W dramatycznych okolicznościach zwycięzcami Rajdu Śląska, czwartej rundy Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski zostali Tomasz Kasperczyk i Damian Syty w Fordzie Fiesta R5.
Jakub Brzeziński i Kamil Kozdroń (Skoda Fabia R5) ostatecznie przegrali różnica 0,2 sek., choć przez chwilę czuli się wygranymi. Trzecie miejsce zajęli Zbigniew Gabryś i Artur Natkaniec (Ford Fiesta R5).
Zobacz także:
A oto jak przebiegała rywalizacja.
Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk zakończyli pierwszy dzień Rajdu Śląska na pierwszej pozycji. Załoga Automobilklubu Polski i Skoda Motorsport Polska wygrała obydwa miejskie OS-y i do pozostałych prób etapu wystartowała z przewagą 2,6 sek. nad rywalami.
Na drugiej pozycji uplasowała się kolejna Skoda Fabia R5 – lider klasyfikacji RSMP Jakub Brzeziński pilotowany przez Kamila Kozdronia dwukrotnie zanotował drugi czas. Podium uzupełnili ubiegłoroczni zwycięzcy Rajdu Śląska – Tomasz Kasperczyk i Damian Syty ze stratą 3,6 sek. do lidera.
Siódmą pozycję w generalce i pierwszą w Open N zajmowali Marcin Słobodzian i Grzegorz Dachowski (Subaru Impreza STI). Tuż za nimi uplasowali się liderzy klasy 4 – Kacper Wróblewski i Jacek Spentany (Peugeot 208 R2). Rafał Pochłopień i Bartłomiej Wątroba (Opel Astra) otwierali klasyfikację Open 2WD+, Karol Braun i Tomasz Krzysztofik (Citroen C2 R2 Max) prowadzili w Open 2WD R+.
Marczyk i Gospodarczyk utrzymali prowadzenie po pierwszej sobotniej pętli Rajdu Śląska. Załoga Skody Fabii R5 wygrała rano jeden OS i ma 3,7 sek. przewagi nad rywalami. Kasperczyk i Syty (Ford Fiesta R5) zwyciężyli w obu przejazdach OS Suszec i zajmowali drugą pozycję. Jeden odcinek zapisali na swoje konto Brzeziński i Kozdroń. Krakowski kierowca traci do lidera 7,6 sek.
Marcin Słobodzian i Grzegorz Dachowski (Subaru Impreza STI) utrzymali siódmą pozycję w klasyfikacji generalnej i przewodzili stawce Open N. Drugie miejsce w tej klasyfikacji zajmowali Łukasz i Tomasz Kotarbowie (Mitsubishi Lancer Evo IX), ze stratą 1,1 sek. do kierowcy Subaru. Jacek Jurecki i Michał Trela (Peugeot 208 R2) wyprzedzili 1,1 sek. Kacpra Wróblewskiego i Jacka Spentanego w identycznym Peugeocie.
Pierwszy OS po wyjeździe z Parku Serwisowego to sukces Marczyka, który pokonał Kasperczyka (0,7 sek.) i Brzezińskiego (2,6 sek.). Jednak na następnej próbie w Skodzie Fabii wystąpiła awaria (uszkodzone szpilki w jednym z kół), która kosztowała liderów prawie 6,5 minuty straty. W tej sytuacji prowadzenie powinni objąć Kasperczyk i Syty, ale w nieoficjalnych wynikach ukazała się przy ich nazwiskach kara 10 sekund za potrącenie szykany. Samodzielnymi przodownikami zostali Brzeziński i Kzdroń.
OS 9 Suszec stanowiący Power Stage o długości 10,40 km Brzeziński przejechał szybko, ale bez nadmiernego ryzyka, zdobywając 5 punktów do klasyfikacji. Kasperczyk był o 0,3 sek. wolniejszy. Na mecie kierowca Automobilklubu Polski dowiedział się jednak, że rajdu nie wygrał. Po przeanalizowaniu raz jeszcze sytuacji, ZSS podjął decyzje o anulowaniu kary dla Kasperczyka i Sytego.
I właśnie oni zostali triumfatorami zawodów, zaledwie o 0,2 sek. przed Brzezińskim i Kozdroniem… Trzecie mniejsce zajęli Gabryś i Natkaniec.
Dariusz Poloński i Łukasz Sitek (Ford Fiesta R5) ponownie byli bliscy podium – przegrali trzecia pozycje różnicą 10,5 sekundy. Za nimi w wynikach uplasowali się Łukasz Byśkiniewicz i Maciej Wisławski (Hyundai i20 R5), a kolejne lokaty przypadły załogom: Marcin Słobodzian i Grzegorz Dachowski (najlepsi w Open N), Jacek Jurecki i Michał Trela (Peugeot 208 VTi R2), Kacper Wróblewski i Jacek Spentany (Peugeot 208 VTi R2), Damian Łata i Michał Majewski (Ford Fiesta Proto) oraz Kamil Bolek i Marcin Gaś (Peugeot 208).
Robert Halicki i Tomasz Tkacz (Abarth 500 Superstreet Maxi) triumfowali w klasie Open 2WD+, Rafał Kulka i Aneta Marcol (Renault Clio R3), Konrad Dudziński i Adam Binięda (Honda Civic) – w klasie HR4.
Dodatkowe punkty na Power Stage wywalczyli: Kuba Brzeziński i Kamil Kozdroń (5), Tomasz Kasperczyk i Damian Syty (4), Łukasz Byśkiniewicz i Maciej Wisławski (3), Dariusz Poloński i Łukasz Sitek (2) oraz Zbigniew Gabryś i Artur Natkaniec (1).
Marczyk był najszybszy na czterech odcinkach w rajdzie, Brzeziński wygrał trzy próby, a Kasperczyk dwie. W klasyfikacji OS-owych zwycięstw po czterech rundach RSMP prowadzi Brzeziński, który uzyskiwał najlepsze czasy 13 razy, po 8 oesów wygrali Grzegorz Grzyb i Marczyk, a 7 Kasperczyk. Dwa najlepsze czasy uzyskał Gabryś, a jeden Dariusz Poloński.
W klasyfikacji sezonu Brzeziński ma 105 pkt. i wyprzedza Kasperczyka – 57, Grzyba – 50, Marczyka – 42, Byśkiniewicza – 35, Słobodziana – 33, Gabrysia – 30 i Polońskiego – 28 pkt.
Kolejną rundą RSMP będzie na początku sierpnia Rajd Rzeszowski.
WYNIKI RAJDU ŚLĄSKA 2018
1. Tomasz Kasperczyk i Damian Syty (Ford Fiesta R5) – 1:03.22,9 godz.;
2. Jakub Brzeziński i Kamil Kozdroń (Skoda Fabia R5) – strata 0,2 sek.;
3. Zbigniew Gabryś i Artur Natkaniec (Ford Fiesta R5) – 1.08,3 min.;
4. Dariusz Poloński i Łukasz Sitek (Ford Fiesta R5) – 1.21,8 min.;
5. Łukasz Byśkiniewicz i Maciej Wisławski (Hyundai i20 R5) – 1.50,4 min.;
6. Marcin Słobodzian i Grzegorz Dachowski (Subaru Impreza STi) – 2.53,0 min.;
7. Jacek Jurecki i Michał Trela (Peugeot 208 VTi R2) – 5.01,6 min.;
8. Kacper Wróblewski i Jacek Spentany (Peugeot 208 VTi R2) – 5.05,3 min.;
9. Damian Łata i Michał Majewski (Ford Fiesta Proto) – 5.17,3 min.;
10. Kamil Bolek i Marcin Gaś (Peugeot 208) – 6.34,8 min.
Fot.: Maciej Niechwiadowicz