Podczas tegorocznego 26. Rajdu Rzeszowskiego emocje kibiców rozbudzać będzie nie tylko rywalizacja uczestników Rajdowych Mistrzostw Europy, ale tradycyjnie już także naszej krajowej czołówki kierowców rajdowych.
Zawody w Rzeszowie stanowią bowiem trzecią rundę Inter Cars Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Dla polskich zawodników, będzie to impreza pod wieloma względami nietypowa.
Zobacz także:
Wynika to z faktu połączenia rundy RSMP z zawodami cyklu ERC, co wymusza na organizatorach podporządkowanie przepisów regulaminu krajowego czempionatu do wymagań FIA i promotora mistrzostw Europy. Oto jak wyglądają najważniejsze zmiany.
Przede wszystkim uczestnicy cyklu RSMP podczas Rajdu Rzeszowskiego przejadą dłuższą niż zwykle trasę, zamiast 150 blisko 215 kilometrów. Nie zmienia się jednak punktacja za rajd i jego ostatni odcinek specjalny, tzw. Power Stage.
Więcej kilometrów OS-owych oznacza także dłuższe zapoznanie z trasą, co wymusza wcześniejszy niż zwykle początek rajdowego tygodnia. Ten już we wtorek, 1 sierpnia, kiedy odbędzie się odbiór administracyjny i pierwsza część zapoznania. Środa to druga część zapoznania z trasą, a dla zawodników zgłoszonych do ERC także badanie kontrolne. W ich przypadku przedsezonowe badanie kontrolne (PBK) nie będzie respektowane. Pozostałe samochody, które nie będą walczyć o punktu w Rajdowych Mistrzostwach Europy, a nie posiadają ważnego PBK będą kontrolowane w czwartek.
Także w czwartek, dla kierowców z priorytetem ERC, odbędzie się odcinek kwalifikacyjny. Po nim odcinek testowy dla zawodników zgłoszonych do mistrzostw Europy, nieposiadających priorytetu ERC. Dla tej grupy jest on bezpłatny, natomiast dla załóg zgłoszonych tylko do RSMP i/lub CEZ jest on dodatkowo płatny, lecz nieobowiązkowy. Dodatkowa opłata za udział w odcinku testowym wynosi 500 zł.
Ceremonia startu odbędzie się w czwartkowy wieczór, a na odcinki specjalne załogi wyruszą w piątkowy poranek. Co bardzo ważne zmianie ulegają terminy zgłoszeń do zawodów, które zostaną zamknięte już 14 lipca, a więc prawie na trzy tygodnie przed rajdem. Pierwszy termin, z niższymi kwotami wpisowego, obowiązuje do północy 30 czerwca, zaś drugi termin, z podwyższonymi kwotami, biegnie od 1 lipca do północy 14 lipca.
Zawodnicy posiadający licencje PZM zgłaszają się do zawodów poprzez portal Inside PZM. W opcjach zgłoszenia konieczny jest wskazanie zawodów, w których zamierza wystartować załoga. Zgłaszając się do Rajdowych Mistrzostw Europy należy spełnić warunki regulaminu tego cyklu, związane m.in. z klasą samochodu oraz wpisowym. Do ERC nie będą mogli zgłosić się zawodnicy startujący w klasach narodowych (samochody z wygasłą homologacją) oraz w samochodach klasy OPEN (z wyjątkiem samochodów, które spełniają wymagania Regulaminu Rajdów Regionalnych FIA).
Zgłaszając się zarówno do ERC oraz RSMP i/lub FIA CEZ należy uiścić wpisowe wyłącznie za ERC. Dla zawodników, którzy chcą być dodatkowo klasyfikowani w klasyfikacji zespołów sponsorskich i/lub zespołów producenckich RSMP obowiązuje wpisowe powiększone o 500 zł za każdą klasyfikację, zgodnie z regulaminem RSMP.
Uczestnikom RSMP zgłoszonym jednocześnie do mistrzostw Europy przysługiwać będzie większa powierzchnia serwisowa zgodna z regulaminem uzupełniającym dla ERC. Ponadto zawodnicy ci mogą liczyć na lepszą pozycję startową do poszczególnych etapów rajdu, bowiem w pierwszej kolejności na trasę ruszać będą kierowcy rywalizujący w mistrzostwach Europy. Załogi zgłoszone tylko do RSMP i/lub CEZ zostaną ustawione po ostatnim zawodniku z cyklu ERC.
W myśl przepisów ERC podczas 26. Rajdu Rzeszowskiego nie będzie możliwości skorzystania z samochodów rozpoznania trasy. Nie będzie również zorganizowanych stref grzania opon przed pierwszym odcinkiem specjalnym w sekcji.
Sponsorami 26. Rajdu Rzeszowskiego są: Miasto Rzeszów, Województwo Podkarpackie, Polski Związek Motorowy, Handlopex, BorgWarner, Inter Cars.
Partnerzy rajdu: Millenium Hall, Hilton Garden Inn Rzeszów, Klub Lukr, Abacus, Dakar- Toyota Rzeszów.
Fot.: Marcin Kaliszka