Podczas 13., ostatniej rundy Rajdowych Mistrzostw Świata FIA WRC 2015 wyjaśni się ostatnia już zagadka sezonu – kto wywalczy tytuł Wicemistrza Świata.
Wiadomo, że Sebastien Ogier i Julien Ingrassia powtórzą ubiegłoroczny sukces, stając na najwyższym podium. Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila wygrywali w tym roku trzykrotnie, ale sznase na druga pozycję zachowali także Andreas Mikkelsen i Ola Floene.
Zobacz także:
Ci ostatni w bieżącym sezonie wygrali jeden rajd (w Hiszpanii) nie mają nic do stracenia.
Volkswagen może i ma ogromne problemy po aferze z wynikami emisji spalin w silnikach, ale w Motorsporcie utrzymał przewagę nad konkurentami, po raz kolejny deklasując ich.
Pośród wzgórz i lasów Walii, gdzie tradycyjnie jest rozgrywany Rajd Wielkiej Brytanii, mogą kolejny raz uzyskać świetne wyniki. Spośród dotychczasowych 12 rajdów w sezonie 2015 jedenaście okazało się zwycięskich dla Polo R WRC. Jeśli uda się wygrać także ten 12. rajd Volkswagen powtórzy swój własny, dotąd niepobity rekord z 2014 roku, kiedy jego kierowcy zwyciężyli w 12 spośród 13 rajdów w sezonie.
W 2015 roku na trasie Wales Rally GB wyznaczono 19 odcinków specjalnych o łącznej długości 310,15 km. „Gartheiniog”, „Aberhirnant” czy „Alwen” – odcinki specjalne mają swoje specyficzne walijskie nazwy i równie specyficzne są warunki, które na nich panują. OS-y te wyznaczono w gęstych lasach, a jazda po nich wymaga najwyższej koncentracji. Z powodu trudnej do przewidzenia pogody mający długą tradycję rajd na Wyspach stanowi jedno z trudniejszych wyzwań w całym kalendarzu Mistrzostw Świata.
Do rywalizacji o dobre miejsca szykują się oczywiści także zespoły Citroena (DS3 WRC) i Hyudaia (i20 WRC). My trzymać będziemy kciuki za Roberta Kubicę i Macieja Szczepaniaka. Polska załoga w Fordzie Fiesta RS stoi przed trudnym zadanie. ważne, aby tym razem ukończyła zawody. Być może po nich dowiemy się, jakie są plany naszego mistrza kierownicy na następny sezon – czy zostanie w WRC?
POWIEDZIELI
Sebastien Ogier: Rajd Wielkiej Brytanii Julien i ja wygraliśmy rok i dwa lata temu. Lubię jazdę po tamtejszych oesach, chociaż na większości trasy przyczepność jest marna. Gdy się jedzie do Walii, właściwie nie ma znaczenia jaka jest prognoza pogody, bo z góry wiadomo, że drogi będą bardzo śliskie. Ja zawsze chcę wygrać i Rajd Wielkiej Brytanii nie jest tu wyjątkiem.
Jari-Matti Latvala: Odcinki specjalne na rajdzie Wielkiej Brytanii są przeważnie w lasach i wymagają szybkiej i płynnej jazdy. To mi się bardzo podoba, bo przypomina Rajd Finlandii. W 2002 roku świętowałem tam mój debiut w Rajdowych Mistrzostwach Świata, a w 2011 i 2012 wygrałem. Oczywiście, chętnie powtórzyłbym ten sukces także w tym roku. Mocne zakończenie sezonu dało by nam też dodatkowy zastrzyk energii na nowy sezon i na „Monte”. Teraz raz jeszcze ostro damy gazu, a potem już zasłużona przerwa.
Andreas Mikkelsen: Oli i moje pierwsze zwycięstwo w RMŚ w Rajdzie Hiszpanii było czymś nadzwyczajnym. Także dlatego, że teraz na Rajdzie Wielkiej Brytanii możemy pojechać pełnym gazem wolni od wszelkich obciążeń. Z Walią łączy mnie szczególny stosunek – gdy miałem 17 lat pojechałem tam, żeby zrobić prawo jazdy. Poza tym, w Walii po raz pierwszy wystartowałem w rajdzie zaliczanym do Mistrzostw Świata WRC. Dla mnie Rajd Wielkiej Brytanii jest jak Rajd Szwecji, czyli jak występ na własnym podwórku. Będzie tam wielu moich starych przyjaciół, którzy będą mnie wspierać. Oczywiście do bagażu zabieramy parasole i kurtki przeciwdeszczowe, bo w Walii zawsze trzeba być przygotowanym na deszcz. W Hiszpanii zasmakowałem w zwycięstwach i teraz znowu najszybciej jak się da chciałbym wygrać.
KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA FIA WRC
Kierowcy
1. Sébastien Ogier – 238 pkt.;
2. Jari-Matti Latvala – 180 pkt.;
3. Andreas Mikkelsen- 154 pkt.;
4. Mads Østberg – 110 pkt.;
5. Kris Meeke – 94 pkt.;
6. Thierry Neuville – 90 pkt.;
7. Elfyn Evans – 81 pkt.;
8. Dani Sordo – 77 pkt.;
9. Hayden Paddon – 74 pkt.;
10. Ott Tänak – 63 pkt.;
15. Robert Kubica – 8 pkt.
Producenci
1. Volkswagen Motorsport – 387 pkt.;
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT – 206 pkt.;
3. Hyundai Shell WRT – 202 pkt.;
4. M-Sport WRT – 173 pkt.;
5. Volkswagen Motorsport II – 116 pkt.;
6. Hyundai Motorsport N – 67 pkt.;
7. Jipocar Czech National Team – 51 pkt.;
8. FWRT – 9 pkt.