Superoes Lousada o długości 3,36 kilometra rozpoczął zmagania w Rajdzie Portugalii, szóstej tegorocznej rundzie Mistrzostw Świata (FIA WRC). W zawodach startują trzy polskie załogi.
Pierwszymi liderami zostali Mads Østberg i Ola Fløene (Ford Fiesta WRC) oraz Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC), którzy uzyskali taki sam czas.
Zobacz także:
Za nim rozpoczęły się zmagania na trasie Superoesu, rozegrany został Shakedown – Paredes (4,60 km). Kolejność była na nim następująca: 1. Dani Sordo i Marc Marti (Hyundai i20 WRC); 2. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC); 3. Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC); 4. Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën C3 WRC); 5. Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC); 6. Mads Østberg i Ola Fløene (Ford Fiesta WRC).
Jednak tematem rozmów kuluarowych był wczorajszy wypadek na testach przed Rajdem Psków, w którym zginął Aleksiej Łjadukin. Mitsubishi Lancer prowadzony przez Wieczesława Kuczerowa z Łjadukinem na prawym fotelu nawróciło przed metą i ruszyło z powrotem. Doszło do czołowego zderzenia z jadącym także pełna prędkością Mitsubishi lancerem prowadzonym przez Wicemistrza Europy i wicelidera tegorocznego cyklu ERC, Aleksieja Łukjaniuka (na prawym siedzeniu siedział Nikita Gergel).
Łjadukina nie udało się uratować – pomoc przybyła zbyt późno… Samochód tymczasem spłonął. Trzech pozostałych zawodników przewieziono do szpitala w Sankt Petersburgu, stan ich jest poważny. Łukjaniuk odniósł wiele obrażeń: ma połamaną kość pięty stopy, rzepkę, krzyżową, pękniętą miednicę, uszkodzone płuca. Czeka go kilka operacji i trudno przypuszczać, aby szybko powrócił do rywalizacji w samochodzie. A to chyba najgroźniejszy rywal Kajetana Kajetanowicza w ERC (nasi kibice mogli podziwiać sympatycznego Rosjanina ostatnio podczas Rajdu Barbórka – w Kryterium Karowa).
Na Superoesie najszybsi okazali się Mads Østberg i Ola Fløene oraz Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, którzy o 0,1 sekundy pokonali załogę Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 Coupe WRC). Pierwsza dziesiątka zmieściła się w dwóch sekundach.
W WRC2 najszybsi byli Andreas Mikkelsen i Anders Jæger (Škoda Fabia R5). Teemu Suninen i Mikko Markkula (Ford Fiesta R5) stracili 1,6 sek., a Pontus Tidemand i Jonas Andersson (Škoda Fabia R5) – 2,4 sek.
Kierowca Automobilkluby Polski, Łukasz Pieniążek wraz z Przemysławem Mazurem w Peugeot 208 T16 stracili do liderów WRC2 7,8 sekundy, zajmując w klasie piętnaste miejsce. Ale warto było jechać rozsądnie – przed nimi jeszcze cały rajd! Pechowo zaczęli Hubert Ptaszek i Maciej Szczepaniak (Škoda Fabia R5).
Rallycrossowy tor Lousada usytuowany w okolicach zamku Guimaraes okazał się mało gościnny dla załogi Orlen Team, która na krótkim OS-ie straciła koło i nie ukończyła zawodów.
– Nie układa się to wszystko po mojej myśli. Popełniłem błąd spóźniając hamowanie. Źle oceniłem przyczepność i wpadłem w poślizg uszkadzając dwa koła. W samochodzie mieliśmy jeden zapas. Tempo mamy bardzo dobre, tylko musimy znaleźć złoty środek, który pozwoli wyeliminować błędy i prześladującego nas pecha. Brakuje mi dobrego wyniku na mecie, ale nie odpuścimy do końca i będziemy mocno nad tym pracować bo baza jest solidna – powiedział Hubert Ptaszek.
Jakub Brzeziński i Robert Hundla W Citroenie C3 R3T rozpoczęli zmagania znakomicie. Kierowca Automobilklubu Polski i jego pilot wygrali rywalizację w klasie WRC3. Jednak dopiero jutro, na prawdziwych odcinkach specjalnych okaże się jaką formę prezentuje popularny Colin.
Na piątek przewidziano osiem odcinków specjalnych.
Wyniki OS1 Vodafone Rally de Portugal 2017
1. Mads Østberg i Ola Fløene (Ford Fiesta WRC) – 2.36,6 min.;
2. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) – ten sam czas;
3. Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 Coupe WRC) – strata 0,1 sek.;
4. Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC) – 0,4 sek.;
5. Dani Sordo i Marc Martí (Hyundai i20 Coupe WRC) – 0,5 sek.;
6. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) – 0,7 sek.;
7. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) – 1,5 sek.;
8. Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau (Citroën C3 WRC) – 1,5 sek.;
9. Juho Hänninen i Kaj Lindström Kaj (Toyota Yaris WRC) – 1,8 sek.;
10. Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën C3 WRC) – 2,0 sek.;
11. Craig Breen i Scott Martin (Citroën C3 WRC) – 2,0 sek.;
12. Ott Tänak i Martin Jarveoja (Ford Fiesta WRC) – 2,4 sek.
13. Esapekka Lappi i Janne Ferm (Toyota Yaris WRC) – 2,6 sek.;
14. Andreas Mikkelsen i Anders Jæger (Škoda Fabia R5) – 3,8 sek.;
15. Teemu Suninen i Mikko Markkula (Ford Fiesta R5) – 5,4 sek.;
33. Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Peugeot 208 T16) – 11,6 sek.;
45. Jakub Brzeziński i Robert Hundla (Citroën DS3 R3T) – 23,1 sek.;
Hubert Ptaszek i Maciej Szczepaniak (Skoda Fabia R5) – 10.00 min.
Fot.: Hyundai, Citroen, redbullcontentpool.com