Pierwszy etap Rajdu Portugalii, rundy mistrzostw świata FIA WRC przyniósł sporo emocji sportowych i duże problemy organizatorom. Przyczyną było zablokowanie trasy na siódmym odcinku specjalnym.
Po wczorajszym prologu, w piątek załogi miały do pokonania osiem OS-ów, z których pięć pokonywali bez możliwości skorzystania z pomocy technicznej (zjazdu do Parku Serwisowego)
Zobacz także:
Ale po kolei.
Pierwszymi liderami zostali Ott Tänak i Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC), którzy wygrali próbę Lousada. 0,4 sekundy stracili do nich Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) oraz Teemu Suninen i Mikko Markkula (także Ford Fiesta RS WRC).
Jedyna polska załoga w stawce, Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Skoda Fabia R5) z Automobilklubu Polski zajęła ósme miejsce w klasie WRC2.
Problemy techniczne wyeliminowały jednak Tanaka już na drugiej próbie, którą wygrali Dani Sordo i Marc Martí (Hyundai i20 Coupe WRC) obejmując prowadzenie. Stanęli także Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC). Polska załoga awansowała na czwarta pozycję w klasie.
Trzeci OS to triumf Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën C3 WRC), którzy zostali nowymi liderami. Łukasz i Przemek utrzymali swoje miejsce.
Czwarta próba to kolejna zmiana przodowników. Najszybsi okazali się Hayden Paddon i Sebastian Marshall (Hyundai i20 Coupe WRC), awansując na czoło tabeli. Pieniążek i Mazur wskoczyli na trzeci stopień podium w WRC2.
Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) nie odniosą sukcesu w Portugalii po tym, jak po urwaniu zawieszenia (prawy przód) wypadli z drogi między drzewa. Piątymi liderami zawodów zostali Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën C3 WRC). Nadal świetna jazda polskiej załogi, która utrzymała pozycję w klasie.
Po OS6 na czoło klasyfikacji wyszli Hayden Paddon i Seb Marshall (Hyundai i20 Coupe WRC). Dani Sordo, choć na mecie był dopiero piąty (wygrali Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul – Hyundai i20 Coupe WRC) zajmowali drugą lokatę. Pieniążek i Mazur wyprzedzili duet Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau w fabrycznym Citroën C3 R5 i w wynikach są na drugim miejscu.
Od siódmego odcinka specjalnego zaczęły się problemy. Liderzy Hayden Paddon i Sebastian Marshall zablokowali trasę przejazdu. Kierowca został odwieziony karetką na badania do szpitala. Próbę wygrał Thierry Neuville i został liderem. Tylko sześć załóg dotarło o czasie na start OS-u na ulicach Porto. Wygrał go Neuville, podobnie jak wieńczącą dzień próbę dziewiątą.
Pechowo aczkolwiek ambitnie walczył Kris Meeke, który dwie próby przejechał na obręczy tylnego koła, ponosząc duże straty.
Według nieoficjalnych wyników po pierwszym etapie na czele są Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC). Elfyn Evans i Phil Mills (Ford Fiesta WRC) awansowali na drugą pozycję o 17,7 sek. za Belgami. Na podium są Dani Sordo i Marc Martí (Hyundai i20 Coupe WRC) – 24,3 sek.
Teemu Suninen i Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC) mają 45,8 sek. straty, Esapekka Lappi i Janne Ferm (Toyota Yaris WRC) – 34,4 sek., Mads Østberg i Torstein Eriksen (Citroën C3 WRC) – 48,3 sek., Kris Meeke i Paul Nagle – 1.18,7 min., a Craig Breen i Scott Martin (Citroën C3 WRC) – 2.27,3 min.
Dziewiątą pozycje zajmują najlepsi w WRC2: Gus Greensmith i Craig Parry (Ford Fiesta R5), a dziesiątą Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur. Zamieszanie okazało się nieco pechowe dla Polaków – Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau zniwelowali stratę do nich do 0,5 sekundy.
Niewątpliwie jednak jest to największy dotychczasowy sukces załogi Automobilklubu Polski. Oby udało się go dowieźć do mety!
Nieoficjalne wyniki po 1. etapie
1. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) – 1:37.30,7 godz.;
2. Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC) – 17,7 sek.;
3. Dani Sordo i Carlos Del Barrio (Hyundai i20 WRC) – 24,3 sek.;
4. Teemu Suninen i Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC) – 34,4 sek.;
5. Esapekka Lappi i Janne Ferm (Toyota Yaris WRC) – 45,8 sek.;
6. Mads Østberg i Torstein Eriksen (Citroën C3 WRC) – 48,3 sek.;
7. Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën C3 WRC) – 1.18,7 min.;
8. Craig Breen i Scott Martin (Citroën C3 WRC) ) – 2.273 min.;
9. Gus Greensmith i Craig Parry (Ford Fiesta R5) – 6.57,1 min.;
10. Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Skoda Fabia R5) – 7.31,4 min.;
11. Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau (Citroën C3 R5) – 7.31,9 min.;
12. Pedro Heller i Pablo Olmos (Ford Fiesta R5) – 8.25,5 min.