RAJD SZWECJI 2017: SUKCES LATVALI I TOYOTY, BRAWO KOŁTUN (META)

rs-3-1

Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) wygrali Rally Sweden, drugą rudę mistrzostw świata FIA WRC. Gratulacje należą się polskiej załodze Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot.

Zawodnicy Automobilklubu Polski w Fordzie Fiesta R5 przez cały czas jechali bardzo rozważnie i dzięki temu nie podzielili losu wielu konkurentów, którzy mety nie osiągnęli.


Zobacz także:

RAJDY

RAJD SZWECJI 2017


 

Ostatni dzień rywalizacji to dominacja liderów Jari- Mattiego Latvali i Miikki Anttili. Finowie okazali się najszybsi na wszystkich trzech odcinkach specjalnych, w tym na Torsby 2, stanowiącym Power Stage. Należą się im za to słowa uznania, bowiem z zasady mając w perspektywie odniesienie zwycięstwa, liderujące załogi w końcówce rajdu z zasady taktycznie zwalniały.

rs_4-2

Radość w zespole Toyoty była uzasadniona. Jak na razie samochód spisuje się nadzwyczaj dobrze, a Jari- Matti prezentuje znakomitą dyspozycję. Juho Hänninen i Kaj Lindström (Toyota Yaris WRC) mieli natomiast przygody i ostatecznie rajd ukończyli tuz przed Jarosławem Kołtunem i Ireneuszem Pleskotem.

– Jestem bardzo szczęśliwy. Dla nowego zespołu i nowego samochodu wygranie drugiej eliminacji w serii – po prostu brak mi słów. To był chyba najlepszy Power Stage w mojej karierze. Bardzo dziękuję całemu zespołowi. Jesteśmy mocno zmotywowani do tego, żeby utrzymać formę – nie mogę się doczekać startu w Meksyku. To było fantastyczne zwycięstwo, ale jednocześnie jest mi bardzo przykro z powodu Thierry’ego Neuville’a, który stracił prowadzenie w sobotę podczas super oesu. Znalazłem się kiedyś w podobnej sytuacji i doskonale rozumiem, jak musi się teraz czuć. Wiem, że mieliśmy szczęście, więc będziemy kontynuowali działania dotyczące rozwoju samochodu i musimy nadal pracować nad realizacją naszych celów – skomentował Jari- Matti Latvala.

rs-4-9

To pierwsza wygrana zespołu Toyota GAZOO Racing World Rally Team i 44. zwycięstwo Toyoty w rajdzie WRC. Łącznie Latvala wygrał 6 odcinków specjalnych: SS1, SS4, SS13, SS16, SS17 i SS18. Było to jego 17. zwycięstwo w karierze, 4. w Rajdzie Szwecji i pierwsze od Rajdu Meksyku 2016.

Zadowoleni są także Ott Tänak i Martin Jarveoja (Ford Fiesta WRC), którzy zajęli drugie miejsce, zdobywając wiele punktów dla M-Sportu. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) stanęli na najniższym podium, ale tym razem w zawodach nie błyszczeli, choć drugie miejsce na Power Stage dało im dodatkowe punkty.

rs_4-5

Dani Sordo i Marc Martí (Hyundai i20 Coupe WRC) po wczorajszym wypadnięciu Thierry’ego Neuville’a i Nicolasa Gilsoula okazali się najszybsi z koreańskiego zespołu. Belgowie punktowali natomiast na Power Stage (3 pozycja). W pierwszej “piątce” próby znaleźli się też Kris Meeke oraz Hayden Paddon.

Craig Breen i Scott Martin Scott, podobnie jak na Monte Carlo, uplasowali się w tabeli jako pierwsza z załóg Citroënie C3 WRC. Kolejne miejsca zajęli: Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC), Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 Coupe WRC) oraz Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau (Citroën DS3 WRC).

rs_4-6

Tidemand Pontus i Jonas Andersson (Skoda Fabia R5) w fabrycznych barwach czeskiego producenta wygrali rywalizację w WRC2, choć eemu Suninen i Mikko Markkula (Ford Fiesta R5) próbowali ich naciskać.

Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot z Automobilklubu Polski byli jedyną polską załogą w rajdzie. W zimowych warunkach dali sobie radę, zdobywając wiele doświadczenia. Potrafili się pozbierać po przygodzie, jaka spotkała ich na początku rywalizacji, kiedy to stracili wiele minut po przebiciu opony. W końcowej tabeli klasy WRC2 zajęli dziesiąte miejsce. Wyprzedzili aktualnych wicemistrzów Europy, Aleksieja Łukaniuka i Aleksieja Arnatowa.

Trzecia runda Rajdowych Mistrzostw Świata to Rajd Meksyku trwający od 9 do 12 marca. Będzie to pierwsza w tym roku runda WRC na drogach szutrowych i pierwsza przy wysokich temperaturach.

rs_4-3

Wyniki Rally Sweden
1. Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) – 2:36:03.6 godz;
2. Ott Tänak i Martin Jarveoja (Ford Fiesta WRC) – strata 29,2 sek.;
3. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) – 59,5 sek.;
4. Dani Sordo i Marc Martí (Hyundai i20 Coupe WRC) – 2.11,5 min.;
5. Craig Breen i Scott Martin Scott (Citroën C3 WRC) – 2.51,2 min.;
6. Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC) – 5.26,6 min.;
7. Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 Coupe WRC) – 5.31,2 min.;
8. Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau (Citroën DS3 WRC) – 7.14,7 min.;
9. Tidemand Pontus i Jonas Andersson (Skoda Fabia R5) – 9.11,1 min.;
10. Teemu Suninen i Mikko Markkula (Ford Fiesta R5) – 10.02,9 min.;
11. Ole Christian Veiby i Stig Rune Skjærmoen (Škoda Fabia R5) – 10.18,5 min.;
12. Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën C3 WRC) – 10.28,7 min.;
13. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) – 11.31,5 min.
14. Eric Camilli i Benjamin Veillas (Ford Fiesta R5) – 12.23,5 min.;
15. Mads Østberg i Ola Fløene (Ford Fiesta WRC) – 13.54,7 min.;
23. Juho Hänninen i Kaj Lindström (Toyota Yaris WRC) – 23.05,6 min.;
24. Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot (Ford Fiesta R5) – 30.29,2 min.

rs_4-4

KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚIATA FIA WRC PO 2. RUNDACH

Kierowcy
1. Jari-Matti Latvala – 48 pkt.;
2. Sébastien Ogier – 44 pkt.;
3. Ott Tanak – 33 pkt.;
4. Dani Sordo – 25 pkt.;
5. Craig Breen – 20 pkt.;
6. Elfyn Evans – 18 pkt.;
7. Stephane Lefebvre – 10 pkt.;
8. Thierry Neuville – 8 pkt.;
9. Hayden Paddon – 7 pkt.;
10. Andreas Mikkelsen – 6 pkt.;
11. Jan Kopecky – 4 pkt.;
12. Juho Hanninen – 3 pkt.;
13. Pontus Tidemand – 2 pkt.;
14. Kris Meeke – 2 pkt.

Producenci
1. M-Sport WRT – 73 pkt.;
2. Toyota Gazoo Racing WRT – 53 pkt.;
3. Hyundai Motorsport – 40 pkt.;
4. Citroën Total Abu Dhabi WRT – 26 pkt.

Fot.: Red Bull (Jaansus Ree) oraz Citroen i Hyundai