RAJD POLSKI 2017: NOWE REGULAMINY, SAMOCHODY ORAZ ZESPOŁY

rmc_4-1

Rajd Monte Carlo rozpoczął tegoroczny sezon Mistrzostw Świata (FIA WRC). Rywalizacja na górskich odcinkach specjalnych była bardzo emocjonująca.

Okazało się także, że mistrz jest zawsze mistrzem i potrafi wygrywać nawet jadąc teoretycznie gorszym samochodem. Udowodnił to czterokrotny czempion, Sebasien Ogier wjeżdżając Fordem Fiesta RS WRC jako pierwszy na rampę mety. Inni popełniali błędy, a Francuz jechał i… wygrał!


Zobacz także:

RAJDY

RAJD POLSKI 2017


 

Tegoroczny sezon jest dla kibiców w naszym kraju ważny ze względu na to, że po raz czwarty z rzędu Rajd Polski będzie rundą Mistrzostwa Świata. Do Mikołajek zjadą znów najlepsi zawodnicy i ich nowe samochody. Duże zmiany w regulaminach sportowych spowodowały, że na trasach odcinków specjalnych pojawiły się auta o dużo większych mocach i nowym wyglądzie (który nota bene nie wszystkim przypadł do gustu).

rmc_4-2

Decyzja Sebastiena Ogiera o zmianie samochodu na Fiestę WRC wywołała sensację. Toyota, największy producent samochodów na świecie powrócił do ścigania w rajdach po 17 latach nieobecności. Do giganta z Japonii dołączył po rocznym „urlopie” wielokrotny mistrz Citroen. Wśród rajdowych gwiazd znalazł się także Hyundai oraz Ford w barwach M-Sportu.

Każdy ze zgłoszonych zespołów podpisał kontrakty z trzema kierowcami, a pełna lista fabrycznych teamów i zawodników przedstawia się następująco:
– Citroen Total Abu Dhabi WRT: Kris Meeke, Craig Breen, Stephane Lefebvre;
– Hyundai Motorsport: Thierry Neuville, Hayden Paddon, Dani Sordo;
– M-Sport World Rally Team (Ford): Sebastien Ogier, Ott Tanak, Elfyn Evans;
– Toyota Gazoo Racing WRC: Jari-Matti Latvala, Juho Hanninen, Esapekka Lappi.

W ubiegłym roku Światowa Rada Sportów Motorowych zatwierdziła szereg zmian w regulaminach sportowych dotyczących Rajdowych Mistrzostw Świata FIA 2017. Ich lista jest długa, a najważniejsze z nich są następujące:

rmc_4-3

* Tylko kierowcy reprezentujący zgłoszonego producenta, którzy uzyskali akceptację FIA mogą korzystać z samochodów WRC w specyfikacji 2017.

* Producent może nominować minimum dwa, a maximum trzy samochody do zdobywania punktów w Mistrzostwach Producentów. Punkty zdobyte przez dwa najwyżej sklasyfikowane samochody w klasyfikacji końcowej będą zaliczone do Mistrzostw Producentów. Dodatkowe samochody mogą być wystawione przez producenta, ale nie będą mogły zdobywać punktów w Mistrzostwach Producentów. Nie jest już wymagane nominowanie przez producenta zawodnika o statusie pierwszego kierowcy. Tak jak poprzednio obowiązują natomiast zgłoszenia zawodników do każdego rajdu przed terminem upływu zgłoszeń.

* Kolejność startu w rajdach WRC została zmieniona w następujący sposób:
– dzień 1: Wszystkie samochody startują w kolejności zgodnej z aktualną klasyfikacją w Mistrzostwach Świata;
– dzień 2: Kierowcy z priorytetem P1 startują w odwrotnej kolejności do klasyfikacji po pierwszym dniu. Pozostali zawodnicy startują w kolejności zgodnej z klasyfikacją rajdu;
– dzień 3: Kierowcy z priorytetem P1 startują w odwrotnej kolejności do klasyfikacji po drugim dniu. Pozostali zawodnicy startują w kolejności zgodnej z klasyfikacja rajdu.

* Kierowcy z priorytetem P1 korzystający z Rally 2 startują na końcu grupy zawodników z priorytetem P1.

rmc_4-4

* Priorytet 1 (P1) jest zastrzeżony dla kierowców samochodów WRC zgłoszonych przez producenta lub zgłoszonych w FIA WRC Trophy. Priorytet 2 (P2) będzie nadal dotyczył kierowców uprawnionych do zdobywania punktów w WRC2, a Priorytet 3 (P3) obejmie zawodników WRC3 i JWRC.

* Zmieniony został system punktacji na odcinku Power Stage. Punkty przyznawane są kierowcom i pilotom za pięć pierwszych miejsc według schematu: 5-4-3-2-1.

* Producenci nie muszą już korzystać tylko z jednego nominowanego przez nich dostawcy opon w sezonie. W związku z tym różne marki opon mogą być wykorzystywane w kolejnych rajdach, a także różnych samochodach tego samego zespołu.

* Powstała nowa klasyfikacja FIA WRC Trophy (Trofeum WRC) dla kierowców i pilotów rywalizujących samochodami WRC w specyfikacji 2016 i starszej. Maksymalna liczba rajdów – rund WRC Trophy wynosi 7, a do końcowego wyniku liczą się najlepsze rezultaty z sześciu z nich. Jeżeli w cyklu zostanie zarejestrowanych mniej niż pięciu zawodników to tytuły nie będą przyznane.

rmc_4-5

* Zawodnik rywalizujący w WRC2, aby zostać sklasyfikowanym na koniec sezonu musi wystartować w obowiązkowych rundach w Portugalii (19-21 maja), w Niemczech (18-20 sierpnia) i w Wielkiej Brytanii (27-29 października).

* M-Sport jest dostawcą samochodów Fiesta R2 dla FIA JWRC w sezonach 2017 i 2018. Sześć rund tego cyklu w sezonie 2017 to rajdy: Francji, Włoch, Polski, Finlandii, Niemiec I Hiszpanii.

* Nie maja już obowiązku, aby odcinki specjalne stanowiły 25 procent trasy rajdu. Całkowity dystans odcinków specjalnych pozostaje natomiast pomiędzy 300 a 500 kilometrów.

* Rekonesans przed rajdem musi zostać zakończony w środę do godziny 17:00. Czas pomiędzy godzinami 17:00 i 20:00 jest przeznaczony na działania FIA i zespołów związane z mediami.

* Liczba nadwozi, które producent może wykorzystać w trakcie sezonu została zwiększona z sześciu do dziewięciu, a liczba dni testowych z 42 do 55.

rmc_4-6

* Jeżeli podczas rajdu nie zostanie pokonany planowany dystans odcinków specjalnych to zgodnie z klasyfikacją końcową „pełne” punkty zostaną przyznane w przypadku rozegrania ponad 75% długości odcinków. Połowa punktów będzie przyznana, gdy przejechany dystans oesów będzie się zawierał pomiędzy 50 i 75 % ich długości. Punkty nie będą przyznane jeżeli rywalizacja będzie rozegrana na mniej niż połowie planowanego dystansu odcinków specjalnych. Powyższe reguły nie dotyczą odcinka Power Stage jeżeli zostanie rozegrany.