306 pkt.