RAJD POLSKI 2017: RUSZAJĄ – TO ZAPISZE NA SWOIM KONCIE ZWYCIĘSTWO?

rp-czwa1

Jedna z najszybszych rund Rajdowych Mistrzostw Świata FIA – Orlen 74. Rajd Polski zostanie rozegrany w nadchodzący weekend. Do 8. rundy tegorocznego czempionatu zgłosiło się 49 załóg.

Czekają 23 wymagające odcinki specjalne przebiegające po mazurskich szutrach. Na czwartek przewidziany jest odcinek testowy, uroczysty start zawodów na rynku w Mikołajkach oraz inauguracyjny OS na miejscowym torze.

sponsorenault


Zobacz także:

RAJDY

RAJD POLSKI 2017


 

Sezon 2017 należy do najbardziej emocjonujących w ponad 40-letniej historii Rajdowych Mistrzostw Świata FIA, bowiem w tym roku podczas siedmiu dotychczas rozegranych rund, zwycięskiego szampana otwierało aż pięciu różnych kierowców.

W styczniowym Rajdzie Monte Carlo po raz czwarty z rzędu zwyciężył aktualny mistrz świata Sébastien Ogier, który w po czterech sezonach spędzonych w ekipie Volkswagen Motorsport, dołączył do brytyjskiego zespołu M-Sport dowodzonego przez Malcolma Wilsona. W lutowym Rajdzie Szwecji formą błysnął nowy nabytek Toyota GAZOO Racing World Rally Team, Jari- Matti Latvala, który dał Yarisowi WRC pierwsze zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Na początku marca, w Meksyku najlepszy okazał się Kris Meeke, który miesiąc później na Korsyce musiał wycofać się z rywalizacji po awarii silnika w swoim Citroënie C3 WRC. Na francuskich asfaltach ostatecznie bezkonkurencyjny okazał się Thierry Neuville (Hyundai Motorsport), który dorzucił do kolekcji również wygraną w Argentynie.

W majowym Rajdzie Portugalii Ogier dał M-Sportowi pierwszą w sezonie wygraną na szutrze, zaś na początku czerwca na Sardynii do listy zwycięzców rund RMŚ dołączył jego zespołowy kolega Ott Tänak.

Sébastien Ogier z dorobkiem 141 punktów przewodzi w klasyfikacji kierowców, zaś 18 „oczek” za nim znajduje się Thierry Neuville. Na trzecim miejscu plasuje się Estończyk Tänak.

Przed ORLEN 74. Rajdem Polski ekipa M-Sportu jest liderem klasyfikacji producentów. Wyprzedza ona o 40 punktów zespół Hyundai Motorsport. Dość niespodziewanie na ostatnim miejscu w klasyfikacji znajduje się francuski team Citroën Racing, który w Mikołajkach, podobnie jak na Sardynii, korzysta z usług ubiegłorocznego zwycięzcy mazurskiego klasyka, Andreasa Mikkelsena. 27-letni Norweg zastąpi podczas Orlen 74. Rajdu Polski Krisa Meeke, który powróci do francuskiego teamu podczas Rajdu Finlandii.

Sébastien Ogier jest jednym z pięciu kierowców, którzy brali udział w każdej edycji Rajdu Polski odkąd impreza ta jest włączona do kalendarza mistrzostw świata (poza sezonem 1973). Francuski czempion jeszcze za kierownicą Volkswagena Polo R WRC wygrywał na mazurskich szutrach w sezonach 2014 i 2015. Przed rokiem najszybszy był Andreas Mikkelsen, który wykorzystał pecha Otta Tänaka. W tym roku Mikkelsen również liczy na dobry wynik, zwłaszcza że jako jedyny we francuskim teamie będzie miał do dyspozycji poprawioną wersję Citroëna C3 WRC.

Po Rajdzie Sardynii inżynierowie i załogi zespołu przybyli do Polski na czterodniowe testy zorganizowane nieopodal Mikołajek. Bezpośrednio po nich Citroën Racing przedstawił komisji FIA dwie modyfikacje techniczne: nową homologację zabudowy tylnego mechanizmu różnicowego oraz tzw. „joker” – nowy centralny dyferencjał rozdzielający napędy pomiędzy przednią i tylną oś.

Andreas Mikkelsen: Ostatnie testy przebiegły bardzo pomyślnie. Po dwóch dniach spędzonych w samochodzie jeżdżąc po drogach reprezentatywnych dla tego rajdu, wydaję mi się, że udało mi się wypracować odpowiednie ustawienia. Rajd Polski jest moją ulubioną rundą mistrzostw świata. W sezonach 2014 i 2015 osiągałem metę na drugim miejscu, a przed rokiem wygrałem. Na tych zawodach kluczową rolę odgrywa pogoda oraz pozycja na trasie, bowiem gdy jest sucho, nad drogą przez długi czas unosi się kurz. Liczę, że i tym razem uda mi się wywalczyć miejsce na podium.

Czarnym koniem ORLEN 74. Rajdu Polski z pewnością będą kierowcy ekipy Toyota GAZOO Racing, która miała bardzo dobrą pierwszą część sezonu. Jari- Matti Latvala wygrał w Szwecji, a podczas Rajdu Sardynii największą liczbę odcinków specjalnych (5), zapisał na swoje konto nowy nabytek zespołu Esapekka Lappi, który triumfował na mazurskich szutrach w 2012 roku, gdy jeszcze rajd stanowił rundę mistrzostw Europy.

Tommi Mäkinen (czterokrotny mistrz świata w latach 1996-1999, szef Toyota GAZOO Racing WRT): Biorąc pod uwagę specyfikę tutejszych tras i wysokich prędkości, Rajd Polski będzie odpowiednim testem dla pakietu aerodynamicznego zamontowanego w naszych samochodach.

Szwedzki zawodnik Pontus Tidemand przyjeżdża do Polski w roli lidera prestiżowej kategorii WRC 2. Kierowca Skody Fabii R5 ma 46-punktową przewagę nad Teemu Suninenem, który w Mikołajkach zadebiutuje w najnowszej specyfikacji Forda Fiesty RS WRC.

Polscy kibice z wielką uwagą będą śledzić rywalizację w WRC 2, bowiem oprócz stałych kierowców rywalizujących w tej kategorii (Hubert Ptaszek i Łukasz Pieniążek), jednorazowy występ zaliczą na Mazurach Jarosław Kołtun oraz mistrz Polski z sezonu 2014, Wojciech Chuchała (obaj Automobilklub Polski). Oprócz nich, rodzimych barw bronić będzie Jakub Brzeziński, który liczy na przełamanie pechowej passy trapiącej go w tym sezonie. Kierowca Citroëna DS3 RT ma nadzieję na zdobycie kompletu punktów w WRC 3.

Orlen 74. Rajd Polski rusza już w czwartkowy poranek 29 czerwca od tradycyjnego odcinka testowego – liczącej niemal 5 km próby Sady. Tradycyjnie już, tego samego dnia załogi będą miały do pokonania liczący 2,5 km odcinek specjalny zlokalizowany na torze Mikołajki Arena. Rekord przejazdu tej próby (1 min. 43,9 s) należy do Sébastiena Ogiera, który ustanowił go 2 lipca 2015 roku. Następnie rywalizacja podczas drugiego najstarszego na świecie rajdu przeniesie się na mazurskie szutry i potrwa do niedzielnego popołudnia 2 lipca.

Orlen 74. Rajd Polski – czołówka listy zgłoszeń
1. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC);
2. Ott Tänak i Martin Jarveoja (Ford Fiesta WRC);
3. Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC);
4. Hayden Paddon i Sebastian Marshall (Hyundai i20 Coupe WR);
5. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC);
6. Dani Sordo i Marc Marti (Hyundai i20 Coupe WRC);
7. Andreas Mikkelsen i Anders Jaeger (Citroën C3 WRC);
8. Craig Breen i Scott Martin (Citroën C3 WRC);
9. Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau (Citroën C3 WRC);
10. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC);
11. Juha Hänninen i Kaj Lindström (Toyota Yaris WRC);
12. Esapekka Lappi i Janne Ferm (Toyota Yaris WRC);
14. Mads Østberg i Ola Floene (Ford Fiesta WRC).

Klasyfikacja Kierowców po siedmiu rundach
1. Sébastien Ogier – 141 pkt.;
2. Thierry Neuville – 123 pkt.;
3. Ott Tänak – 108 pkt.;
4. Jari-Matti Latvala – 107 pkt.;
5. Dani Sordo – 70 pkt.;
6. Elfyn Evans – 53 pkt.;
7. Craig Breen – 43 pkt.;
8. Hayden Paddon – 33 pkt.;
9. Juha Hänninen – 29 pkt.;
10. Kris Meeke – 27 pkt.

Klasyfikacja Producentów
1. M-Sport World Rally Team – 234 pkt.;
2. Hyundai Motorsport – 194 pkt.;
3. Citroen Total Abu Dhabi WRT – 143 pkt.;
4. Toyota GAZOO Racing WRT – 97 pkt.

Klasyfikacja WRC 2
1. Pontus Tidemand – 100 pkt.;
2. Teemu Suninen – 54 pkt.;
3. Eric Camilli – 52 pkt.;
4. Andreas Mikkelsen – 50 pkt.

Klasyfikacja WRC 3
1. Nil Solans – 61 pkt.;
2. Raphael Astier – 50 pkt.;
3. Nicolas Ciamin – 33 pkt.;

Klasyfikacja Junior WRC

1. Nil Solans – 62 pkt.;
2. Nicolas Ciamin – 42 pkt.;
3. Terry Folb – 33 pkt.