RAJD W. BRYTANII 2016: OGIER PROWADZI, PTASZEK JEDZIE (1. ETAP)

rwb_p1_1

Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC), którzy już podczas poprzedniej rundy zapewnili sobie tytuł mistrzów świata, prowadzą po pierwszym etapie Rajdu Wielkiej Brytanii w Walii.

Francuzi wyprzedzają Ott Tänak i Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC) o ponad pół minuty. Trzecia pozycja należy do walczącego o tytuł wicemistrzowski cyklu FIA WRC, duetu Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC).


Zobacz także:

RAJDY

RAJD WIELKIEJ BRYTANII 2016


 

Mistrzostwa Świata w sezonie wchodzą w decydująca fazę, choć do rozegrania oprócz Wales Rally GB 2016 pozostał jeszcze Rajd Australii. W piątek w pojedynku o prowadzenie liczyły się tylko dwie załogi. Sebastien Ogier wygrał aż pięc z ośmiu odcinków specjalnych, Ott Tänak był najszybszy na dwóch. Jedna próba padła “łupem” Thierry’ego Neuville’a, którego szanse na zajęcie drugiej pozycji w końcowej klasyfikacji sezonu wyraźnie wzrosły.

rwb_1-3

Pierwszy dzień zmagań przebiegał bowiem zdecydowanie nie po myśli załóg zespołu Volkswagen Motorsport. Co prawda lider teamu jechał świetnie, ale dwie pozostałe załogi, walczące wciąż o tytuł Wicemistrzów Świata, borykały się z problemami z napędem w Polo R WRC. A piątek był dniem, podczas którego organizatorzy nie przewidzieli zjazdu do parku Serwisowego!

Andreas Mikkelsen i Anders Jæger mieli awarię już na piątym OS-ie (Myherin 2) i praktycznie przestali się liczyć w stawce, ponosząc na każdej następnej próbie duże straty do czołówki. Z kolei Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila utrzymywali trzecie miejsce w klasyfikacji do szóstego odcinka specjalnego, ale na przedostatnim (Hafren 2) przyjechali na metę 1.45,8 min. za Ogierem, spadając na ósmą pozycję.

rwb_1_4

Na podium wskoczyli w tym momencie Kris Meeke i Paul Nagle (Citroen DS3 WRC), mając nieznaczna przewagę nad załogami Hyundai Motorsport: Hayden Paddon i John Kennard oraz Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul. Dani Sordo i Marc Marti (Hyundai i20 WRC) tracili już zdecydowanie więcej sekund.

Na ostatnim OS-ie dnia zaszły spore zmiany w czołówce. Neuville zaatakował Paddona i wyprzedził go w klasyfikacji. Latvala i Mikkelsen ponieśli kolejne, duże straty – obaj byli gorsi od najróżniejszego konkurenta, czyli właśnie Neuville’a o ponad minutę. Z Belgiem także przegrał Ogier. Jeszcze słabiej pojechał Tanak (14,7 sek. straty), przez co jego przewaga do lidera wzrosła do 37,3 sek. Kris Meeke z trzeciej “zjechał” na piątą pozycję. Jednak do podium ma mniej niż sześć sekund.

rwb_1_2

Latvala ostatecznie utrzymał ósma pozycję (3.43,6 min), wyprzedzany jeszcze przez Daniego Sordo oraz Madsa Østberg. Dziesiątkę uzupełniają Stéphane Lefebvre i Gilles De Turckheim (Citroën DS3 WRC) oraz Esapekka Lappi i Janne Ferm (Skoda Fabia R5).

W klasyfikacji WRC 2 Finowie wyprzedzają inną załogę w Skodzie Fabii, Teemu Suninena i Mikko Markkulę o 50,5 sek. oraz Pontusa Tidemanda i Jonasa Anderssona (Škoda) o 1.17,4 min. Jan Kopecký Jan i Pavel Dresler tracą 1.34,7 min.

Hubert Ptaszek i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta R5) są jedynymi Polakami na mecie etapu. W klasyfikacji generalnej zajmują oni 24 miejsce, a w klasie WRC2 są na jedenastej pozycji. Załoga Automobilklubu Polski, Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot (także Ford Fiesta R5) zakończyła zmagania na trzecim odcinku specjalnym, ale prawdopodobnie zobaczymy ja jutro na trasie zawodów.

rwb_1_5

Wyniki po 1. etapie Wales Rally GB 2016
1. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – 1:44.31,2 godz.;
2. Ott Tänak i Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC) – strata 37,3 sek.;
3. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) – 1.09,0 min.;
4. Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 WRC) – 1.12,8 min.;
5. Kris Meeke i Paul Nagle (Citroen DS3 WRC) – 1.14,8 min.;
6. Dani Sordo i Marc Marti (Hyundai i20 WRC) – 2.07,2 min.;
7. Mads Østberg i Ola Floene (Ford Fiesta RS WRC) – 2.37,3 min.;
8. Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) – 3.43,6 min.;
9. Stéphane Lefebvre i Gilles De Turckheim (Citroën DS3 WRC) – 4.21,6 min.;
10. Esapekka Lappi i Janne Ferm (Skoda Fabia R5) – 4.55,0 min.;
23. Hubert Ptaszek i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta R5) – 14.57.6 min.

Fot.: Volkswagen, Citroen, Hyundai, M-Sport