Najnowsza rajdowa konstrukcja Škody przyniosła czeskiej marce sukces sportowy i komercyjny. Od momentu debiutu w kwietniu 2015 roku wyprodukowano już w sumie około 90 egzemplarzy Fabii w nowej specyfikacji R5, które zdobyły dużą ilość zwycięstw i tytułów mistrzowskich na całym świecie.
Już wkrótce czeska konstrukcja będzie także stałym widokiem na trasach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski dzięki Fabii R5 zespołu Oponeo Motorsport.
– Jesteśmy szczęśliwi, że bardzo konkurencyjna Fabia R5 została wybrana także przez polski zespół. To wspaniała szansa, by pokazać polskim kibicom niezawodność, trwałość i zaawansowaną technologię, którymi cechują się współczesne Škody – powiedział Michał Cabaj, Kierownik ds. PR marki ŠKODA.
– Fabia R5 to bardzo dobra konstrukcja, która już dowiodła swojej klasy na tysiącach kilometrów trudnych rajdów. Jesteśmy przekonani, że dokonaliśmy najlepszego możliwego wyboru i posiadamy ważny argument w walce w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski – mówi Dariusz Topolewski, prezes firmy Oponeo.
Fabia R5 to nowa konstrukcja, godny następca modelu Fabia S2000, najbardziej utytułowanej konstrukcji w 115-letniej historii udziału Škody w motorsporcie. Bazujący na Fabii trzeciej generacji wyczynowy model zbudowany w specyfikacji R5 zadebiutował w swojej studialnej fazie 29 listopada 2014 roku podczas targów Essen Motor Show, a swój debiut w rajdowych warunkach zaliczył w kwietniu kolejnego roku w czeskim Rajdzie Šumava Klatovy.
Już podczas pierwszego startu Fabia R5 nie dała szans rywalom, rozpoczynając pasmo zwycięstw w Rajdowych Mistrzostwach Czech i Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA WRC w klasie WRC 2. Notabene, pierwszy tryumf na arenie międzynarodowej Fabia R5 wywalczyła w 2015 roku właśnie na trasach Rajdu Polski.
Fabia R5 to jedna z najbardziej zaawansowanych maszyn na odcinkach rajdowych świata. Stosując się do nowych przepisów FIA, model napędza turbodoładowany silnik 1.6 o mocy maksymalnej około 280 KM i maksymalnym momencie obrotowym 420 Nm. Samochód wyposażony jest w napęd na cztery koła, sekwencyjną skrzynię z pięcioma biegami i zawieszenie z kolumnami McPhersona przy wszystkich kołach. By spełnić przepisy, samochód musi ważyć co najmniej 1 230 kilogramów. Do rozwoju nowego modelu rajdowy zespół Škody zaangażował topowych zawodników rajdowych i zakrojony na szeroką skalę program testów rozwojowych.
Nowa rajdowa broń ŠKODY już w przyszłym sezonie będzie służyć zespołowi Oponeo Motorsport. Samochodem w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski będzie startował doświadczony duet Marcin Gagacki i Marcin Bilski. W 2012 roku zdobyli oni tytuł II Wicemistrzów Polski w Grupie N, w roku 2013 – tytuł Mistrzów Polski w Grupie N, w roku 2015 – Wicemistrzów Polski w klasie Open N. W zeszłym sezonie Gagacki i Bilski zajęli szóste miejsce w klasyfikacji generalnej RSMP, co zagwarantowało im miejsce na liście priorytetowej PZM.
Fabia R5 Oponeo Motorsport będzie pierwszą należącą do polskiego zespołu, ale nie pierwszą, która walczyła na rajdowych odcinkach w Polsce. Niezwykle popularny rajdowy model stanowi ważne wsparcie dla prywatnych załóg na wszystkich szerokościach geograficznych świata.
Škoda zbudowała już w sumie około 90 egzemplarzy tej nowoczesnej konstrukcji. W obecnym sezonie Fabia R5 pomaga w obronie tytułu Rajdowym Mistrzom Austrii, Węgier i Belgii.
Jeżdżą nią także Polacy: Hubert Ptaszek jest jedynym Polakiem startującym w pełnym cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata FIA WRC (w klasie WRC2), gdzie zaprezentował już konkurencyjne tempo. Nowa Škoda ma za sobą już także pierwsze sukcesy w RSMP: Filip Nivette w Rajdzie Gdańsk, jedynej szutrowej rundzie mistrzostw, odniósł spektakularne zwycięstwo z przewagą nieco ponad sekundy nad swoimi rywalami.
Czy wiesz, że…
…Fabia R5 posiada dwie specyfikacje hamulców, wybieranych zależnie od typu rajdu? Jedne i drugie mają niemniej imponujące wymiary: na rajdy szutrowe producent przygotował tarcze o średnicy 300 mm, na asfalt – o średnicy aż 355 mm.
…pierwsza międzynarodowa wygrana Fabii R5 miała miejsce w Polsce? Historyczne zwycięstwo odniósł w lipcu 2015 roku Esapekka Lappi w Rajdzie Polski w ramach Rajdowych Mistrzostw Świata WRC w klasie WRC 2.
…Fabia R5 zdominowała rajdowe trasy na całym świecie? Oprócz wielu tytułów mistrzowskich w Europie, czeski samochód pomógł już między innymi w wywalczeniu tytułu Rajdowego Mistrza Azji i Pacyfiku.
…zużycie paliwa wyczynowej jednostki 1.6 w rajdowych warunkach wynosi 60 l/100 km? Zaawansowana jednostka generuje z niewielkiej pojemności moc aż około 280 KM i pobiera paliwo ze specjalnego zbiornika paliwa o pojemności 82,5 litra.