RAJD PORTUGALII 2018: ŚWIETNA JAZDA PIENIĄŻKA (1. ETAP)

rpor_1_1

Pierwszy etap Rajdu Portugalii, rundy mistrzostw świata FIA WRC przyniósł sporo emocji sportowych i duże problemy organizatorom. Przyczyną było zablokowanie trasy na siódmym odcinku specjalnym.

Po wczorajszym prologu, w piątek załogi miały do pokonania osiem OS-ów, z których pięć pokonywali bez możliwości skorzystania z pomocy technicznej (zjazdu do Parku Serwisowego)


Zobacz także:

RAJDY

RAJD PORTUGALII 2018


 

Ale po kolei.

Pierwszymi liderami zostali Ott Tänak i Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC), którzy wygrali próbę Lousada. 0,4 sekundy stracili do nich Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) oraz Teemu Suninen i Mikko Markkula (także Ford Fiesta RS WRC).

rpor_1_2

Jedyna polska załoga w stawce, Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Skoda Fabia R5) z Automobilklubu Polski zajęła ósme miejsce w klasie WRC2.

Problemy techniczne wyeliminowały jednak Tanaka już na drugiej próbie, którą wygrali Dani Sordo i Marc Martí (Hyundai i20 Coupe WRC) obejmując prowadzenie. Stanęli także Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC). Polska załoga awansowała na czwarta pozycję w klasie.

Trzeci OS to triumf Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën C3 WRC), którzy zostali nowymi liderami. Łukasz i Przemek utrzymali swoje miejsce.

rpor_1_3

Czwarta próba to kolejna zmiana przodowników. Najszybsi okazali się Hayden Paddon i Sebastian Marshall (Hyundai i20 Coupe WRC), awansując na czoło tabeli. Pieniążek i Mazur wskoczyli na trzeci stopień podium w WRC2.

Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) nie odniosą sukcesu w Portugalii po tym, jak po urwaniu zawieszenia (prawy przód) wypadli z drogi między drzewa. Piątymi liderami zawodów zostali Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën C3 WRC). Nadal świetna jazda polskiej załogi, która utrzymała pozycję w klasie.

Po OS6 na czoło klasyfikacji wyszli Hayden Paddon i Seb Marshall (Hyundai i20 Coupe WRC). Dani Sordo, choć na mecie był dopiero piąty (wygrali Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul – Hyundai i20 Coupe WRC) zajmowali drugą lokatę. Pieniążek i Mazur wyprzedzili duet Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau w fabrycznym Citroën C3 R5 i w wynikach są na drugim miejscu.

rpor_1_4

Od siódmego odcinka specjalnego zaczęły się problemy. Liderzy Hayden Paddon i Sebastian Marshall zablokowali trasę przejazdu. Kierowca został odwieziony karetką na badania do szpitala. Próbę wygrał Thierry Neuville i został liderem. Tylko sześć załóg dotarło o czasie na start OS-u na ulicach Porto. Wygrał go Neuville, podobnie jak wieńczącą dzień próbę dziewiątą.

Pechowo aczkolwiek ambitnie walczył Kris Meeke, który dwie próby przejechał na obręczy tylnego koła, ponosząc duże straty.

rpor_1_6

Według nieoficjalnych wyników po pierwszym etapie na czele są Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC). Elfyn Evans i Phil Mills (Ford Fiesta WRC) awansowali na drugą pozycję o 17,7 sek. za Belgami. Na podium są Dani Sordo i Marc Martí (Hyundai i20 Coupe WRC) – 24,3 sek.

Teemu Suninen i Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC) mają 45,8 sek. straty, Esapekka Lappi i Janne Ferm (Toyota Yaris WRC) – 34,4 sek., Mads Østberg i Torstein Eriksen (Citroën C3 WRC) – 48,3 sek., Kris Meeke i Paul Nagle – 1.18,7 min., a Craig Breen i Scott Martin (Citroën C3 WRC) – 2.27,3 min.

Dziewiątą pozycje zajmują najlepsi w WRC2: Gus Greensmith i Craig Parry (Ford Fiesta R5), a dziesiątą Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur. Zamieszanie okazało się nieco pechowe dla Polaków – Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau zniwelowali stratę do nich do 0,5 sekundy.

rpor_1_5

Niewątpliwie jednak jest to największy dotychczasowy sukces załogi Automobilklubu Polski. Oby udało się go dowieźć do mety!

Nieoficjalne wyniki po 1. etapie
1. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) – 1:37.30,7 godz.;
2. Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC) – 17,7 sek.;
3. Dani Sordo i Carlos Del Barrio (Hyundai i20 WRC) – 24,3 sek.;
4. Teemu Suninen i Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC) – 34,4 sek.;
5. Esapekka Lappi i Janne Ferm (Toyota Yaris WRC) – 45,8 sek.;
6. Mads Østberg i Torstein Eriksen (Citroën C3 WRC) – 48,3 sek.;
7. Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën C3 WRC) – 1.18,7 min.;
8. Craig Breen i Scott Martin (Citroën C3 WRC) ) – 2.273 min.;
9. Gus Greensmith i Craig Parry (Ford Fiesta R5) – 6.57,1 min.;
10. Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Skoda Fabia R5) – 7.31,4 min.;
11. Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau (Citroën C3 R5) – 7.31,9 min.;
12. Pedro Heller i Pablo Olmos (Ford Fiesta R5) – 8.25,5 min.