Podwójnym sukcesem zespołu Toyoty zakończył się Rajd Turcji, runda mistrzostw świata (FIA WRC). Wygrali Ott Tänak i Martin Järveoja (Yaris WRC).
22,3 sekundy za nimi zawody ukończyli Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila w bliźniaczym Yarisie. Na podium stanęli także Hayden Paddon i Sebastian Marshall (Hyundai i20 Coupe WRC).
Zobacz także:
– Ten rajd był bardzo trudny. Od początku wiedzieliśmy, że wygra go nie najszybszy kierowca, ale najrozważniejszy. Byliśmy najbardziej konsekwentni i przejechaliśmy całą trasę bez żadnych problemów. Nasza wygrana to efekt ogromnego wysiłku całego zespołu, który zbudował bardzo mocny, odporny samochód. Mamy przed sobą szansę na tytuł mistrza i będziemy walczyć dalej – skomentował Ott Tänak.
– To fantastyczny wynik dla zespołu. Naszym celem było zdobycie pierwszego i drugiego miejsca, i wszystko poszło zgodnie z planem. Starałem się być rozsądny i nie popełnić żadnego błędu i udało mi się przez cały rajd jechać konsekwentnie. Dążymy do tego, żeby zdobyć mistrzostwo producentów, dlatego te punkty są bardzo cenne. Dalsza część sezonu będzie na pewno ekscytująca. Co do mnie, bardzo miło jest znowu stanąć na podium. Od Finlandii wszystko idzie coraz lepiej. Teraz postaramy się utrzymać ten trend – dodał Jari- Matti Latvala.
Liderzy klasyfikacji mistrzostw, Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) wywalczyli w Turcji zaledwie 5 punktów za zwycięstwo na Power Stage. Z kolei Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) zdołali awansować na dziesiąta pozycję, dokładając cztery punkty na Power Stage.
Ott Tänak i Martin Järveoja dzięki zwycięstwu i trzem dodatkowym punktom zbliżyli się do Neuville’a i Nicolas Gilsoula w klasyfikacji sezonu. Różnica wynosi tylko 14 pkt. Taką sama przewagę w ma Toyota nad Hyundaiem wśród Producentów.
W niedzielę w czołówce zaszły dwie zmiany: Teemu Suninen i Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC) awansowali na czwarte miejsce kosztem Andreasa Mikkelsena i Andersa Jægera (Hyundai i20 Coupe WRC), a Sebastien Loeb wyprzedził Kajetana Kajetanowicza i Macieja Szczepaniaka i awansował do “10-tki”.
Podczas finałowego etapu Kajto i Szczepaniak ponownie zaprezentowali swoje świetne tempo, nie dając żadnych szans konkurentom w klasie WRC 2. Załoga Lotos Rally Team wygrała wszystkie odcinki specjalne ostatniego etapu w swojej kategorii, uzyskując znakomite czasy w klasyfikacji generalnej. W trwającym cztery dni rajdzie Polacy wygrali największą liczbę prób w swojej klasie (9 z 17), pomimo dwukrotnej awarii wspomagania układu kierowniczego. Udowodnili, że gdy nie muszą zmagać się z problemami technicznymi, potrafią wygrywać z załogami samochodów fabrycznych i walczyć o zwycięstwo.
Na piętnastym odcinku specjalnym kierowca Automobilklubu Polski był siódmy w klasyfikacji generalnej, zostawiając za sobą m.in. Suninena (Ford Fiesta WRC) czy Mikkelsena (Hyundai i20 Coupe WRC), lidera rajdu po sześciu próbach. Ostatecznie zawody ukończył na czwartej pozycji w swojej kategorii (na 14 startujących załóg) i 11 miejscu w klasyfikacji generalnej.
Kajetan Kajetanowicz (Ford Fiesta R5): Nie można się poddawać, zwłaszcza mając silne wsparcie tak wspaniałych kibiców, jak nasi. To dla nich był dzisiejszy etap. Mieliśmy szansę na zwycięstwo w nowej dla większości kierowców rundzie mistrzostw świata. To przyjemne uczucie. Dziś wygraliśmy wszystkie odcinki w WRC2. Za nami fantastyczny dzień, z dużą dawką emocji w samochodzie. Z każdym kolejnym odcinkiem chciałem więcej i więcej. Apetyt rósł w miarę… jeżdżenia. Naprawdę się cieszę. Cały zespół wytrwale pracował już długo przed startem rajdu i wygrane na odcinkach są dla nas nagrodą. Cały czas uczymy się tych mistrzostw i wiemy, co można poprawić, a na czym się skupić w przygotowaniach do kolejnego rajdu. Myślę, że będę opowiadał dzieciom o tym, co się tu działo, pomimo awarii bardzo dobrze wspominając ten rajd.
Maciej Szczepaniak: Wiedzieliśmy od początku, że Rajd Turcji będzie wymagający, ale chyba nikt nie spodziewał się, że aż tak. Ilością dramatów, które wydarzyły się na tym rajdzie, można byłoby obdzielić kilka albo kilkanaście rund WRC. Patrząc pod kątem naszego tempa, rajd był bardzo udany. Kajetan pokazał, że jest bardzo konkurencyjny na zawodach nowych dla wszystkich, w których nie korzysta się z doświadczenia zebranego w poprzednich latach. Był najszybszy w kategorii WRC2, jeśli chodzi o samą jazdę, ale niestety na rajd składa się wiele rzeczy, w tym także niezawodność samochodu. Zawsze powtarzam, że rajdy to sport bardzo zespołowy i złożony. Jesteśmy na czwartym miejscu, to cały czas dobre punkty w debiutanckim sezonie.
W WRC 2 zwyciężyli Jan Kopecký i Pavel Dresler (Škoda Fabia R5), a drugie miejce zajęli Simone Tempestini i Sergiu-Sebastian Itu (Citroen C3 R5).
– Jestem wdzięczny zespołowi Škoda Motorsport za to, że podczas rajdu mogę jeździć Fabią R5 R5. To samochód, który doskonale sprawdza się na twardych, szutrowych trasach. Dzięki temu jesteśmy z Pavlem bliscy zwieńczenia naszych wysiłków zwycięstwem w WRC 2 – podsumowywał rajd Jan Kopecky.
Wyniki Rally Turkey
1. Ott Tänak i Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) – 3:59.24,5 godz.;
2. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) – strata 22,3 sek.;
3. Hayden Paddon i Sebastian Marshall (Hyundai i20 Coupe WRC) – 1.46,3 min.;
4. Teemu Suninen i Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC) – 4.10,9 min.;
5. Andreas Mikkelsen i Anders Jæger (Hyundai i20 Coupe WRC) – 7.11,7 min.;
6. Henning Solberg i Ilka Minor (Ford Fiesta R5) – 13.40,6 min.;
7. Jan Kopecký i Pavel Dresler (Škoda Fabia R5) – 18.25,2 min.;
8. Simone Tempestini i Sergiu-Sebastian Itu (Citroen C3 R5) – 19.37,1 min.;
9. Chris Ingram i Ross Whittock (Skoda Fabia R5) – 20.21,3 min.;
10. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) – 20.51,2 min.;
11. Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta R5) – 21.19,9 min.
KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA FIA WRC 2018
Kierowcy
1. Thierry Neuville – 178 pkt.;
2. Ott Tänak – 164 pkt.;
3. Sébastien Ogier – 154 pkt.;
5. Jari-Matti Latvala – 75 pkt.;
6. Andreas Mikkelsen – 75 pkt.;
7. Dani Sordo – 60 pkt.;
8. Elfyn Evans – 59 pkt.;
9. Temu Suninen – 54 pkt.;
10. Hayden Paddon – 49 pkt.;
11. Mads Ostberg – 48 pkt.;
12. Craig Breen – 47 pkt.
Producenci
1. Toyota Gazoo Racing – 284 pkt.;
2. Hyundai WRT – 279 pkt.;
3. M-Sport Ford WRT – 244 pkt.;
4. Citroën Total Abu Dhabi WRT – 169 pkt.