W Toruniu rozegrano piąta rundę Oponeo Mistrzostw Polski Rallycross. W Motoparku kierowcy gościli już drugi raz w sezonie, ale organizatorzy postanowili zmienić konfigurację toru – obiekt miał szybszy układ niż podczas majowej wizyty.
Ciekawej rywalizacji i zaskakujących zwrotów akcji w ten weekend nie brakowało. Zwycięsko z dwudniowej rywalizacji wyszli: Jacek Górniak, Szymon Jabłoński, Łukasz Światowski, Paweł Melon i Tomasz Kuchar.
Zobacz także:
W grupie Grupie SuperNational wystartował Jakub Iwanek w Oplu Astra OPC w barwach SOS PZMot Assistance i firmy Technus. Patronem medialnym kierowcy jest portal NewsAuto.pl.
Kuba Iwanek: Po ostatniej litewskiej rundzie, gdzie równa i bezproblemowa jazda zaowocowała drugim miejscem w klasie 2000 – nasze przygotowania do 5. toruńskiej rundy trwały do ostatnich chwil przed zawodami. Pierwszego dnia mieliśmy do przejechania dwa biegi kwalifikacyjne, drugi dzień to kolejne dwie kwalifikacje oraz półfinały A i B dla najlepszej 12 zawodników oraz oczywiście najważniejszy wyścig finałowy. Niestety już w drugim biegu kwalifikacyjnym okazało się że jeszcze nie wyczerpaliśmy limitu awarii na ten sezon.T ym razem wyłamał się ząb 3. biegu, co spowodowało uszkodzenie skrzyni biegów. I choć z toru udało się zjechać o “własnych siłach”, to awaria okazała się poważna. Na tych zawodach niestety nie dysponowałem pełnym składem zespołu, co uniemożliwiało wykonanie serwisu, w związku z czym poprosiliśmy o pomoc naszego znakomitego rywala Łukasza Tyszkiewicza – jego serwis stanął na wysokości zadania i wykonał demontażu i ponownego montażu skrzyni biegów. Po wymontowaniu pzrekładni z samochodu musiałem wrócić do swojego warsztatu, aby na miejscu poskładać drugą skrzynię biegów – niestety była to zwykła, seryjna skrzynia uzupełniona jedynie tzw. szperą. W tym miejscu chciałbym bardzo podziękować za okazaną pomoc zespołowi Łukasza Tyszkiewicza: Konradowi Kacprzakowi, Marcinowi Rębalskiemu, Pawłowi Ptasińskiemu i Tomaszowi Prymowiczowi. Wybaczcie, nie wszystkich nawet znam z imienia i nazwiska, aby tu ich wymienić, ale Panowie jesteście wielcy. Dziękujemy! Niestety długie seryjne przełożenia przyniosły negatywny skutek w postaci spadku tempa wyścigowego o ponad 5 sekund w każdym biegu kwalifikacyjnych. Równa jazda i walka do samego końca mimo seryjnej skrzyni biegów przyniosła trzecie miejsce w klasie 2000 oraz 9 miejsce w SuperNational, co spowodowało awans w punktacji całorocznej na drugie miejsce w klasie 2000 oraz siódme w SuperNational. Do zobaczenia na kolejnej rundzie w Słomczynie!
A oto jak przebiegała walka na torze:
Grupa SuperCars
Awaria układu kierowniczego spowodowała, że Tomasz Kuchar nie wziął udziału w żadnym z treningów, a co gorsza, spóźnił się o 30 sekund do parku przedstartowego przed pierwszą kwalifikacją i nie został do niej dopuszczony. Jego nieobecności nie wykorzystał jego najbliższy rywal w walce o tytuł – Marcin Gagacki. Na treningu w jego Mitsubishi Lancerze doszło do uszkodzenia silnika. W kwalifikacjach najlepszy był Mikołaj Otto w BMW z Automobilklubu Polski.
W finale Tomasz Kuchar nie dał szans rywalom. Świetnie pojechał Mikołaj Otto, który zajął drugie miejsce.
Grupa SuperNational
W kwalifikacjach komplet punktów zgarnął lider cyklu – Radosław Raczkowski – w przednionapędowym VW Polo. W pierwszym półfinale mocnym startem popisał się Łukasz Zoll z Automobilklubu Rzemieslnik, w drugim półfinale Paweł Melon idealnie wstrzelił się z ruszeniem spod świateł i miał już niemal sekundę przewagi przy wejściu w pierwszy zakręt. Kierowca Automobilklubu polski wygrał także finał, który był jednym z najbardziej emocjonujących w tym sezonie. Na podium stanęli ponadto Łukasz Zoll i Rafał Berdys, a lider grupy SuperNational – Radosław Raczkowski finału nie ukończył po awarii samochodu.
Klasa RWD Cup
Jedna za drugą, kwalifikacje padały łupem Łukasza Światowskiego. Po raz pierwszy w tym sezonie w półfinale znalazła się Beata Borowicz. W pierwszy zakręt finału bok w bok weszli Przemysław Wójcicki i Łukasz Światowski, który ostatecznie nie dał szans rywalom wygrywając pewnie. Drugi był Wójcicki. Batalię o trzecie miejsce wygrał Paweł Konecki, którego niezwykle zacięcie atakował Sokulski.
Klasa Seicento Cup
Każda dominacja ma swój kres, a drugi wyścig w Toruniu zakończył rządy Łukasza Grzybowskiego z Automobilklubu. Lider – po czterech zwycięstwach z rzędu – tym razem nie wygrał. Kierowca Fiata Seicento z numerem 301 najpierw minimalnie przegrał pierwszą kwalifikację z Szymonem Jabłońskim (Automobilklub Polski) i Piotrem Budzyńskim (wszyscy zmieścili się w 0,2 sekundy!), ale trzy kolejne już „tradycyjnie” padły jego łupem. Po wygraniu półfinału A okazało się, że w aucie Łukasza doszło do awarii silnika. Jednostka napędowa jednak działała i Grzybowski zjawił się na starcie finału.
Finałowy bieg wygrał niespodziewanie 15-letni Szymon Jabłoński, który po swoim zwycięstwie wszedł na dach swojego Seicento ciesząc się z triumfu. Na podium dołączyli do niego Piotr Budzyński oraz Mariusz Nowocień, natomiast jadący z uszkodzonym silnikiem Grzybowski dojechał do mety na ostatnim miejscu.
Klasa 126p Cup
Weekend przebiegał pod dyktando pretendenta do tytułu, Jacka Górniaka. Zdominował on kwalifikacje. W finale w pierwszy zakręt bok w bok weszli Górniak z Damianem Stachowiakiem, ale to temnpierwszy przepchnął się na prowadzenie. Do zmiany na pozycji lidera było blisko po jego powrocie z Joker Lapa, ale ostatecznie układ sił się zachował i Jacek zwyciężył w czwartym finale w tym sezonie. Drugi był Stachowiak, a trzeci Mariusz Szczepański.
KLASYFIKACJA PO 5. RUNDACH
Klasa 126p Cup
1. Jacek Górniak – 115 pkt.;
2. Mariusz Szczepański – 101 pkt.;
3. Jerzy Szynkiewicz – 72 pkt.;
4. Damian Stachowiak – 71 pkt.;
5. Mariusz Bruś – 37 pkt.;
6. Jakub Sykucki – 29 pkt.;
7. Arkadiusz Górniak – 29 pkt.;
8. Paweł Żeromiński – 14 pkt.
Klasa SC Cup
1. Łukasz Grzybowski – 137 pkt.;
2. Mariusz Nowocień -99 pkt.;
3. Szymon Jabłoński – 95 pkt.;
4. Piotr Budzyński – 82 pkt.;
5. Karol Dombrowicki- 56 pkt.;
6. Kamil Stachowiak – 54 pkt.;
7. Piotr Piętak 49 – pkt.;
8. Piotr Ostrowski – 40 pkt.
Klasa RWD Cup
1. Łukasz Światowski – 144 pkt.;
2. Przemysław Wójcicki – 122 pkt.;
3. Igor Sokulski – 93 pkt.;
4. Jerzy Bieńkowski – 85 pkt.;
5. Wiktor Mączkowski – 82 pkt.;
6. Andrzej Skrzek – 75 pkt.;
7. Paweł Konecki – 62 pkt.;
8. Wojciech Topolewski – 53 pkt.
Grupa SuperNational
1. Radosław Raczkowski – 119 pkt.;
2. Alan Wiśniewski – 112 pkt.;
3. Paweł Melon – 107 pkt.;
4. Łukasz Zoll – 104 pkt.;
5. Rafał Berdys – 96 pkt.;
6. Damian Litwinowicz – 58 pkt.;
7. Jakub Iwanek – 47 pkt.;
8. Dawid Struensee – 47 pkt.
Grupa SuperCars
1. Tomasz Kuchar – 129 pkt.;
2. Mikołaj Otto – 105 pkt.;
3. Marcin Gagacki – 96 pkt.;
4. Dariusz Topolewski – 80 pkt.;
5. Mateusz Ludwiczak – 62 pkt.;
6. Maciej Cywiński – 61 pkt.;
7. Jacek Ptaszek – 40 pkt.;
8. Maciej Palczewski – 25 pkt.
Fot.: IR Orzechowscy oraz Maciej Niechwiadowicz