Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) wygrali po zaciętej końcówce Rajd Wielkiej Brytanii w Walii, rundę mistrzostw świata (FIA WRC).
Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) nie byli ostatecznie w stanie dotrzymać obrońcom tytułu kroku. Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Skoda Fabia R5) zajęli szóste miejsce klasie w WRC 2.
Zobacz także:
Finałowy, trzeci etap składał się z pięciu odcinków specjalnych, w tym Gwydir 1 o długości 14,76km, stanowiącego Power Stage. Była to dość nietypowa sytuacja, bowiem zazwyczaj taki OS rozgrywany jest na końcu, a nie w środku etapu.
Na Power Stage dodatkowe punkty zdobyli: Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila – 5, Ott Tänak i Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) – 4, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia – 3, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) – 2 oraz Esapekka Lappi i Janne Ferm (Toyota Yaris WRC) – 1.
Esapekka Lappi i Janne Ferm świetnie rozpoczęli dzień zwyciężając na OS 19. Po OS 20 (Power Stage) na pozycję liderów awansowali Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila, wyprzedzając dotychczasowych przodowników czyli Sébastiena Ogiera i Juliena Ingrassię. Miejsce utrzymali także po kolejnym odcinku, choć na nim najszybszy był Ogier.
O końcowej kolejności decydowała więc finałowa próba. Mistrzowie świata nie dali na niej konkurentom szans. Latvala pojechał wolniej, stracił aż 7,5 sekundy i marzenia o zwycięstwie. Trzecie miejsce w rajdzie Walii zajęli Esapekka Lappi i Janne Ferm. Wykorzystali oni pecha załogi Craig Breen i Scott Martin (Citroën C3 WRC), którzy przebili oponę na Power Stage.
Niedziela nie była dniem załogi Mads Østberg i Torstein Eriksen (Citroën C3 WRC), którzy stopniowo spadali w tabeli z czwartego miejsca zajmowanego po 2. etapie – ostatecznie ukończyli zawody na ósmej pozycji. W górę natomiast pieli się liderzy klasyfikacji mistrzostw świata 2018 – Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, którzy “zgarnęli” punkty za piątą pozycję na mecie.
Szóste miejsce zajęli Andreas Mikkelsen i Anders Jæger (Hyundai i20 Coupe WRC), a siódme – Hayden Paddon i Sebastian Marshall (Hyundai i20 Coupe WRC). Wystarczy popatrzyć na wyniki, aby przekonać się jak bardzo wyrównana byłą tym razem rywalizacja i jak niewielkie różnice dzieliły załogi w czołówce.
W WRC 2 nic się nie zmieniło – wygrali Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen (Škoda Fabia R5) praezd inną załogą Skoda Motrsport – Pontus Tidemand i Jonas Andersson (także Fabia R5).
Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Skoda Fabia R5) odnieśli kolejny sukces, bo tak należy odbierać szóste miejsce reprezentantów Automobilklubu Polski. Jechali przez cały czas bardzo czujnie, nie szarżowali u mimo bardzo trudnych warunków atmosferycznych na trasie – metę osiągnęli. Łukasz i Przemek powetowali sobie tym samym niepowodzenie na niedawnym Rajdzie Polski.
Wyniki Wales Rally GB 2018
1. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) – 3:06.12,5 godz.;
2. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) – strata 10,6 sek.;
3. Esapekka Lappi i Janne Ferm (Toyota Yaris WRC) – 35,1 sek.;
4. Craig Breen i Scott Martin (Citroën C3 WRC) – 1.10,4 min.;
5. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) – 1.14,4 min.;
6. Andreas Mikkelsen i Anders Jæger (Hyundai i20 Coupe WRC) – 1.15,9 min.;
7. Hayden Paddon i Sebastian Marshall (Hyundai i20 Coupe WRC) – 1.18,4 min.;
8. Mads Østberg i Torstein Eriksen (Citroën C3 WRC) – 1.21,6 min.;
9. Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen (Škoda Fabia R5) – 9.14,7 min.;
10. Pontus Tidemand i Jonas Andersson (Skoda Fabia R5) – 10.48,9 min.;
14. Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Skoda Fabia R5) – 15.34,8 min.
KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA 2018
Kierowcy
1. Thierry Neuville – 189 pkt.;
2. Sébastien Ogier – 182 pkt.;
3. Ott Tänak – 168 pkt.;
4. Esapekka Lappi – 104 pkt.;
5. Jari-Matti Latvala – 98 pkt.;
6. Andreas Mikkelsen – 83 pkt.;
7. Dani Sordo – 60 pkt.;
8. Craig Breen – 59 pkt.;
9. Hayden Paddon – 55 pkt.;
10. Temu Suninen – 54 pkt.;
11. Elfyn Evans – 53 pkt.;
12. Mads Ostberg – 52 pkt.
Producenci
1. Toyota Gazoo Racing – 317 pkt.;
2. Hyundai WRT – 297 pkt.;
3. M-Sport Ford WRT – 273 pkt.;
4. Citroën Total Abu Dhabi WRT – 187 pkt.;
Fot.: Jaanus Ree/ Red Bull