Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) mianowała Pirelli wyłącznym dostawcą do Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC) na sezony 2021-24.
Firma oponiarska będzie zaopatrywać wszystkie samochody z napędem na cztery koła, które rywalizują w zmaganiach.
Zobacz także:
Od walczących o tytuły w klasyfikacji generalnej maszyn WRC po auta w specyfikacji R5, w klasie WRC 2. Te ostatnie samochody są także wiodącą kategorią w regionalnych i krajowych cyklach mistrzowskich na całym świecie. Najnowsza umowa Pirelli w najwyższej kategorii rajdowej towarzyszy podobnemu kontraktowi na wyłączność, który włoska firma realizuje od 2011 roku w Formule 1.
– Technologia i pasja to dwa kluczowe elementy, które Pirelli wnosi do motorsportu. Dzięki nim udało nam się zawrzeć umowę na wyłączne dostawy opon dla Rajdowych Mistrzostw Świata. Od wielu lat wspieramy młodych kierowców w kategorii Junior WRC, a teraz wracamy także do królewskiej kategorii – powiedział Giovanni Tronchetti Provera, starszy wiceprezes Pirelli ds. segmentu prestiżowego i motorsportu.
Będzie nadal realizowany program wspierania młodych kierowców przez Pirelli. Poza dalszym zaopatrywaniem w ogumienie cyklu Junior WRC, Pirelli dostarcza ogumienie także zawodnikom klasy Junior ERC 3 w Rajdowych Mistrzostwach Europy.
– Od pewnego czasu rozważaliśmy powrót na najwyższy rajdowy szczebel i dobrze się składa, że umowa z FIA zostaje zawarta w sezonie, w którym mistrzostwo świata zdobył Ott Tanak – absolwent programu Pirelli Star Driver. Współpraca z WRC oraz F1 umożliwi nam wykonanie jeszcze większych postępów, dzięki sprawdzaniu naszych produktów w najbardziej zróżnicowanych i wymagających warunkach, jakie można napotkać w motorsporcie – mówi Mario Isola, szef działu F1 i wyścigów samochodowych w Pirelli.
Pirelli działa w rajdowym świecie od 1973 roku. Ma na koncie 25 mistrzowskich tytułów oraz 181 zwycięstw w rajdach na szczeblu WRC. W czasach współczesnych firma Pirelli była wyłącznym dostawcą opon do cyklu WRC w latach 2008-10, a od sezonu 2018 dostarcza ogumienie zawodnikom kategorii WRC 2. Rajdy zawsze były laboratorium dla inżynierów Pirelli, którzy mogli testować nowe technologie, ostatecznie trafiające na zwykłe drogi.
Pirelli będzie dostarczać zawodnikom WRC opony, które z powodzeniem rywalizowały już w różnych cyklach mistrzowskich na całym świecie. Na nawierzchnię asfaltową przeznaczone są opony P Zero RA, z różnych mieszanek – stosownie do warunków na trasie oraz pogody. Na śniegu używa się opon Sottozero Snow (z kolcami lub bez), a specjalna odmiana Sottozero Ice J1 powstała specjalnie z myślą o Rajdzie Szwecji.
Na szutrze występować będą wzmocnione opony Scorpion K.
Fot.: Hyundai, Pirelli