Po dwóch etapach i siedemnastu odcinkach specjalnych Sébastien Ogier pilotowany przez Juliena Ingrassię (Volkswagen Polo R WRC) znajdują się na prowadzeniu w LOTOS 72. Rajdzie Polski. W czołówce jadą nadal Robert Kubica i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC).
Aktualni Mistrzowie Świata zaledwie o 5,6 sekundy wyprzedzają swoich zespołowych kolegów Andreasa Mikkelsena i Olę Fløene. Trzecia lokata należy do rewelacyjnie spisującego się Otta Tänaka (Ford Fiesta RS WRC), który do tej pory wygrał sześć (tyle samo co Ogier) odcinków specjalnych.
Zobacz także:
Robert Kubica i Maciej Szczepaniakk (Ford Fiesta RS WRC) jechali w sobotę bardzo pewnie, choć pierwszy odcinek nie był dla nich najszczęśliwszy – wykręcony “bączek” kosztował ich stratę kilku sekund. Potem jechali bardzo pewnie zajmując miejsca w czołówce. Ostatni odcinek – na torze Mikołajki Arena – przegrali z Sebastianem Ogierem zaledwie o 0,2 sekundy.
Trzy drugie lokaty na torze w Mikołajkach dobrze nastroiły fanów naszego mistrza! Kubica zajmuje siódmą pozycję w klasyfikacji generalnej, a trzeba pamiętać, że nikt ze światowej czołówki na razie nie odpadł! Polacy wyprzedzają obie załogi fabryczne Citroena.
Z innych polskich załóg najwyżej sklasyfikowani są Maciej Oleksowicz i Michał Kuśnierz (Ford Fiesta R5), zajmujący 23 pozycję. Tuż za nimi są Krzysztof Hołowczyc i Łukasz Kurzeja (Ford Fiesta R5) oraz Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot (także w Fiestach R5). Doskonale jadą weterani Krzysztof Oleksowicz i Sebastian Sadowski (Ford Fiesta R5).
W sobotę zawodnicy mieli do przejechania osiem odcinków specjalnych o łącznej długości niemal 130 km. Czołowe załogi startowały do prób w identycznej kolejności, jak podczas piątkowego etapu. Na inaugurującym dzień odcinku „Mazury” najszybszy okazał się lider rajdu Sébastien Ogier, dla którego było to 350 OS-owe zwycięstwo w Rajdowych Mistrzostwach Świata.
Drugi czas uzyskał spisujący się rewelacyjnie podczas czerwcowego Rajdu Sardynii Hayden Paddon (Hyundai i20 WRC). Robert Kubica obrócił się na jednym ze skrzyżowań i stracił sporo czasu. W efekcie tego zdarzenia wyprzedził go lider ekipy Hyundai Shell WRT Thierry Neuville, który awansował na szóste miejsce.
Kolejny w programie był odcinek „Wieliczki”, który w porównaniu z ubiegłym rokiem przebiegał w nieco innej konfiguracji. Warto nadmienić, że w 2014 roku właśnie na tej próbie Andreas Mikkelsen uzyskał średnią prędkość 136,88 km/h – pod tym względem to rekordowy wynik w historii startów ekipy Volkswagen Motorsport w cyklu WRC.
Tym razem Norweg musiał jednak uznać wyższość estońskiego kierowcy Otta Tänaka (Ford Fiesta RS WRC), który był również najszybszy na odcinku „Świętajno”. Pecha miał natomiast jego kolega z ekipy M-Sport WRT, Elfyn Evans, który po awarii pompy wody wycofał się z etapu na odcinku dojazdowym przed próbą „Wieliczki”.
Pierwszą sobotnią pętlę kończył najdłuższy tego dnia odcinek „Paprotki”, którego fragment był przejeżdżany w przeciwnym kierunku również w piątek. Na transmitowanej na żywo próbie po raz kolejny formą błysnął Sébastien Ogier, dla którego było to piąte oesowe zwycięstwo w LOTOS 72. Rajdzie Polski.
– Jestem bardzo zadowolony ze swojego tempa. Nie popełniłem żadnego błędu. Dobrze dobrałem również opony. Po raz kolejny musiałem otwierać trasę i celem było nie stracenie zbyt wiele czasu. Okazało się, że nawet udało mi się powiększyć przewagę nad konkurencją – cieszył się po trzynastu próbach aktualny Mistrz Świata.
– Na pierwszym oesie dnia nie miałem żadnych szans z Ogierem. Jechaliśmy w dwuminutowych odstępach i przede mną w zalesionych partiach unosił się kurz, co w dużym stopniu ograniczało widoczność. Później organizatorzy zwiększyli odstępy między załogami do trzech minut, za co jestem im bardzo wdzięczny. Cały czas jestem w kontakcie z liderem, to najważniejsze – relacjonował Andreas Mikkelsen, który na pierwszej sobotniej pętli nie wygrał ani jednego odcinka specjalnego.
Dwukrotnie ta sztuka udała się Ottowi Tänakowi, który przed popołudniową pętlą awansował na trzecią pozycję wyprzedzając Jariego-Matti Latvalę zaledwie o 0,1 sekundy.
– Ott wykonał fantastyczną pracę. Jego tempo było niewiarygodne. Żałujemy, że z walki odpadł Elfyn Evans. Mamy nadzieję, że wróci do niej podczas niedzielnego etapu – podsumował początkową pętlę sobotniego etapu szef zespołu M-Sport WRC, Malcolm Wilson.
To nie był zbyt szczęśliwy poranek dla kierowców Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team. Na czterech początkowych próbach dnia zarówno Kris Meeke, jak i Mads Østberg nie zanotowali czasu w czołowej piątce.
– Po wypadku na odcinku testowym straciłem pewność siebie i motywację. Podobnie było w ubiegłym roku. Moja szybkość jest odpowiednia, ale nadal nie mam podejścia do czołówki. Mam nadzieję, że przed Rajdem Finlandii przeprowadzimy odpowiednie testy – mówił podczas przegrupowania Kris Meeke.
W kategorii WRC 2 po serii oesowych zwycięstw podczas piątkowego etapu lider klasyfikacji Esapekka Lappi (Skoda Fabia R5) nieco zwolnił. Pierwszy oes dnia wygrał Karl Kruuda (Citroën DS3 R5), a trzy kolejne zespołowy kolega Lappiego Pontus Tidemand. Dzięki temu Szwed zniwelował do nieco ponad pół minuty stratę do 24-letniego Fina.
W klasie WRC 3 oraz JWRC nadal stawce przewodził brytyjski zawodnik Osian Pryce (Citroën DS3 R3T), który o prawie pół minuty wyprzedzał włoskiego kierowcę Simone Tempestiniego. Wśród kierowców zgłoszonych do Drive DMACK Fiesta Trophy na czele znajdował się Brytyjczyk Tom Cave (Ford Fiesta R2).
Druga sobotnia pętla nie rozpoczęła się zgodnie z planem. W początkowej sekcji odcinka „Mazury” znalazło się zbyt wiele niesubordynowanych osób, które nie stosowały się do poleceń służb bezpieczeństwa. Ze względu na bezpieczeństwo kibiców oraz startujących załóg odcinek został odwołany a samochody rajdowe zostały skierowane na start kolejnego oesu trasą alternatywną.
Kolejny przejazd próby „Wieliczki” został już rozegrany zgodnie z harmonogramem, choć ze względu na zwiększony ruch na odcinku dojazdowym został on opóźniony o 8 minut. Najszybszy na nim okazał się Andreas Mikkelsen, który zaledwie o 0,1 sekundy wyprzedził Haydena Paddona.
Podobnie jak w czwartek i piątek, również sobotni etap zakończył przejazd superoesu „Mikołajki”
gdzie po raz kolejny najszybszy był Sébastien Ogier, który do sześciu podniósł liczbę OS-owych triumfów w LOTOS 72. Rajdzie Polski.
Po dwóch etapach na czele klasyfikacji WRC 2 znajduje się Esapekka Lappi (Skoda Motorsport). W WRC 3 oraz JWRC stawce przewodzi Simone Tempestini.
Po przejechaniu siedemnastu odcinków specjalnych na zawodników czeka już tylko niedzielny etap LOTOS 72. Rajdu Polski. 5 lipca załogi dwukrotnie pokonają liczący niespełna 15 km OSs „Baranowo” zlokalizowany w pobliżu parku serwisowego. Podczas drugiego przejazdu będzie on klasyfikowany jako tzw. Power Stage, gdzie kierowcy będą mogli zdobyć bonusowe punkty.
Liderzy: OS 1: Ogier; OS 2: Mikkelsen; OS 3-6: Tänak: OS 8-17: Ogier.
Zwycięzcy odcinków specjalnych: Ogier – 6. Tänak – 6; Mikkelsen – 2; Latvala i Prokop – po 1.
Wyniki po 2. etapach
1. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – 2:12.23,2
2. Andreas Mikkelsen i Ole Flene (Volkswagen Polo R WRC) – strata 5,6 sek.;
3. Ott Tänak i Raigo Molder (Ford Fiesta RS WRC) – 17.6 sek.;
4. Jari-Matti Latvala i Anttila (Volkswagen Polo R WRC) – 19.1 sek.;
5. Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 WRC) – 55.7 sek.;
6. Thierry Neuville i Gilsoul (Hyundai i20 WRC) – 1:15.1 min.;
7. Robert Kubica i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) – 1:29.2 min.;
8. Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën DS3 WRC) – 1.39.4 min.;
9. Mads Østberg i Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC) – 1:56.0 min.;
10. Dani Sordo i Marc Marti (Hyundai i20 WR) – 2:17.1 min.