Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC), którzy już podczas poprzedniej rundy zapewnili sobie tytuł mistrzów świata, prowadzą po pierwszym etapie Rajdu Wielkiej Brytanii w Walii.
Francuzi wyprzedzają Ott Tänak i Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC) o ponad pół minuty. Trzecia pozycja należy do walczącego o tytuł wicemistrzowski cyklu FIA WRC, duetu Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC).
Zobacz także:
Mistrzostwa Świata w sezonie wchodzą w decydująca fazę, choć do rozegrania oprócz Wales Rally GB 2016 pozostał jeszcze Rajd Australii. W piątek w pojedynku o prowadzenie liczyły się tylko dwie załogi. Sebastien Ogier wygrał aż pięc z ośmiu odcinków specjalnych, Ott Tänak był najszybszy na dwóch. Jedna próba padła “łupem” Thierry’ego Neuville’a, którego szanse na zajęcie drugiej pozycji w końcowej klasyfikacji sezonu wyraźnie wzrosły.
Pierwszy dzień zmagań przebiegał bowiem zdecydowanie nie po myśli załóg zespołu Volkswagen Motorsport. Co prawda lider teamu jechał świetnie, ale dwie pozostałe załogi, walczące wciąż o tytuł Wicemistrzów Świata, borykały się z problemami z napędem w Polo R WRC. A piątek był dniem, podczas którego organizatorzy nie przewidzieli zjazdu do parku Serwisowego!
Andreas Mikkelsen i Anders Jæger mieli awarię już na piątym OS-ie (Myherin 2) i praktycznie przestali się liczyć w stawce, ponosząc na każdej następnej próbie duże straty do czołówki. Z kolei Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila utrzymywali trzecie miejsce w klasyfikacji do szóstego odcinka specjalnego, ale na przedostatnim (Hafren 2) przyjechali na metę 1.45,8 min. za Ogierem, spadając na ósmą pozycję.
Na podium wskoczyli w tym momencie Kris Meeke i Paul Nagle (Citroen DS3 WRC), mając nieznaczna przewagę nad załogami Hyundai Motorsport: Hayden Paddon i John Kennard oraz Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul. Dani Sordo i Marc Marti (Hyundai i20 WRC) tracili już zdecydowanie więcej sekund.
Na ostatnim OS-ie dnia zaszły spore zmiany w czołówce. Neuville zaatakował Paddona i wyprzedził go w klasyfikacji. Latvala i Mikkelsen ponieśli kolejne, duże straty – obaj byli gorsi od najróżniejszego konkurenta, czyli właśnie Neuville’a o ponad minutę. Z Belgiem także przegrał Ogier. Jeszcze słabiej pojechał Tanak (14,7 sek. straty), przez co jego przewaga do lidera wzrosła do 37,3 sek. Kris Meeke z trzeciej “zjechał” na piątą pozycję. Jednak do podium ma mniej niż sześć sekund.
Latvala ostatecznie utrzymał ósma pozycję (3.43,6 min), wyprzedzany jeszcze przez Daniego Sordo oraz Madsa Østberg. Dziesiątkę uzupełniają Stéphane Lefebvre i Gilles De Turckheim (Citroën DS3 WRC) oraz Esapekka Lappi i Janne Ferm (Skoda Fabia R5).
W klasyfikacji WRC 2 Finowie wyprzedzają inną załogę w Skodzie Fabii, Teemu Suninena i Mikko Markkulę o 50,5 sek. oraz Pontusa Tidemanda i Jonasa Anderssona (Škoda) o 1.17,4 min. Jan Kopecký Jan i Pavel Dresler tracą 1.34,7 min.
Hubert Ptaszek i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta R5) są jedynymi Polakami na mecie etapu. W klasyfikacji generalnej zajmują oni 24 miejsce, a w klasie WRC2 są na jedenastej pozycji. Załoga Automobilklubu Polski, Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot (także Ford Fiesta R5) zakończyła zmagania na trzecim odcinku specjalnym, ale prawdopodobnie zobaczymy ja jutro na trasie zawodów.
Wyniki po 1. etapie Wales Rally GB 2016
1. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – 1:44.31,2 godz.;
2. Ott Tänak i Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC) – strata 37,3 sek.;
3. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) – 1.09,0 min.;
4. Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 WRC) – 1.12,8 min.;
5. Kris Meeke i Paul Nagle (Citroen DS3 WRC) – 1.14,8 min.;
6. Dani Sordo i Marc Marti (Hyundai i20 WRC) – 2.07,2 min.;
7. Mads Østberg i Ola Floene (Ford Fiesta RS WRC) – 2.37,3 min.;
8. Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) – 3.43,6 min.;
9. Stéphane Lefebvre i Gilles De Turckheim (Citroën DS3 WRC) – 4.21,6 min.;
10. Esapekka Lappi i Janne Ferm (Skoda Fabia R5) – 4.55,0 min.;
23. Hubert Ptaszek i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta R5) – 14.57.6 min.
Fot.: Volkswagen, Citroen, Hyundai, M-Sport