Rajd Polski pozostaje najważniejszą imprezą w sporcie samochodowym w naszym kraju pomimo, że nie jest już rundą mistrzostw świata (FIA WRC), a jedynie mistrzostw Europy (FIA ERC).
Zawody z bazą w Mikołajkach, rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych Mazur przyciągają rzeszę zawo0dników.
Zobacz także:
A to dlatego, że obok mistrzostw kontynentu stanowiły w tym roku rundę Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP), Motul Historycznych Samochodowych Mistrzostw Polski (HRSMP) oraz mistrzostw Litwy. Ogółem na liście zgłoszeń widniało ponad sto nazwisk kierowców.
Można tez było zobaczyć najróżniejsze rajdowe samochody, od tych najmocniejszych – klasy R5 po słabsze z napędem na jedną oś.
O przebiegu rajdu informowaliśmy na naszych łamach szeroko. Byli wielcy wygrani i wielcy przegrani. Dla uczestników mistrzostw Polski był to ważny start, bowiem można było zdobyć podwójne punkty do klasyfikacji.
– Realizowaliśmy plan. Trochę go nam pokrzyżował odcinek kwalifikacyjny. Chciałem jechać bardziej z tyłu, nie „odkurzając” trasy. Tak się jednak nie stało i za dużo straciliśmy w pierwszym dniu rajdu. Dlatego wczoraj i dzisiaj odrabialiśmy i goniliśmy. Tempo naprawdę wzrastało mocno i jestem bardzo zadowolony, ponieważ zrobiliśmy dużo kilometrów, a moja prędkość była naprawdę o niebo lepsza. Ten ostatni odcinek był mega ciężki, bo z tyłu głowy cały czas miałem, że jednak trzeba być na mecie. Jestem szczęśliwy, że jesteśmy tutaj i auto nawet nie porysowane. Ten rajd dał mi dużo, jeżeli chodzi o samochód. Za dwa tygodnie mam rajd na Litwie, gdzie mam nadzieje to dzisiejsze doświadczenie zaprocentuje i będziemy mogli walczyć z czołówką RSMP – mówi Kacper Wróblewski, zawodnik Orlen Team, który odniósł życiowy sukces zajmując piąte miejsce.
– Gdy poznałem listę zgłoszeń do tegorocznej edycji rajdu, to zakładałem, że powtórzenie ubiegłorocznego wyniku, czyli finisz w pierwszej dziesiątce będzie dla nas dobrym rezultatem. Chciałem także ukończyć tej rajd z mniejszą stratą do zwycięzcy. Kolejnym celem i założeniem było unikanie znaczących błędów i problemów z samochodem czy oponami. To nam się udało, a w połączeniu z odpowiednią strategią, przyniosło dobry wynik. Oczywiście przykro mi z powodu problemów rywali, szczególnie że niektórzy z nich prezentowali imponującą formę i jechali po życiowe wyniki – komentował Tomasz Kasperczyk z Tiger Energy Drink Rally Team, który stanął na podium w RSMP i wyrównał życiowy sukces zajmując szóstą pozycję w ERC.
Nie wszyscy dziennikarze akredytowani przy Rajdzie Polski otrzymali naklejki na auta upoważniające im dojazd do bezpośredniej bliskości OS-ów. Grupy żurnalistów miały okazję skorzystania z samochodów udostępnionych przez polskich importerów, którymi przemieszczali się wzdłuż trasy zawodów.
Były to:
– Dacia Duster 1.5 dCi 4WD. Silnik Diesla ma pojemność 1478 cm3, posiada moc 115 KM (85 kW) przy 3750 obr./min. i maksymalny monet obrotowy 260 Nm przy 2000 obr./min. Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje 12,1 sek., prędkość maksymalna to 179 km/h. Wymiary: długość – 4341 mm, szerokość – 1804 mm, wysokość z relingami dachowymi – 1687 mm, rozstaw osi – 2674 mm, zwis przedni – 841 mm, tylny – 826 mm. prześwit – 210 mm, pojemność bagażnika – od 445 do 1792 mm, masa własna – 1205 kg. Dużym atutem jest niewielkie spalanie. Nie straszne mu szutrowe dukty.
– Infiniti QX60 Hi-Tech w wersji siedmioosobowej z silnikiem V6 24V. Pojemność 3498 cm3 pozwala na otrzymanie mocy 262 KM przy 6400 obr./min. i 334 Nm momentu obrotowego przy 4400 obr./min. Przyspieszenie 0-100km/h uzyskiwane jest w 8,4 sek. a prędkość maksymalna wynosi 190 km/h. Auto posiada napęd na cztery koła. Wymiary: długość – 5092 mm, szerokość – 1960 mm, wysokość – 1742 mm, rozstaw osi – 2900 mm, masa własna – 2082 kg, ładowność – 598 kg, pojemność bagażnika -447 l/ 1155 l/ 2160 l. Auto jest wygodne i komfortowe, nie boi się wertepów, ale pali “jak smok”…
– Mitsubishi Eclipse Cross 1.5T Intense Plus SDA CVT 4WD. Pojemność benzynowego silnika to 1499 cm3, moc 163 KM (120 kW) otrzymywana jest przy 5500 obr./min., maksymalny moment -250 Nm przy 1800-4500 obr./min. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 9,5 sek., a prędkość maksymalna to 205 km/h. Auto posiada napęd na cztery koła. Wymiary: długość – 4405 mm, szerokość – 1805 mm, wysokość – 1685 mm, rozstaw osi – 2670 mm, prześwit – 183 mm, pojemność bagażnika – 341 l. Zużycie paliwa w terenie przyzwoite. Napęd sprawdza się na nieutwardzonych drogach.