RAJD WIELKIEJ BRYTANII 2016: VOLKSWAGEN WALCZY O TYTUŁ

rwb-przed1

Przed Rajdem Wielkiej Brytanii Volkswagen ma wielkie plany. Na przedostatniej rundzie Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC) sezonu 2016 fabryczny zespół z Wolfsburga może zdobyć po raz czwarty z rzędu tytuł mistrza świata w klasyfikacji producentów.

Aby podobnie jak w latach 2013, 2014 i 2015 rozstrzygnąć zwycięstwo na własną korzyść wystarczy, żeby przed ostatnią rundą Volkswagen zachował nad konkurentami przewagę 43 punktów. W tej chwili wynosi ona aż 62 punkty.


Zobacz także:

RAJDY

RAJD WIELKIEJ BRYTANII 2016


 

Wystarczy też, by załogi Sebastien Ogier i Julien Ingrassia oraz Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila zajęły w 2016 Dayinsure Wales Rally GB trzecie i piąte miejsca, albo żeby jedna z tych załóg wygrała rajd. Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger walczą o drugie miejsce w klasyfikacji kierowców i pilotów, a walka ta podczas Rajdów – Wielkiej Brytanii i Australii wchodzi w decydującą fazę.

Norwegowie mają tyle samo punktów, co załoga Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai) i tak jak Belgowie zajmują drugie miejsce w klasyfikacji za Ogierem i Ingrassią – mistrzami świata sezonu 2016 i trzech poprzednich. Na nieoficjalny tytuł wicemistrzów świata ma też szansę załoga Latvala i Anttila.

W poprzednich trzech sezonach załoga Ogier i Ingrassia w Polo R WRC na drogach Walii okazywała się najbardziej skuteczna i wygrywała Rajd Wielkiej Brytanii. Przez dwa lata przed 2013 r. startujący dzisiaj w barwach Volkswagena duet Latvala i Anttila dwukrotnie wygrywał ten rajd, wtedy reprezentując zespół M-Sport Ford.

rwb-przed2


Pięć załóg w walce o tytuł wicemistrzów

Podczas Rajdu Wielkiej Brytanii pięć załóg ma szansę na zdobycie drugiego miejsca w klasyfikacji generalnej kierowców i pilotów RMŚ. Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger zajmuja obecnie w klasyfikacji 2. miejsce. Z tą samą liczbą punktów na koncie, ale z gorszymi rezultatami podczas poszczególnych rajdów znajdują się za nimi, na trzecim miejscu Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul. Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai) oraz Dani Sordo i Marc Marti (Hyundai) zajmują miejsca – odpowiednio – czwarte i piąte ze stratą 13 i 16 punktów. Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila startujący zajmują szóste miejsce i mają o 23 punkty mniej niż Mikkelsen.

W radzie, który trwać będzie od piątku do niedzieli (28-30 bm) wystartują dwie polskie załogi: Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot z Automobilklubu Polski pojadą w Fordzie Fiesta R5, podobnie jak Hubert Ptaszek i Maciej Szczepaniak.

Zmienione walijskie trasy

„Sweet Lamb”, „Hafren” czy „Myherin” – trudno wyobrazić sobie Rajd Wielkiej Brytanii bez tych klasycznych odcinków specjalnych. Jednak w tym roku kierowcy będą je przejeżdżać w odwrotnym kierunku niż zazwyczaj. Na dwóch pierwszych wymienionych OS-ach kierowcy będą jechali w odwrotną stronę po raz pierwszy od 1995 roku, a na „Myherin” – po raz pierwszy w ogóle. Wprawdzie wiodąca przez lasy Walii trasa rajdu nie należy do najbardziej wymagających, to jednak jej precyzyjny opis ma ogromne znaczenie, głównie z powodu niedającej się przewidzieć pogody jaka panuje na Wyspach nie tylko w czasie rajdu.

Mgła, deszcz, śnieg i lód zamieniają szuter w błoto i sprawiają, że przyczepność nawierzchni zmienia się niemal z minuty na minutę. Po raz pierwszy w tym tysiącleciu załogi złożą wizytę w Anglii, choć trzeba przyznać, że bardzo krótką – na odcinku o długości jedynie 1,8 km. Taką „długość” ma OS „Cholomondeley Castle”, który kończy sobotnie zmagania zawodników. Wcześniej Rajd Wielkiej Brytanii był rozgrywany w Anglii w 1999 roku.

rwb-przed3

POWIEDZIELI

Sebastien Ogier: Jestem szczęśliwy, że jadę do Wielkiej Brytanii jako mistrz świata. Nie zmniejsza to wcale mojej motywacji, bo chcemy też bronić dla Volkswagena tytułu mistrza świata producentów. Rozgrywany w Walii Rajd Wielkiej Brytanii ma dla mnie wielkie znaczenie. Dużo czasu potrzebowałem, żeby zacząć osiągać tu sukcesy. Myślę, że czas jaki spędziłem na „nauczeniu” się tego rajdu był najdłuższy w porównaniu z innymi rundami. Odkąd startuję w zespole Volkswagena wygrałem tu trzy razy. Po wszystkim czego doświadczyłem w Walii mogę stwierdzić, że po prostu dobrze się tu czuję. Jak co roku ważna tutaj jest pogoda. Jeśli prognozy nie zapowiadają deszczu, to można nastawić się właśnie na deszcz. Tak czy owak spodziewam się, że nawierzchnia będzie mokra, i że będzie mgła – typowo dla tej pory roku. Brytyjscy kibice są niesamowici, mimo złej pogody każdego roku zbiera się ich tu tysiące. Bardzo się z tego powodu cieszę.

Jari-Matti Latvala: Rajd w Walii należy do moich ulubionych. Ponieważ ostatnio w Hiszpanii byłem szybki na szutrze, zamierzam jechać szybko również w Walii, bez dwóch zdań. Inna rzecz, że sezon do tej pory okazał się dla mnie trudny. Mam więc nadzieję, że podczas dwóch ostatnich rund uda mi się uzyskać dobre wyniki i na koniec zająć miejsce w pierwszej trójce kierowców MŚ. W Walii nawierzchnia bywa bardzo zdradliwa. Jeśli w nocy mocno pada, startujący z dalszych miejsc jadą właściwie po śliskim błocie. To typowe dla tego rajdu. Jednak tym razem jest on rozgrywany około dwa tygodnie wcześniej niż w minionych latach, dlatego mam nadzieję, że nie będzie aż tak padać. W 2002 roku wystartowałem w Walii po raz pierwszy w RMŚ i myślę, że moje największe doświadczenie dotyczy właśnie tego rajdu. Jestem pewien, że będę w stanie powalczyć w Walii o zwycięstwo.

Andreas Mikkelsen: W Rajdzie Wielkiej Brytanii najbardziej podobają mi się odcinki specjalne. Uwielbiam po nich jeździć. Oczywiście nie jest łatwo prowadzić Polo R WRC na maksimum możliwości, gdy pod kolami jest błoto, a koła się ślizgają. W Walii, jak każdego roku, będziemy się musieli nastawić na deszcz i trudne warunki. Z powodu wypadku w Hiszpanii nie zdobyłem punktów w klasyfikacji mistrzostw, a mój przyjaciel Thierry Neuville zgromadził ich wystarczającą ilość, aby zrównać się ze mną w klasyfikacji generalnej mistrzostw. Będę musiał z nim mocno walczyć o drugie miejsce. Jednak Anders i ja będziemy polegać wyłącznie na nas samych, na naszej jeździe i spróbujemy uzyskać maksimum tego, co możliwe. W tym sezonie stoczyłem już z Thierrym niejeden wspaniały pojedynek. Tak samo będzie w Walii.

Sven Smeets, dyrektor Volkswagen Motorsport: Po wspaniałym sukcesie Sebastiena Ogiera i Juliena Ingrassi w Mistrzostwach Świata kierowców i pilotów teraz, podczas Rajdu Wielkiej Brytanii, możemy wywalczyć również tytuł mistrza świata w klasyfikacji producentów. Na pewno jest to nasz najważniejszy cel. Jedziemy więc do Walii w pełni zmotywowani i ze świadomością, że już tam możemy rozstrzygnąć walkę o tytuł. Żeby tak się stało cały zespół musi pracować bardzo sumiennie i z pełną koncentracją. Zarówno Andreas Mikkelsen, jak i Jari-Matti Latvala mogą jeszcze zdobyć drugie miejsce w klasyfikacji kierowców – także o to będziemy mocno walczyć. Obydwaj mają dobre wspomnienia z Rajdu Wielkiej Brytanii, obydwaj rozpoczęli tutaj swoje kariery.