Podczas zbliżającego się 24. Rajdu Rzeszowskiego zostanie przyznana specjalna nagroda – Puchar im. Andrzeja Nytko, przeznaczony dla najlepszej załogi w klasach historycznych (HR3, HR4, HR+30).
Na mecie u stóp rzeszowskiego ratusza wręczą ją Urszula Nytko – wdowa po Andrzeju i Łukasz Nytko – syn śp. zawodnika.
Zobacz także:
Andrzej Nytko (1933-2006) swą sportową karierę rozpoczął od startu w krakowskim wyścigu ulicznym o Kryształowy Puchar Grodu Podwawelskiego (13 lipca 1952). Zajął drugie miejsce w klasie do 2000, jechał samochodem DKW z silnikiem BMW. Był czołowym polskim kierowcą rajdowym lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych; cztery razy zdobył szarfę Mistrza Polski (1965, 1966, 1969, 1972), a w 1969 otrzymał prestiżowy tytuł Mistrza Sportu.
Jako członek kadry PZM wielokrotnie startował w rajdach zagranicznych. Reprezentował Automobilklub Krakowski, w latach 1974-1978 zasiadał w zarządzie tego klubu.
Wielki udział w ustanowieniu tegorocznej nagrody ma Wojciech Martynuska, zaprzyjaźniony z Andrzejem Nytko dawny działacz Automobilklubu Rzeszowskiego. Pani Urszula Nytko przypomina, że z 12 na 13 grudnia 1970 został rozegrany I Nocny Rajd Rzeszowski, zorganizowany staraniem Koła Młodzieżowego, działającego w ramach Automobilklubu Rzeszowskiego.
Celem koła było upowszechnianie i promowanie zagadnień motoryzacyjnych w kręgach ludzi młodych, a zwłaszcza studentów rzeszowskich uczelni. Do kierowania rajdem został z Krakowa zaproszony 37-letni wówczas Andrzej Nytko, który nie tylko pełnił funkcję komandora zawodów, ale także ufundował główną nagrodę – Puchar Komandorski. Przypomnijmy, że triumfatorem rajdu został Władysław Domański (Automobilklub Warszawski/FSO, Polski Fiat 125p 1300), podium uzupełnili Marek Ryndak (Automobilklub Rzeszowski, Syrena 104) i Janina Jedynakowaa (Automobilklub Warszawski/FSO, Polski Fiat 125p 1300).
Synowie Andrzeja kontynuują pasję swego Ojca. Łukasz za kierownicy hybrydowej Toyoty Yaris z powodzeniem uczestniczy w FIA Alternative Energies Cup (cykl rajdów dla samochodów z napędem alternatywnym), zaś Piotr z sukcesami startuje w Porsche 951 w kanadyjskiej serii wyścigowej GT Challenge.
Na zdjęciach: Andrzej Nytko z laurowym wieńcem za zwycięstwo w klasie w międzynarodowym wyścigu o Błękitną Wstęgę Olzy (Cieszyn- Cesky Tesin, 1965), w którym jechał Steyr- Fiatem 1300.
Fot. Grzegorz Chmielewski