Poprzedni triumfatorzy, kierowcy fabrycznych zespołów WRC, mistrz Europy, mistrzowie Polski oraz cała europejska i krajowa czołówka – lista zgłoszeń do ORLEN 77. Rajdu Polski zwiastuje niezwykle zaciętą rywalizację na widowiskowych szutrowych oesach wokół Mikołajek.
Z 102 załóg, aż 44 będzie dysponować samochodami Rally2 – najszybszymi i najbardziej zaawansowanymi rajdówkami, jakimi można się ścigać w mistrzostwach Europy i krajowym czempionacie. Inauguracyjna runda FIA ERC odbędzie się w dniach 18-20 czerwca.
Zobacz także:
RAJD ZEMAITIJA 2021: SUKCES MARCZYKA I GOSPODARCZYKA
Rajd Polski, który w tym roku obchodzi swoją setną rocznicę, niezmiennie cieszy się ogromną popularnością wśród rajdowych załóg i zespołów. Podobnie, jak w sezonie 2019, także i w tym roku start w Mikołajkach zadeklarowały łącznie 102 duety kierowca/pilot. 76 załóg z tego grona powalczy o punkty do klasyfikacji mistrzostw Europy, a 46 także w ramach ProfiAuto Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Z pierwszym numerem startowym do walki ruszy Aleksiej Łukjaniuk, dwukrotny rajdowy mistrz Europy i triumfator poprzedniej edycji polskiego klasyka. Rosjanin pojedzie Citroenem C3 Rally2 wraz z Aleksiejem Arnautowem. W gronie ich najsilniejszych rywali wymienić należy duety z doświadczeniem z WRC: Andreas Mikkelsen/Ola Floene (Skoda Fabia Rally2), Craig Breen/Paul Nagle (Hyundai i20 R5) czy Nikołaj Griazin/Konstantin Aleksandrow (Volkswagen Polo GTI R5).
Oprócz europejskiej czołówki, na starcie staną także kierowcy mający w swoim dorobku tytuł mistrza Polski, a więc Wojciech Chuchała (2014), Grzegorz Grzyb (2015 i 2018) oraz Mikołaj Marczyk (2019), reprezentujący ORLEN Team w mistrzostwach Europy.
Zawodnicy zmierzą się na 14 odcinkach specjalnych o łącznej długości ponad 202 km. Co ciekawe, nie wszystkie z prób sportowych to oesy szutrowe. Ważną nowością jest finał rajdu w Warszawie, na słynnej, wyłożonej kostką brukową ulicy Karowej.
Przed nami wspaniałe wydarzenie, stulecie rajdu polski, które chcemy w specjalny sposób uczcić. Stąd koncepcja powrotu do korzeni, z metą w Warszawie, na błoniach PGE Stadionu Narodowego, czyli w miejscu ważnym dla całego środowiska sportowego w naszym kraju. A wcześniej – odcinek Rally Poland 100th anniversary, czyli transmitowane na żywo widowisko na Karowej – powiedział Michał Sikora, Prezes Polskiego Związku Motorowego podczas konferencji poprzedzającej ORLEN 77. Rajd Polski, która odbyła się dziś w Muzeum Sportu i Turystyki w Warszawie.
PKN ORLEN to największy sponsor sportu w Polsce. Rajdy samochodowe to dyscyplina związana z naszym podstawowym profilem działalności, więc nie mogło nas zabraknąć podczas najważniejszego wydarzenia motorsportowego w Polsce. Sponsoring sportu to ważny element realizacji strategii biznesowej i długofalowych celów PKN ORLEN. Dzięki temu wzmacniamy globalną rozpoznawalność naszej marki, co przekłada się na wyniki operacyjne Grupy ORLEN. Tylko w ciągu ostatnich trzech lat wzmocniliśmy obecność w sportach motorowych, rozszerzyliśmy skład ORLEN Team i liczbę dyscyplin, w których rywalizują nasi reprezentanci. W PKN ORLEN codziennie podnosimy sobie poprzeczkę, dlatego cieszę się, że organizatorzy Rajdu Polski mają ambicję, aby te zawody wróciły do WRC – podzielił się swoją opinią Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN.
PKN ORLEN będzie obecny w Mikołajkach nie tylko jako partner zawodów, lecz także na trasie odcinków specjalnych za sprawą załóg ORLEN Team: Mikołaja Marczyka z Szymonem Gospodarczykiem oraz Kacpra Wróblewskiego z Kubą Wróblem (oba duety w Skodach Fabia Rally2 Evo). – Jeżdżę na Rajd Polski nieprzerwanie od 2005 r. Najpierw jako kibic, a teraz jako zawodnik ORLEN Team, który z dumą reprezentuję. Moim celem jest zdobycie jak największej liczby punktów do klasyfikacji mistrzostw Polski, na których się skupiamy. A wymarzony wynik? Dwie załogi ORLEN Team na dwóch najwyższych stopniach podium Rajdu Polski – mówił Kacper Wróblewski, kierowca rajdowy.
Jesteśmy zaskoczeni i dumni z tego, że tak wielu znakomitych zawodników i tak wiele świetnych zespołów zdecydowało się na start w ORLEN 77. Rajdzie Polski. Wrażenie robi nie tylko sama liczba 102 załóg, ale też ich poziom oraz doświadczenie. Pod względem sportowym poprzeczka jest zawieszona niezwykle wysoko, co zwiastuje zaciętą i ekscytującą walkę – powiedział Krzysztof Maciejewski, dyrektor ORLEN 77. Rajdu Polski.
Rywalizacja w ORLEN 77. Rajdzie Polski rozpocznie się w piątek, 18 czerwca o 15:00 od odcinka kwalifikacyjnego Tałty. Dobry wynik na liczącej 3,26 km próbie ma duże znaczenie w Rajdzie Polski, ponieważ najszybsi zawodnicy zyskują przywilej wyboru optymalnej pozycji startowej do pierwszego etapu rajdu. W piątkowy wieczór załogi zmierzą się jeszcze na torze Mikołajki Arena, a w sobotę przeniosą się na klasyczne, szutrowe odcinki specjalne na wschód od Mikołajek. Każda z prób (Świętajno – 18,2 km, Olecko – 17,16 km oraz Wieliczki – 28,7 km) będzie pokonywana dwukrotnie. Etap zakończy kolejne starcie na Mikołajki Arenie. Na niedzielny poranek zaplanowane są dwie pętle złożone z oesów Gmina Mrągowo (15,55 km) oraz Mikołajki Max (9,34 km), po których zawodnicy ruszą do stolicy. Po drodze do Warszawy pokonają jeszcze przedostatni odcinek w okolicach Przasnysza (17,9 km), a po przyjeździe do stolicy sprawdzą się na ulicy Karowej (1,96 km). Meta rajdu – od godziny 19:00 na błoniach PGE Stadionu Narodowego.
ORLEN 77. Rajd Polski w liczbach:
14 odcinków specjalnych o łącznej długości 202,76 km
102 zgłoszone załogi, w tym 44 w samochodach najwyższej kategorii Rally2 znanych wcześniej jako R5.
Trzech poprzednich triumfatorów na liście zgłoszeń: Aleksiej Łukjaniuk, Andreas Mikkelsen i Nikołaj Griazin
Po raz 16 (najwięcej w stawce) z Rajdem Polski zmierzy się Grzegorz Grzyb
Trzech mistrzów Polski zmierzy się na szutrach wokół Mikołajek: Grzegorz Grzyb, Wojciech Chuchała, Mikołaj Marczyk
Po raz 51. Rajd Polski stanowi rundę rajdowych mistrzostw Europy.