W trakcie spotkania w Rzeszowie z przedstawicielami środowiska zawodników Główna Komisja Sportu Samochodowego poinformowała, że proponowany cykl kwalifikowanych rajdów historycznych został przez nią zaakceptowany i wystartuje w przyszłym sezonie.
Komisja wniosła szereg uwag do regulaminu i zaproponowała kilka istotnych zmian, które dostosowują go w pełni do przyjętych przez GKSS zasad i praktyki obowiązującej w sporcie kwalifikowanym.
Zobacz także:
Zaproponowane przez GKSS zmiany zostały przyjęte bez zastrzeżeń nie dotyczyły one bowiem kluczowych dla rajdów historycznych i naszego cyklu propozycji regulaminowych. Prace redakcyjne potrwają do końca sierpnia br. po czym GKSS formalne uchwali i opublikuje regulamin przygotowanego cyklu. Należy spodziewać się jego publikacji pod koniec września br. Obecnie prowadzone są też działania zmierzające do ustalenia szczegółowego kalendarza eliminacji HRPP na rok 2016.
Najważniejsze zaproponowane przez GKSS zmiany dotyczą głównie licencji. Obowiązywać będzie generalnie system licencji sportowych określony w regulaminie PZM czyli „RN”, „R” i „R co-driver”, przy czym zdobywanie punktów do licencji RN zostanie rozszerzone o rajdy rangi Mistrzostw polski na regularność oraz przejazdy w cyklu bez pomiaru czasu.
Jednocześnie ukończenie 6 rajdów historycznych cyklu jako kierowca lub pilot dawało będzie uprawnienia do licencji odpowiednio „R” lub „R co-driver” dając zawodnikom rajdów historycznych perspektywę startów w RSMP w samochodach współczesnych oraz w klasach historycznych tego cyklu.
Kolejna znacząca zmiana to nazwa cyklu. GKSS zaakceptowała, iż cykl, jak w przypadku innych nowych zawodów przez pierwszy okres będzie „Pucharem Polski”. Jego uzgodniona nazwa to Historyczny Rajdowy Puchar Polski (HRPP). Po wstępnym okresie nazwa zostanie zmieniona na Historyczne Rajdowe Mistrzostwa Polski.
Pozostałe uwagi i postulaty ze strony GKSS dotyczące regulaminu miały charakter porządkujący i dostosowujący go to do wymogów rajdowej praktyki. M.in. wprowadzono możliwość przeprowadzania BK przed sezonem na cały jego okres (w tym indywidualnie), co powinno znacznie ułatwić zawodnikom przygotowanie aut do wymogów technicznych cyklu oraz usprawnić szczególnie pierwsze badanie kontrolne przed rajdem.
Obecnie cała odpowiedzialność za to co z tym cyklem zrobimy należy do zawodników, organizatorów rajdów oraz działaczy automobilklubów.
Rozwój tej kategorii rajdów będzie zależał przede wszystkim od frekwencji zawodników. Kolejne kluczowe zadanie to wyzwolenie inwencji i pomysłowości organizatorów, by rajdy te były szczególnie atrakcyjne dla kibiców i budziły zainteresowanie mediów..
Parafrazując słynne słowa Johna F. Kennedy’ego: Nie pytaj co HRPP może zrobić dla Ciebie, ale co Ty możesz zrobić dla HRPP. Nie czekaj aż inni zrobią to za Ciebie. Działaj!
Przykładem takiego działania jest inicjatywa jednego z naszych zawodników, który podjął się profesjonalnego przygotowania oprogramowania do dość skomplikowanego liczenia wyników w HRPP.
W sprawach cyklu i zgłoszeń do niego prosimy o kontakt z Mirkiem Miernikiem na adres email: rmpsh@abarth.com.pl.