RAJD SZWECJI 2014: LATVALA! PTASZEK OBJECHAŁ KUBICĘ (META)

RS 30_1c

Hubert Ptaszek w Fordzie Fiesta R2 okazał się lepszy od Roberta Kubicy (Ford Fiesta RS WRC) podczas Rajdu Szwecji. Drugą rundę Mistrzostw Świata wygrali Jari – Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC).

Niesprawny samochód Volkswagena, a nie decyzje szefostwa zespołu były (podobno) przyczyną, że Andreas Mikkelsen i Mikko Markkula zaniechali dzisiaj podejmowania rywalizacji z punktującymi dla temu kolegami z Finlandii.

sponsorenault


Zobacz także:
RAJDY
RAJD SZWECJI 2014


uwaga

Trzeci dzień rajdu zacząć się od słabszego występu Roberta Kubicy i Macieja Szczepaniaka. Nasza załoga straciła 1,33,6 minuty, zajmując w klasyfikacji piąte miejsce od końca. Polacy jednak otwierali dziś stawkę, czyścili drogę, co sprawiało im wielkie trudności. Na kolejnej próbach okazali się co prawda najszybsi z Polaków, ale zajęli odpowiednio dopiero 23. i 21. miejsce ze stratą znów 1.11,0 oraz 1.19,3 minuty. Na OS 20 Kubica opuścił drogę uzyskując najsłabszy czas ze wszystkich załóg – 4.36,1 min, straty. Kończący rajd 22. odcinek Robert zakończył na 21. miejscu (1.14,8 min.).

– To był fatalny dzień! Popełnialiśmy wiele błędów. To był naprawdę trudny rajd, jednak zebrałem naprawdę dużo doświadczenia, które tylko pomoże nam w przyszłości. Muszę powiedzieć, że bardzo liczyłem na metę w tym rajdzie i zdołałem do niej dotrzeć. Oczywiście nie dokonaliśmy tego w stylu, w jakim chcieliśmy – powiedział były kierowca Formuły 1.

Michał Sołowow i Maciej Baran (Ford Fiesta RS WRC) także nie zalicza tego występu do najbardziej udanych. Nasza załoga dojechała do mety na siedemnastym miejscu, ale strata ponad 18 minut do liderów mówi sama za siebie. Okazali się jednak najszybszą z polskich załóg.

RS 30_7

– Rajd był super, odcinki rewelacyjne. Przeżyliśmy cztery fantastyczne dni, z których każdy był inny. Najpierw był duży optymizm po odcinku testowym, na którym zajęliśmy 8 miejsce. Jeździliśmy po stosunkowo twardej nawierzchni i samochód spisywał się bardzo dobrze. Drugiego dnia, warunki się zmieniły – śnieg zaczął topnieć i jechaliśmy po błocie. Początkowo brakowało przyczepności, potem zmieniliśmy ustawienia zawieszenia i pod koniec dnia było już lepiej. Kolejny dzień to przygoda ze zmienioną geometrią tylnych kół. Coś się musiało przestawić podczas jazdy w koleinach. Fiesta niepewnie się prowadziła, czego wynikiem była wizyta w bandzie śnieżnej. Mokry śnieg zatkał chłodnicę i silnik zaczął się przegrzewać. Stanęliśmy na odcinku i staraliśmy się oczyścić przód samochodu. Kiedy ruszyliśmy, dogonił nas Craig Breen. Ustąpiliśmy mu drogi, ale ponieważ działo się to przy prędkości ok. 120 km/h, trochę się przeliczyłem z hamowaniem. Wpadliśmy w kolejną zaspę. I w ten sposób straciliśmy ponad 2 minuty. Ostatniego dnia, spadł śnieg i znowu zrobiło się bardzo ciekawie. Było makabrycznie ślisko, kolec praktycznie „nie istniał” na tej nawierzchni. Walczyliśmy o pozostanie na drodze, ale wreszcie było jak na prawdziwym rajdzie zimowym. Na Colin’s Crest postanowiliśmy, że skaczemy jak najdalej się da. Podobno było ponad 30 metrów? Mieliśmy niezłą zabawę. Potem jednak znowu jakaś banda, znowu zatkane wloty powietrza, znowu skacząca temperatura silnika i stracone sekundy. Tak naprawdę dopiero ostatnią pętlę pojechaliśmy dobrym tempem i bez przygód. Miejsce nie jest rewelacyjne, czasy pewnie też mogłyby być lepsze. Jednak mieliśmy niesamowitą frajdę z jazdy. Startowaliśmy w Szwecji po raz dziewiąty i za każdym dzieje coś innego. Bardzo lubimy tutaj przyjeżdżać. Dziękuję ekipie C-Rally za przygotowanie samochodu – powiedział Michał Sołowow.

Hubert Ptaszek i Kamil Kozdroń (Ford Fiesta R2) będą mogli zapisać w swojej biografii zwycięstwo nad Kubicą w Mistrzostwach Świata i to słabym Fordem Fiesta R2. To był bardzo udany dla nich występ, wygrali klasę RC4!

Bardzo dzielnie spisali się także Łukasz Kabaciński i Szymon Gospodarczyk (Renault Clio R3). Mimo poważnych problemów na pierwszym etapie nie zniechęcili się walczyli do końca, osiągając metę na drugiej pozycji w klasie RC3.

Podczas trzeciego etapu rozegranych zostało pięć z sześciu zaplanowanych odcinków specjalnych – przedostatnia według harmonogramu próba (Hara 2 – 11,32 km) została odwołana.

RD 31_1a

Dzisiejsza rywalizacja nie przyniosła większych zmian w czołówce. Jari – Matti Latvala i Miikka Anttila jechali szybko (wygrali cztery OS-y), podczas gdy ich jedyni groźni konkurenci Andreas Mikkelsen i Mikko Markkula tracili na skutek awarii w (Volkswagenie Polo R WRC). Mads Østberg i Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC) próbowali naciskać (zwyciężyli na 22. oraz ostatniej, 24. próbie), ale nie mieli większych szans na prześcignięcie rodaków. Stanęli jednak niezagrożeni na podium, bowiem Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) są jedynie cieniem zawodników, którzy jeszcze kilka lat temu walczyli o tytuł mistrzowski z Sebastienem Loebem.

Szybko jechali dziś Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC), którzy wygralo dzis jeden odcinek i zakończyli zawody na szóstym miejscu. Na słowa uznania zasługują też Henning Solberg i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC), którzy w trakcie rajdu dwukrotnie spadali poza pierwszą “10”-kę, aby zakończyć zawody na siódmej pozycji. Rewelacyjny na początku Ott Tänak i Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC) uplasowali się tuż przed aktualnym Mistrzem Świata.

Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën DS3 WRC) wypadli dziś z trasy tracąc sporo i miejsce w dziesiątce. Ostatecznie do niej powrócili, bowiem w wynikach zabrakło załogi Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta RS WRC). Pierwszą załogą w klasie RC2 okazali się Jari Ketomaa i Kaj Lindström (Ford Fiesta R5).

Na trasę powróciły dziś w systemie Rally2 obie załogi w Hyundaiach i20 WRC – Juho Hänninen i Tomi Tuominen oraz Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul.

Jari-Matti Latvala: To wspaniałe uczucie, wygrać Rajd Szwecji po raz trzeci. To zwycięstwo znaczy dla mnie wyjątkowo dużo, bo już w 2008 roku odniosłem tutaj mój pierwszy triumf. Dowieźć zwycięstwo do mety wcale nie było łatwo, bo ze względu na trudne warunki i dobre czasy moich kolegów z zespołu, mój pilot Miikka i ja musieliśmy być maksymalnie skoncentrowani i dać z siebie wszystko. Mogliśmy uczciwie walczyć ze sobą i że nie było żadnego „team order”.

Andreas Mikkelsen: Pierwszy raz na podium! Marzyłem o takim wyniku. Uzyskanie go, i to prawie u siebie w domu, to niewiarygodna sprawa. Ostatni dzień w Szwecji był znów prawdziwym wyzwaniem. Warunki z roztopionym śniegiem i wychodzącym spod niego szutrem na drugiej pętli bez wątpienia nie były łatwe. Długi czas miałem zwycięstwo prawie przed nosem, i to było wspaniałe. Jest powód do świętowania.

Mads Østberg: Od piątku zrobiliśmy duży postęp. Jestem naprawdę szczęśliwy, że wchodzę w Szwecji na podium – robię to bowiem po raz czwarty z rzędu. Cennym dodatkiem są dla mnie trzy punkty zdobyte na Power Stage. Nabieram coraz większej pewności siebie w nowym samochodzie i uważam to za obiecującą zapowiedź na
następne rundy sezonu. Obydwaj dużo się nauczyliśmy i teraz czekamy z niecierpliwością na rajdy szutrowe, by dalej atakować czołówkę.

Kris Meeke: Wydaje mi się, że mam prawo być zadowolony z mojego debiutu w rajdach na nawierzchni śnieżnej. Szkoda tylko, że jedyny popełniony na całej trasie błąd kosztował mnie dość drogo. To pech – gdyby zdarzył się w pobliżu grupy kibiców, stracilibyśmy może piętnaście sekund, a tak zdani byliśmy na własne siły przy
wypychaniu samochodu z głębokiego śniegu. Niemniej, cały weekend możemy uważać za udany. Zdobyliśmy dużo nowych doświadczeń i sądzę, że tempem naszej jazdy zbliżamy się do najlepszych. Zdobycie punktów w Szwecji jest dla mnie optymistyczną prognozą na dalsze rundy.

RS 32_1a

Po zakończeniu rajdu Robert Kubica i Maciej Szczepaniak zostali ukarani upomnieniem przez Zespół Sędziów Sportowych za niewystawienie podczas wypychania samochodu z rowu trójkąta bezpieczeństwa.

WYNIKI RAJDU SZWECJI
1. Jari – Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) – 3:00.31,1 godz.;
2. Andreas Mikkelsen i Mikko Markkula (Volkswagen Polo R WRC) – strata 53,6 sek.;
3. Mads Østberg i Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC) – 59,5 sek.;
4. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) – 2.26,9 min.;
5. Ott Tänak i Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC) – 3.00,5 min.;
6. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – 4.29,9 min.;
7. Henning Solberg i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) – 4.47,5 min.;
8. Pontus Tidemand i Ola Fløene (Ford Fiesta RS WRC) – 5.38,2 min.;
9. Craig Breen i Scott Martin (Ford Fiesta RS WRC) – 8.55,4 min.;
10. Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën DS3 WRC) – 11.18,0 min.;
11. Karl Kruuda Karl i M. Järveoja (Ford Fiesta S2000) – 12.32.,1 min.;
12. Jari Ketomaa i Kaj Lindström (Ford Fiesta R5) – 14.11,4 min.;
17. Michał Sołowow i Maciej Baran (Ford Fiesta RS WRC) – 22.16,9 min.;
23. Hubert Ptaszek i Kamil Kozdroń (Ford Fiesta R2) – 34.10,5 min.;
24. Robert Kubica i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) – 36.12,5 min.;
30. Łukasz Kabaciński i Szymon Gospodarczyk (Renault Clio R3) – 53.17,9 min.

KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA (PO 2. RUNDACH)

Kierowcy
1. Jari-Matti Latvala – 40 pkt.;
2. Sebastien Ogier – 35 pkt.;
3. Mads Ostberg – 30 pkt.;
4. Andreas Mikkelsen – 24 pkt.;
5. Bryan Bouffier – 18 pkt.;
6. Kris Meeke – 17 pkt.;
7. Mikko Hirvonen – 13 pkt.;
8. Ott Tanak – 10 pkt.;
9. Elfyn Evans – 8 pkt.;
10. Henning Solberg – 6 pkt.;
11. Jaroslav Melicharek – 4 pkt.;
12. Pontus Tidemand – 4 pkt.;
13. Matteo Gamba – 2 pkt.;
14. Craig Breen – 2 pkt.;
15. Jurij Protasow – 1 pkt.

Producenci
1. Volkswagen Motorsport – 72 pkt.;
2. Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team – 56 pkt.;
3. Volkswagen Motorsport II – 26 pkt.;
4. M-Sport World Rally Team – 22 pkt.;
5. Hyundai Shell World Rally Team – 8 pkt.;
6. RK M-Sport World Rally Team – 4 pkt.;
7. Jipocar Czech National Team – 0 pkt.

Fot.: M-Sport.co.uk, Volkswagen, Citroen