Ford Focus RS zadebiutuje w zawodach sportowych najwyższej rangi, jako fabryczny model wystawiany w Rallycrossowych Mistrzostwach Świata FIA 2016.
Zgodnie ze wstępną zapowiedzią, która pojawiła się na końcu opublikowanego w tym tygodniu filmu Ken Block’s Gymkhana EIGHT, oddział Ford Performance potwierdził, iż zespół Hoonigan Racing Division wystawi w cyklu dwa wspierane fabrycznie samochody.
Zobacz także:
Od ponad 50 lat znaczek Ford Performance Rallye Sport jest zarezerwowany wyłącznie dla samochodów sportowych i seryjnych, które wyróżniają się ponadprzeciętnymi osiągami i innowacyjnymi rozwiązaniami. Znane z agresywnego designu i rozwiązań technicznych, modele marki z logotypem RS już od wielu lat zdobywają kolejne trofea na odcinkach specjalnych FIA WRC, a za ich kierownicą zasiadali tacy kierowcy, jak Björn Waldegård, Marcus Grönholm, Mikko Hirvonen czy Colin McRae.
Obecnie Fordem Fiesta RS WRC jeździ m.innymi Robert Kubica.
– RS to światowa marka z bogatą historią, którą znają i doceniają wszyscy fani sportów motorowych. Nasz znaczek jest bezpośrednio powiązany ze sportami motorowymi, a w cały projekt zaangażowany jest zespół oddanych inżynierów dzielących wspólną pasję. Jesteśmy zaszczyceni, że możemy uhonorować historię Rallye Sport poprzez zaoferowanie produktów o doskonałych osiągach i wyjątkowym designie – powiedział Dave Pericak, dyrektor Ford Performance.
Za projektem Focusa RS stoi oddział Ford Performance, należący do Kena Blocka zespół Hoonigan Racing oraz firma M-Sport z siedzibą w Wielkiej Brytanii. Modele Ford Focus RS Rallycross zostały zoptymalizowane pod kątem uczestnictwa w zawodach sportowych, oferując napęd na cztery koła oraz nowy silnik EcoBoost o mocy 600 KM, zapewniający świetne osiągi: przyspieszenie od 0 do 96 km/h w czasie poniżej 2 sekund.
Mark Rushbrook, kierownik ds. technicznych w Ford Performance mówi, że celem zespołu było opracowanie samochodu Rallycross, który będzie godny oznaczenia RS.
– Aby wziąć udział w sportowych zmaganiach w Rallycrossowych Mistrzostwach Świata wykorzystaliśmy przełomowe narzędzia, rozwiązania techniczne oraz wiedzę pozyskaną w programach Le Mans GT i NASCAR, a także podjęliśmy współpracę z uznanym zespołem M-Sport, specjalizującym się w opracowywaniu samochodów sportowych. Ken, Andreas Bakkerud i zespół Hoonigan Racing dają nam dodatkową przewagę pod kątem rozwoju całego teamu. Nasze trzy organizacje świetnie się dogadują, a teraz z niecierpliwością czekamy na debiut Focusa RS w zmaganiach na torze – powiedział Rushbrook.
– Jestem bardzo zadowolony ze współpracy z zespołem Ford Performance. Bardzo doceniam fakt, iż w sezonie 2016 i kolejnych sezonach moich zmagań w Rallycrossowych Mistrzostwach Świata mogę liczyć na wsparcie zespołu fabrycznego. Dzięki temu będę miał dostęp do nowych zasobów, które wraz z moim zespołem wykorzystamy do wzbogacenia naszych możliwości inżynieryjnych, a także do wyników prac badawczo-rozwojowych, które zaprocentują podczas zmagań ma trasie. Ponadto, samochód, który zespół stworzył dla mnie jest niesamowity. Kiedy mi go pokazali kilka miesięcy temu w Dearborn zaniemówiłem. Już nie mogę się doczekać rozpoczęcia testów – powiedział Ken Block.
Malcolm Wilson, dyrektor zarządzający w M-Sport uważa, że udało się stworzyć wyjątkowy samochód.
– Bardzo ciężko pracowaliśmy wraz z kolegami z Ford Performance i Hoonigan Racing Division, aby zrealizować ten projekt, ale rezultat jest oszałamiający. Mamy nadzieję, że auto osiągnie wiele sukcesów. Jestem pewien, że możemy walczyć o zwycięstwo – twierdzi Malcolm.
W lutym 1967 roku model Forda prowadzony przez pracownika Ford- Autocraft Briana Melia uczestniczył w narodzinach rallycrossu – jego Lotus Cortina uplasował się na drugim miejscu w wyścigu Lydden Hill stworzonym specjalnie na potrzeby programu „World of Sport” stacji ITV. W tym samym roku format rallycrossu przejęła stacja BBC, co przypieczętowało przyszłość tego sportu. Pierwsze mistrzostwa Wielkiej Brytanii zorganizowane w 1968 roku wygrał Tony Chappell w fabrycznym modelu Ford Escort Twin Cam.
Focus RS Rallycross zadebiutuje podczas rundy Rallycrossowych Mistrzostw Świata FIA w Portugalii w dniach 15-17 kwietnia br, a za kierownicą usiądą Block i Bakkerud. Ta globalna seria obejmująca 12 imprez rozgrywa się w 11 państwach na trzech kontynentach. Rywalizacja zapowiada emocje – w tym sezonie w barwach Peugeot pojedzie np. Sebastien Loeb (Team Peugeot Hansen), dziewięciokrotny Mistrz Świata FIA WRC.