W sezonie 2014, w rundach Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski, będziemy mogli oglądać Forda Fiestę R5. Najnowszą konstrukcją brytyjskiego M-Sportu o punkty walczyć Maciek Oleksowicz z Michałem Kuśnierzem.
Nowa rajdówka to samochód rajdowy zaliczany do klasy, którą od tego sezonu przepisy FIA nazywają RC 2. Jest to najwyższa kategoria pojazdów, jakimi można się ścigać w mistrzostwach regionalnych, czyli cyklach rangi niższej niż Rajdowe Mistrzostwa Świata. W założeniach FIA te auta mają zastąpić samochody RRC i S2000.
Zobacz także:
RAJDY
W poprzednich czterech sezonach Maciek Oleksowicz startował Fordem Fiesta S2000. W R5 największą zmianą w stosunku do S2000 jest silnik. Poprzedni samochód Oleksowicza był napędzany wolnossącym, 2,0-litrowym silnikiem o mocy 280 KM. Pod maską Fiesty R5 pracuje 1,6-litrowa jednostka wspomagana przez turbosprężarkę, co pozwala mu rozwinąć moc około 280 KM.
Maciek Oleksowicz i Michał Kuśnierz mają już za sobą pierwsze, trzydniowe testy nowego samochodu, które odbyli na trasach Dolnego Śląska. Jak widać na zdjęciach – emocji także nie brakowało!
Maciek Oleksowicz: Pierwszego dnia jeździliśmy po mokrym asfalcie. Z kolei w drugim i trzecim dniu przywitały nas prawdziwie zimowe warunki – asfalt pokryty lodem i śniegiem, ale bez band na poboczach. Skupiliśmy się na tym, by poznać samochód, poczuć się w nim komfortowo, a także znaleźć klucz do jego ustawiania i sprawdzić różne kombinacje opon. Ostatniego dnia testów poczułem się chyba zbyt komfortowo, eksperymentowaliśmy trochę z doborem opon i w efekcie mieliśmy małą przygodę. Wypadliśmy z trasy, ale Fiesta praktycznie w ogóle nie ucierpiała, więc mogliśmy jeździć dalej. Jesteśmy bardzo zadowoleni z samochodu, który bardzo dobrze się prowadzi. Najbardziej zauważalną zmianą w stosunku do S2000 jest silnik, który ma więcej mocy i lepiej przyspiesza z niskich obrotów. Oprócz tego w samochodzie jest też dużo ciszej i spokojniej niż w S2000, więc prędkość jest mniej odczuwalna. Dużo bardziej czułe są hamulce, do czego też trzeba się po prostu przyzwyczaić. Nie wiemy jeszcze jak wypadnie porównanie czasów osiąganych tym samochodem z tymi, jakie notowaliśmy Fiestą S2000, ale jesteśmy dobrej myśli. Przed Rajdem Arłamów będziemy chcieli zrobić jeszcze jedne testy, najlepiej w prawdziwie zimowych warunkach. Oprócz pełnego cyklu RSMP pojawimy się też na pewno w warszawskiej Barbórce, w której nie nas może zabraknąć.
Michał Kuśnierz: Fiesta R5 pracuje spokojniej od S2000, co przekłada się na poczucie bezpieczeństwa w tym samochodzie. Moją uwagę zwróciły świetne hamulce. To auto naprawdę staje w miejscu. Obsługa R-piątki nie jest bardziej skomplikowana niż w przypadku Fiesty S2000. Powiedziałbym nawet, że konsola tego auta jest prostsza i bardziej przyjazna w obsłudze niż w naszym poprzednim samochodzie. Z testów jesteśmy bardzo zadowoleni – bardzo efektywnie przepracowaliśmy te trzy dni. Sprzyjała nam pogoda, bo mogliśmy sprawdzić nowy nabytek w różnych warunkach.
Ford Fiesta R5 – dane techniczne:
– silnik: czterocylindrowy, bezpośredni wtrysk benzyny, turbodoładowany z 32 mm zwężką;
– pojemność silnika: 1597 cm3;
– moc: około 280 KM;
– przeniesienie napędu: 5-biegowa, sekwencyjna firmy Sadev, stały napęd na cztery koła;
– zawieszenie: przednie i tylne kolumny McPhersona z regulowanymi amortyzatorami Reiger, przedni i tylny stabilizator;
– hamulce: czterotłoczkowe zaciski AP Racing, tarcze wentylowane 300 x 28 mm (szuter), 355 x 32 mm (asfalt), hydrauliczny hamulec ręczny;
– koła: 7”x15” (szuter), 8”x18” (asfalt).
Kalendarz startów Maćka Oleksowicza i Michała Kuśnierza:
– Rajd Arłamów: 6-8 marca;
– Rajd Świdnicki: 11-13 kwietnia;
– Rajd Karkonoski: 30 maja-1 czerwca;
– Rajd Rzeszowski: 7-9 sierpnia;
– Rajd Wisły: 5-7 września;
– Rajd Nadwiślański: 25-27 września;
– Rajd Dolnośląski: 16-18 października;
– Rajd Polski: 26-29 czerwca – start na razie niepotwierdzony.