Republika Południowej Afryki po raz pierwszy będzie gościć rundę Samochodowych Mistrzostw Świata FIA w Rallycrossie. Ostatnie zawody sezonu odbędą się 11 i 12 listopada.
Dla zawodników Team Peugeot Hansen będzie to okazja do zakończenia sezonu pomyślnymi wynikami. Sébastien Loeb i Timmy Hansen przed spotkaniem w Kapsztadzie stawiają sobie konkretny cel: utrzymać zajmowane obecnie drugie miejsce w klasyfikacji generalnej zespołów.
Zobacz także:
Team Peugeot Hansen i ich rywale wystąpią na torze rallycrossowym zbudowanym na terenie kompleksu toru wyścigowego Killarney. Obiekt ten położony jest o dwadzieścia kilometrów od Kapsztadu – najbardziej na południe wysuniętego na kontynencie afrykańskim miasta. Sam Kapsztad leży o podnóża masywu nazywanego Górą Stołową, a jeden z jej szczytów nosi nazwę Głowy Lwa. Czyżby należało widzieć w tym dobrą wróżbę?
W jedenastu rundach, rozegranych w dotychczasowej części sezonu 2017, francusko- szwedzki zespół zgromadził na swoim koncie dziewięć miejsc na podium. Zawodnicy Team Peugeot Hansen odczuwają teraz ogromną motywację, by w finale tegorocznych rozgrywek wywalczyć to, czego jeszcze nie osiągnęli w tym sezonie: zwycięstwo!
Sébastien Loeb i Timmy Hansen, kierowcy Peugeot 208 WRX 2017, za swój cel uważają również zapewnienie swojej ekipie tytułu Wicemistrza Świata w klasyfikacji zespołowej. Przewaga 28 punktów nad zespołem zajmującym aktualnie trzecią pozycję w tabeli będzie z pewnością dużym ułatwieniem.
Samochodowe Mistrzostwa Świata FIA w Rallycrossie, seria sportu motorowego zainaugurowana w 2014 r., w ramach swojego rozwoju wkracza na nowy kontynent. Po zaznaczeniu swojej obecności w Europie, Ameryce i Azji, w tym roku rallycross po raz pierwszy gości na kontynencie afrykańskim. Marka Peugeot jest silnie zakorzeniona biznesowo – w pierwszym półroczu 2017 r. Grupa PSA zawarła umowę joint- venture z grupą VT Holdings w celu dalszego wzmacniania swojej pozycji na tym rynku.
W finale tegorocznego sezonu, u stóp Góry Stołowej, kierowca Audi Mattias Ekström powalczy o drugą pozycję w zestawieniu kierowców. Przed ostatnią rundą, Szwed ma tylko jeden punkt straty do zajmującego obecnie drugie miejsce Pettera Solberga. W rozgrywce o drugie miejsce klasyfikacji zespołów, Ekström i Toomas Heikkinen w Audi S1 EKS RX quattro mają 28 punktów straty do drugiego w tabeli Team Peugeot Hansen. Podczas obu wyścigów weekendu, EKS może zdobyć maksimum 56 punktów.
Tor Killarney International Raceway
– długość trasy: 1 km 60 m;
– nawierzchnia: 60 proc. asfalt, 40 proc. szuter;
– zakręty: 3 w lewo, 5 w prawo;
– uczestnicy: 22 samochody (serii World RX);
– rekord toru: brak;
– ilość okrążeń: 4 w kwalifikacjach, 6 w półfinałach i w finale.
POWIEDZIELI
Kenneth Hansen, szef zespołu: Na ocenę toru, jego konfiguracji, jakości nawierzchni asfaltowej, charakterystyki odcinka szutrowego i innych czynników musimy zaczekać, aż znajdziemy się na miejscu. Poza tym na temat Kapsztadu słyszałem same dobre opinie. Promotorzy mistrzostw zapowiadają, że będzie to najlepszy wyścig w całym sezonie. Jestem niezwykle ciekaw, co tak naprawdę przyniesie nam inauguracja mistrzostw świata w rallycrossie na kontynencie afrykańskim. W kategoriach czysto sportowych, na starcie wszyscy będą równi – nikt tam wcześniej nie jeździł, zaczynamy od przysłowiowej czystej kartki. Zdaje się, że tylko Petter Solberg wykonał tam parę okrążeń, ale nawet nie za kierownicą auta Supercar. Tak więc, wszystko może się zdarzyć.
Sébastien Loeb: Czekam z niecierpliwością na okazję do poznania tego nowego toru w nowym dla nas kraju. Moje doświadczenia z Afryką ograniczają się do udziału w Rajdzie Safari w Kenii, z którego mam wiele barwnych wspomnień i do niedawnego startu w Rajdzie Maroka. Wyobrażam sobie, że Republika Południowej Afryki jest krajem bardzo różniącym się od tego, co znam. Niezwykle się cieszę, że przy okazji tego finału będę mógł się o tym przekonać. Fakt, że jest to ostatnia runda sezonu, bardzo mnie motywuje. Pojadę tam z ambicją walki o zwycięstwo.
Timmy Hansen: Moje wyścigowe doświadczenia z początku kariery sprawiają, że start na tym torze jest dla mnie co roku największym wyzwaniem. Jazda tutaj to świetna zabawa, bo większość okrążenia pokonujesz poślizgami, ale to nie jest styl jazdy, którzy przychodzi mi łatwo. Jestem przyzwyczajony do maksymalnego opóźniania hamowania i trzymania ciasnego toru w zakręcie – a tu trzeba to robić odwrotnie! W całym sezonie nie ma tak nieprzewidywalnego zakrętu jak zakręt numer 1. Wszystko może się tutaj zdarzyć – ten tor zawsze przynosi niespodziewane rozstrzygnięcia.
Kevin Hansen: Moje wyścigowe doświadczenia z początku kariery sprawiają, że start na tym torze jest dla mnie co roku największym wyzwaniem. Jazda tutaj to świetna zabawa, bo większość okrążenia pokonujesz poślizgami, ale to nie jest styl jazdy, którzy przychodzi mi łatwo. Jestem przyzwyczajony do maksymalnego opóźniania hamowania i trzymania ciasnego toru w zakręcie – a tu trzeba to robić odwrotnie! W całym sezonie nie ma tak nieprzewidywalnego zakrętu jak zakręt numer 1. Wszystko może się tutaj zdarzyć – ten tor zawsze przynosi niespodziewane rozstrzygnięcia.
Mattias Ekström: Bycie ‘najlepszym z całej reszty’ nie jest wcale takie złe. W RPA dam jednak z siebie wszystko.
Toomas Heikkinen: Pozycji trzeciej jesteśmy praktycznie pewni, ale zrobimy wszystko, by wynik poprawić. Finał będzie z pewnością bardzo emocjonujący.
Reinis Nitišs: O tym torze słyszałem wyłącznie pozytywne opinie. Spodziewam się tu również gorącej atmosfery. Podobno wszystkie miejsca na trybunach są już wyprzedane.