Pół wieku temu Andrzej Nytko (1933-2006) był jednym z czołowych polskich kierowców rajdowych. Był nie tylko świetnym zawodnikiem Automobilklubu Krakowskiego, ale potrafił też wiedzą i doświadczeniem służyć innym klubom.
Podczas 24. Rajdu Rzeszowskiego została wręczona specjalna nagroda – Puchary im. Andrzeja Nytko, przeznaczone dla najlepszej załogi w klasach historycznych (HR3, HR4, HR+30). Zdobyli je Piotr Pluta i Wojciech Zdrojewski (Automobilklub Orski w Sopocie), jadący Oplem Kadett w klasie HR3.
Zobacz także:
Na mecie przed rzeszowskim ratuszem puchary wręczali Urszula Nytko (wdowa po Andrzeju) i Łukasz Nytko (syn Andrzeja).
Andrzej Nytko rozpoczął sportową karierę w 1952 od udziału w krakowskim wyścigu ulicznym o Kryształowy Puchar Grodu Podwawelskiego, w którym zajął drugie miejsce w klasie do 2 l. W latach 1965, 1966, 1969, 1971 zdobył szarfy Mistrza Polski, w 1969 nadano mu tytuł Mistrza Sportu. Jako członek kadry PZM wielokrotnie reprezentował Polskę w rajdach zagranicznych. W latach 1974-1978 zasiadał w zarządzie Automobilklubu Krakowskiego.
W ustanowieniu nagrody ma swój udział Wojciech Martynuska, działacz Automobilklubu Rzeszowskiego, który współpracował z Andrzejem Nytko m.in. przy organizacji I Nocnego Rajdu Rzeszowskiego (impreza została rozegrana z 12 na 13 grudnia 1970). Do kierowania rajdem został zaproszony 37-letni wtedy Andrzej Nytko, który nie tylko pełnił funkcję komandora zawodów, ale też ufundował główną nagrodę – Puchar Komandorski, zdobyty przez Władysława Domańskiego (Automobilklub Warszawski/FSO, Polski Fiat 125p 1300).
Podium uzupełnili Marek Ryndak (Automobilklub Rzeszowski, Syrena 104) i Janina Jedynakowa (Automobilklub Warszawski/FSO, Polski Fiat 125p 1300).
Synowie Andrzeja kontynuują ojcowską pasję. Łukasz Nytko w hybrydowej Toyocie Yaris z powodzeniem uczestniczy w FIA Alternative Energies Cup (cykl rajdów dla samochodów z napędem alternatywnym), a mieszkający w Kanadzie Piotr z sukcesami startuje w Porsche 951 w tamtejszych wyścigach GT Challenge.