RAJDY: TOYOTA I PIRELLI JUŻ TESTUJĄ PRZED SEZONEM WRC 2021

Choć sezon 2020 w rajdowych mistrzostwach świata dopiero się rozpoczął, Toyota oraz Pirelli intensywnie pracują nad swoimi produktami na przyszły rok.

“Rajdówka” będzie oparta o najnowszego hot hatcha japońskiego koncernu – GR Yarisa, natomiast firma oponiarska przedstawiła właśnie swoją pierwszą a oponę z gamy.


Zobacz także:

RAJDY

OPONY


 

Na zaśnieżonych drogach Finlandii testowy kierowca Toyoty Juho Hanninen po raz pierwszy prowadził GR Yarisa w wydaniu WRC. Samochód oklejony w maskujące barwy znane z przedprodukcyjnych pokazów cywilnej wersji imponuje tempem pokonywania zakrętów. Wygląd auta jest muskularny i nawiązuje do obecnej edycji.

Do nadwozia nowego GR Yarisa doczepiono mnóstwo aerodynamicznych elementów zgodnych z przepisami FIA – auto ma przepotężny przedni zderzak oraz ogromne tylne skrzydło. Technicznie jest zbliżone do tegorocznej rajdówki, bo w sezonie 2021 zmiany przepisów dotyczących aut nie będzie.

“Samochód jest wyrazem tego, czego nauczyliśmy się od 2017 roku, gdy wróciliśmy do mistrzostw świata, a dodatkowo ma charakter GR Yarisa, który miał premierę na salonie samochodowym w Tokio.” – czytamy w oficjalnym komunikacie Toyoty po dwudniowych testach nowej rajdówki.

GR Yaris to nowy hot hatch koncernu. Samochód został zaprezentowany podczas styczniowego salonu w Tokio, a do sprzedaży wejdzie jeszcze w 2020 roku. Od zwykłego Yarisa odróżnia się trzydrzwiowym nadwoziem z dachem obniżonym o ponad 9 cm, a także muskularnymi zderzakami. Do tego technicznie to prawdziwy potwór. Pod maską ma trzycylindrowy, turbodoładowany silnik 1,6 o mocy 261 KM, do tego napęd na cztery koła i lekkie nadwozie.

Za koncepcję nowego auta odpowiadał zespół Tommi Mäkinen Racing, partner Toyoty w WRC. Sam Mäkinen to czterokrotny mistrz świata, więc w DNA auta jest mnóstwo rajdowych pierwiastków. Pojazd będzie jeździł w barwach zespołu Toyota Gazoo Racing WRT.

Toyota Yaris WRC w trzech sezonach swoich startów wyjeździła mistrzostwo świata producentów (2018 rok) oraz mistrzostwo świata kierowców (2019). Od sezonu 2020 kierowcami Toyota Gazoo Racing WRT są sześciokrotny mistrz świata Sebastien Ogier, Elfyn Evans oraz Kalle Rovanpera. W inaugurującym sezon Rajdzie Monte Carlo dwa Yarisy znalazły się na podium.

W Rajdzie Szwecji, drugiej rundzie mistrzostw świata, wystartuje aż pięć Yarisów WRC.

PIERWSZE OPONY ZOSTAŁY ZAPREZENTOWANE

Firma Pirelli, wyłączny dostawca ogumienia dla Rajdowych Mistrzostw Świata w sezonie 2021, rozpoczęła rozwój swojej gamy opon podczas „GP Ice Race 2020”. Włoski producent był także oficjalnym sponsorem zawodów, które odbył się w austriackiej miejscowości Zell am See na początku lutego. W jej ramach rywalizują współczesne i historyczne samochody, a także prawdziwe klasyczne maszyny ze złotej ery rajdów.

Z tej okazji zaprezentowana została pierwsza opona z najnowszej gamy Pirelli w WRC: kolcowane ogumienie Sottozero Ice J1 w specyfikacji na Rajd Szwecji, w rozmiarze 205/65 R15. Począwszy od przyszłego sezonu, z takich opon korzystać będą samochody WRC z najwyższej kategorii mistrzostw świata.

Historyczne samochody rywalizujące na oblodzonej trasie w Zell am See zaopatrzono w opony Sottozero Ice z siedmiomilimetrowymi kolcami oraz w Sottozero Snow z dwumilimetrowymi kolcami. Rzeźba bieżnika tych opon składa się z wytrzymałych klocków oraz kolców z wolframowymi końcówkami i zapewnia optymalną trakcję, prowadzenie i osiągi na ośnieżonej lub oblodzonej nawierzchni.

Zdobyte w motorsportowej rywalizacji doświadczenia Pirelli związane z oponami zimowymi są regularnie wykorzystywane w projektach drogowych, podkreślając filozofię „ze sportu na drogi”. Opona Sottozero Ice na Rajd Szwecji w pełni wykorzystuje autorską technologię Pirelli: w jej przypadku kolce są zatapiane w oponie podczas samego procesu wulkanizacji – nie są umieszczane w bieżniku na późniejszym etapie przygotowań.

Ta technologia, wykorzystywana wyłącznie przez firmę Pirelli, ułatwia utrzymanie kolców w oponach, co z kolei pomaga w maksymalnym wykorzystaniu osiągów w warunkach sportowej rywalizacji.

Pirelli działa w rajdowym świecie od początku mistrzostw świata, czyli od 1973 roku. Ma na koncie 25 mistrzowskich tytułów oraz 181 zwycięstw w rajdach na szczeblu WRC. Zdobyte w ten sposób doświadczenie będzie wykorzystywane podczas powrotu producenta w roli wyłącznego dostawcy opon dla Rajdowych Mistrzostw Świata w sezonach 2021-24.