Aleksiej Łukjaniuk i Aleksiej Arnautow (Citroen C3 R5) wygrali pewnie Rajd Polski, rundę mistrzostw Europy (FIA ERC). Obrońcy tytułu okazali się najszybsi na 11 spośród piętnastu odcinków specjalnych.
Drugie miejsce zajęli Jari Huttunen i Mikka Lukka (Hyundai i20 R5), a trzecie – aktualni liderzy rozgrywek, Łukasz Habaj i Daniel Dymurski (Skoda Fabia R5).
Zobacz także:
Ci ostatni okazali się też najlepsi w klasyfikacji Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski.
Podczas niedzielnego etapu tempo rywalizacji na mazurskich szutrach nadal nadawali Łukjaniuk z Arnautowem. Rosyjska załoga ani na moment nie oddała prowadzenia – nawet po tym, gdy na OS 11 uszkodzili oponę w swoim Citroenie C3 R5 i wywalczyli dopiero 10. czas. Po jednym odcinku specjalnym wygrali Mikołaj Marczyk Marczyk i Łukasz Habaj, a dwie na swoje konto zapisał Huttunen.
Najważniejsze zmiany w wynikach przyniósł pierwszy przejazd OS-u Użranki. Na 22,5-kilometrowej trasie dachowała załoga nr 8, czyli Hiroki Arai z Ilką Minor (Citroen C3 R5). Sporego pecha mieli Marczyk i Mares, którzy przez kapcie stracili wypracowane wcześniej pozycje. Przebita opona miała mniej dotkliwe konsekwencje dla Czecha, który spadł „tylko” za Habaja – z 3. na 4. miejsce. Z kolei Marczyk z piątej pozycji zsunął się aż na sam koniec pierwszej dziesiątki i musiał pożegnać się z marzeniami o pierwszym w karierze podium w rundzie FIA ERC.
Finałowa pętla Rajdu Polski nie przyniosła już zmian w czołówce klasyfikacji. Podium utworzyły załogi Łukjaniuk i Arnautow, Huttunen i Lukka oraz Habaj i Dymurski, dla których było to trzecie podium w czterech startach w tegorocznych mistrzostwach Europy.
– Nareszcie się udało. To fantastyczne uczucie. Walczyliśmy dziś do samego końca – komentował Łukjaniuk.
– Mamy się z czego cieszyć. Razem z całym zespołem wykonaliśmy kawał dobrej roboty. Ukończyliśmy na podium, więc jestem przeszczęśliwy – mówił Habaj.
Polacy zdobyli w Mikołajkach 23 punkty i zachowali w ten sposób prowadzenie w punktacji europejskiego czempionatu. Łącznie na koncie Habaja i Dymurskiego widnieją 94 punkty. Kolejne miejsca w tabeli zajmują Łukjaniuk i Arnautow (83 pkt.) oraz Ingram i Whittock (70 pkt.).
Rajd Polski stanowił także trzecią i zarazem podwójnie punktowaną rundę krajowego czempionatu. W tej klasyfikacji pierwsze miejsce padło łupem mistrzów Polski z sezonu 2015 – Habaja i Dymurskiego. Kolejne lokaty zajęli Aron Domżała z Jaroisławem Baranem oraz Tomasz Kasperczyk i Damian Syty (Ford Fiesta R5).
Najlepsi wśród zawodników w samochodach z napędem na jedną oś byli Tomasz Zbroja i Jakub Wróbel (Citroen DS3 R3T). Trzecie miejsce zbliżyło Kasperczyka i Sytego (77 punktów) do liderów RSMP, którymi pozostali Marczyk i Gospodarczyk (80 punktów). Na trzecią lokatę w klasyfikacji RSMP wskoczyli Habaj z Dymurskim, którzy zdobyli dziś komplet, czyli 55 „oczek”.
Następne rundą europejskiego czempionatu będzie asfaltowy Rally Roma di Capitale (19-21 lipca). Z kolei stawka RSMP o kolejne punkty powalczy na Litwie, podczas szutrowego Rajdu Elektrenów (12-13 lipca).
Wyniki Rajdu Polski
1. Łukjaniuk i Arnautow (Citroen C3 R5) – 1:45.49,4 godz.;
2. Huttunen i Lukka (Hyundai i20 R5) – strata 59,8 sek.;
3. Habaj i Dymurski (Skoda Fabia R5) – 1.51,5 min.;
4. Mares i Hlousek (Skoda Fabia R5) – 2.09,2 min.;
5. Domżała i Baran (Skoda Fabia R5) – 3.05,2 min.;
6. Kasperczyk i Syty (Ford Fiesta R5) – 4.02,1 min.;
7. Adielsson i Johansson (Citroen C3 R5) – 4.06,5 min.;
8. Herczig i Ferencz (Volkswagen Polo GTi R5) – 4.06,6 min.;
9. Marczyk i Gospodarczyk (Skoda Fabia R5) – 4.32,4 min.;
10. Wróblewski i Szeja (Hyundai i20 R5) – 6.16,9 min.
Wyniki RSMP
1. Habaj i Dymurski (Skoda Fabia R5) – 1:47.40,9 godz.;
2. Domżała i Baran (Skoda Fabia R5) – strata 1.13,7 min.;
3. Kasperczyk i Syty (Ford Fiesta R5) – 2.10,6 min.;
4. Marczyk i Gospodarczyk (Skoda Fabia R5) – 2.40,9 min.;
5. Wróblewski i Szeja (Hyundai i20 R5) – 4.25,4 min.;
6. Kotarba i Kotarba (Citroen C3 R5) – 7.21,7 min.;
7. Chwist i Heller (Hyundai i20 R5) – 10.03,9 min.;
8. Zbroja i Wróbel (Citroen DS3 R3) – 11.38,8 min.;
9. Marek Nowak i Adam Grzelka (Mitsubishi Lancer EVO IX) – 18.43,5 min.;
10. Michał Pryczek i Jacek Pryczek (Subaru Impreza GC8 555) – 19.02,6 min.
Klasyfikacja Rajdowych Mistrzostw Europy
1. Habaj i Dymurski – 94 pkt.;
2. Łukjaniuk i Arnautow – 83 pkt.;
3. Ingram i Whittock – 70 pkt.;
4. Solberg i Johnston – 39 pkt.;
5. Lopez i Rozada – 35 pkt.;
6. Mares i Hlousek – 31 pkt.;
7. Huttunen i Lukka – 30 pkt.;
8. Moura i Costa – 28 pkt.;
9. Griebel i Kopczyk – 26 pkt.;
10. Sesks i Caune – 25 pkt.;
Fot.: Maciej Niechwiadowicz (rajdpolski.pl)