Robert Kubica i Maciej Szczepaniak w swoim nowym Fordzie Fiesta RS WRC osiągnęli metę Rajdu Portugalii, piątej rundy Mistrzostw Świata WRC FIA 2015, zdobywając swoje pierwsze punkty do tegorocznej klasyfikacji.
Rajd wygrali Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC), choć ich koledzy z zespołu Volkswagen Motorsport, obrońcy tytułu i liderzy punktacji, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia atakowali do ostatnich metrów.
Zobacz także:
Dla Roberta i Maćka osiągnięcie mety jest sukcesem – dotychczas bowiem naszym zawodnikom nie wiodło się wyraźnie. Tym razem jechali znakomicie, bez przesadnego ryzyka, ale bardzo szybko. Przegrali jedynie z załogami w samochodach fabrycznych oraz załogą Ott Tänak i Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC). Martin Prokop i Jan Tomanek w trzecim z Fordów Fiesta RS WRC stracili do nich prawie trzy minuty, co mówi samo za siebie. Brawo!
Podczas trzeciego etapu Kubica i Szczepaniak jechali dość spokojnie, myślami będąc już na mecie…
Tymczasem trwało kilka pojedynków o miejsca w czołówce. Pierwszy dzisiejszy OS, słynny Fafe najszybciej pokonali Sébastien Ogier i Julien Ingrassia, ale liderzy Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila stracili do nich zaledwie 1,7 sekundy. Na kolejnej próbie Latvala okazał się szybszy, wyprzedzając mistrza o 2,6 sekundy.
Rozstrzygnął więc drugi przejazd OS Fafe liczony jako Power State. Ogier pojechał bardzo szybko, zdobywając trzy dodatkowe punkty do klasyfikacji. Ale rajd wygrał Latvala, drugi na mecie próby.
Andreas Mikkelsen i Ola Fløene (Volkswagen Polo R WRC) awansowali na najniższy stopień podium już podczas pierwszej próby – OS14. Kris Meeke i Paul Nagle (DS 3 WRC) byli wolniejsi zaledwie o 1,5 sekundy, a doszło do zmiany miejsc. Na kolejnym odcinku Norwegowie powiększyli przewagę nad załogą w DS. Ostatecznie na podium stanęły trze załogi Volkswagena, rekompensując sobie w ten sposób niepowodzenie w Rajdzie Argentyny…
W niedzielę luz psychiczny mieli jedynie Ott Tänak i Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC), którzy nie mieli szans na awans wyżej, a z kolei ich piata pozycja była niezagrożona.
Do ostatniej próby Mads Østberg i Jonas Andersson (DS 3 WRC) oraz Dani Sordo i Marc Marti (Hyundai i20 WRC) startowali mając identyczny czas! Walko o szóstą lokatę trwała do końca – zajęli ja ostatecznie ci pierwsi różnicą 0,7 sekundy!
Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 WRC) ostatni odcinek przegrali z Robertem Kubica i Maciejem Szczepaniakiem, ale w końcowej klasyfikacji byli wyraźnie przed nimi.
Na dwunaste miejsce w rajdzie awansowali Esapekka Lappi i Janne Ferm w Škodzie Fabii R5, a trzynaste – w takim samym samochodzie: Pontus Tidemand i Emil Axelsson.
Wyniki Vodafone Rally de Portugal 2015
1. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) – 3:30.35,3 godz.;
2. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – strata 8,2 sek.;
3. Andreas Mikkelsen i Ola Fløene (Volkswagen Polo R WRC) – 28,6 sek.;
4. Kris Meeke i Paul Nagle (DS 3 WRC) – 48,7 sek.;
5. Ott Tänak i Raigo Mõlder (Ford Fiesta RS WRC) – 1.56,81 min.,
6. Mads Østberg i Jonas Andersson (DS 3 WRC) – 2.32,2 min.;
7. Dani Sordo i Marc Marti (Hyundai i20 WRC) – 2.32,9 min.;
8. Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 WRC) – 2.54,3 min.;
9. Robert Kubica i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) – 4.39,1 min.;
10. Martin Prokop i Jan Tomanek (Ford Fiesta RS WRC) – 7.31,2 min.;
11. Nasser Al-Attiyah i Matthieu Baumel (Ford Fiesta S2000) – 11.00,0 min.;
12. Esapekka Lappi i Janne Ferm (Škoda Fabia R5) – 11.12,0 min.
KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA WRC FIA
Kierowcy
1. Sébastien Ogier – 105 pkt.;
2. Andreas Mikkelsen – 63 pkt.;
3. Mads Østberg – 57 pkt.;
4. Kris Meeke – 47 pkt.;
5. Jari-Matti Latvala – 46 pkt.;
6. Elfyn Evans – 41 pkt.;
7. Dani Sordo – 38 pkt.;
8. Thierry Neuville – 35
9. Martin Prokop – 27 pkt.;
10. Ott Tänak – 23 pkt.;
20. Robert Kubica – 2 pkt.
Producenci
1. Volkswagen Motorsport – 146 pkt.;
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT – 103 pkt.;
3. Hyundai Motorsport – 94 pkt.;
4. M-Sport – 81 pkt.;
5. Jipocar Czech National Team – 34 pkt.;
6. Volkswagen Motorsport II – 30 pkt.;
7. Hyundai Motorsport N – 13 pkt.;
8. FWRT – 3 pkt.
Fot.: kubica.pl, Volkswagen, Hyundai, Citroen