Wczoraj przedstawiliśmy relacje z konferencji zespołu Orlen Team, podczas której przedstawiono plany i kalendarz startów w sezonie 2014. Ale rajdy cross-country to nie tylko załogi wspierane przez PKN Orlen.
Stworzony przez zawodników przy wsparciu PZM zespół Poland National Team stawia przed sobą w roku 2014 wiele wyzwań. Sezon zaczyna się już za 10 dni zimowym rajdem w lasach wokół Sankt Petersburga. Na listach startowych znalazły się dwa polskie samochody: Mini Martina Kaczmarskiego, który pojedzie ze swoim dakarowym pilotem Felipe Palmeiro, oraz Toyota Hilux Marka Dąbrowskiego i Jacka Czachora.
Zobacz także:
SPORT
Metoda Alfreda Hitchcocka polegająca na tym, że film zaczyna się od trzęsienia ziemi, a potem napięcie już tylko rośnie, weszła już do kanonu sztuki. Tę zasadę można jednak z powodzeniem wprowadzać do innych dziedzin życia. Chociażby do rajdów terenowych. Rok zaczyna się Dakarem – perłą w koronie, wisienką na torcie, prawdziwym creme de la creme. Potem jest jednak jeszcze ciekawiej, kiedy rozpoczyna się długa i taktyczna rozgrywka, której stawką są mistrzowskie tytuły federacji FIM oraz FIA.
Dakar jest rajdem legendą i nie może się z nim równać żadna inna rywalizacja off-roadowa. Nie oznacza to jednak, że trwający cały sezon cykl pucharu i mistrzostw świata cross country jest mniej wymagający. Zwłaszcza, że w tym roku sportowa walka z udziałem polskich kierowców zapowiada się wyjątkowo interesująco. Pucharu Świata będzie bronić Rafał Sonik, a o poprawienie trzeciego miejsca w motocyklowych mistrzostwach świata powalczy Jakub Przygoński. O czołowe lokaty z pewnością będą starać się Martin Kaczmarski, czy Marek Dąbrowski z Jackiem Czachorem. Krzysztof Hołowczyc zapowiedział natomiast, że nie będzie bronić wywalczonego przed rokiem trofeum.
Kilka rajdów to wspólne wydarzenia w kalendarzu motocyklowej federacji FIM oraz samochodowej federacji FIA. Wielokrotnie jednak drogi uczestników obu cyklów rozchodzą się. Kierowcy samochodów przede wszystkim uczestniczą w dwu lub trzydniowych imprezach z cyklu Baja, podczas gdy motocykliści i quadowcy mają zaplanowane przynajmniej 5-dniowe zawody w sześciu różnych lokalizacjach.
Na jednym biwaku kierowcy Poland National Team będą mieli okazję spotkać się w Abu Zabi, Katarze, Egipcie oraz prawdopodobnie Maroku (FIA jeszcze oficjalnie nie zatwierdziła tego rajdu). Wielu polskich kierowców zobaczymy też z pewnością w długim i trudnym Silk Way Rally, wiodącym przez bezdroża Rosji. W tym roku syberyjska rywalizacja została przeniesiona z lipca na wrzesień.
Motocykliści i quadowcy samotnie przemierzać będą Sardynię i Brazylię. Z kolei dla samochodów zaplanowano rajdy w Rosji, Włoszech, Hiszpanii, Portugalii, na Węgrzech oraz oczywiście w Polsce, gdzie ponownie, z końcem sierpnia odbędzie się Baja Poland.
Kalendarz startów kierowców Poland National Team w 2014 roku:
* 14-16.02 – Baja Russia Northern Forest (PŚ FIA);
* 13-16.03 – Italian Baja (PŚ FIA);
* 4-10.04 – Abu Dhabi Desert Challenge (MŚ i PŚ w rajdach FIM oraz FIA);
* 20-25.04 – Sealine Cross-Country Rally – Katar (MŚ i PŚ w rajdach FIM oraz FIA);
* 18-25.05 Faraons Rally – Egipt (MŚ i PŚ w rajdach FIM oraz FIA);
* 7-12.06 Sardegna Rally Race (MŚ i PŚ w rajdach FIM);
* 18-20.07 – Baja Espana Aragon – Hiszpania (PŚ FIA) ;
* 14-16.08 – Hungarian Baja (PŚ FIA);
* 28-30.08 – Poland Baja (PŚ FIA);
* 21-30.08 – Rally Dos Sertoes – Brazylia (MŚ i PŚ w rajdach FIM);
* 13-20.09 – Silk Way Rally – Rosja;
* 3-09.10 – OiLibya Rally – Maroko (MŚ i PŚ w rajdach FIM oraz FIA);
* 30.10-1.11 – Baja Portalegre 500 – Portugalia (PŚ FIA).