RAJD POLSKI 2015: NIE TYLKO WRC – EMOCJE TAKIE SAME

rp_slonce1

Na tak lubiane przez kierowców rajdowych szybkie mazurskie szutry wyjadą nie tylko załogi w najlepszych i najmocniejszych samochodach WRC.

Na trasach 19 odcinków specjalnych LOTOS 72. Rajdu Polski zmierzą się także zawodnicy rywalizujący w samochodach klasy RRC, S2000 czy R5. Wśród nich również toczy się walka o mistrzowski tytuł w kategorii WRC 2.

sponsorenault


Zobacz także:

RAJDY

RAJD POLSKI


 

W Rajdowych Mistrzostwach Świata można walczyć o tytuł najlepszego kierowcy globu w czterech różnych klasach. Pierwszą, a zarazem najważniejszą i najbardziej prestiżową, jest naszpikowana gwiazdami kategoria WRC. Jak nazwa wskazuje – bronią w tej walce są World Rally Cars, czyli samochody WRC. Za plecami czołówki toczy się bitwa w klasyfikacji WRC 2, w której mogą ścigać się zawodnicy dysponujący autami rajdowymi klasy S2000, RRC lub R5. Silniki samochodów w klasie WRC 2 mają moc około 280 KM, przenoszoną na wszystkie cztery koła. W sezonie 2013 triumfatorami tej kategorii zostali Polacy – Robert Kubica i Maciej Baran.

Oprócz tego, w ramach mistrzostw świata, załogi walczą o tytuł w kategorii WRC 3, w której dopuszczone są rajdówki z napędem na jedną oś i silnikami z, lub bez turbodoładowania. Dla obiecujących talentów FIA przygotowała kategorię młodzieżową. W Junior World Rally Championship kierowcy w wieku do 28 lat ścigają się wyłącznie w przednionapędowych Citroenach DS3 R3. Wśród kierowców, którzy zwyciężali w przeszłości w juniorskiej kategorii są takie gwiazdy jak Sebastien Loeb (2001), Dani Sordo (2005) czy Sebastien Ogier (2008).

W LOTOS 72. Rajdzie Polski przed zadaniem obrony pozycji lidera klasyfikacji WRC 2 stanie Katarczyk Nasser Al-Attiyah, dla którego będzie to debiut na mazurskich szutrach, chociaż nie w pierwszym rajdzie w naszym kraju. Al.-Attiyah ma już bowiem za sobą start w Baja Poland 2014. Po sześciu rundach tegorocznych mistrzostw, wielokrotny mistrz Bliskiego Wschodu i dwukrotny triumfator legendarnego Rajdu Dakar ma na swoim koncie 60 punktów.

Na szutrach Sardynii Al-Attiyah wywalczył 5. miejsce w WRC 2 zdobywając 10 punktów. Dwa oczka więcej zdobył jego rodak – Abdulaziz Al-Kuwari, niwelując tym samym stratę do Nassera do trzech punktów. Wicelider Al-Kuwari, który w sezonie 2012 rywalizował już na Mazurach za kierownicą MINI Coopera S2000, nie zdecydował się jednak na start w 7. tegorocznej rundzie Mistrzostw Świata.

Trzecie miejsce w klasyfikacji WRC 2 przed LOTOS 72. Rajdem Polski zajmuje Jari Ketomaa, który do tej pory zgromadził 55 punktów. W poprzedniej edycji polskiego klasyka rywalizacja doświadczonego Fina z estońskim kierowcą Ottem Tanakiem była ozdobą walki w kategorii WRC 2. W tym roku to właśnie Ketomaa będzie jednym z głównych faworytów do triumfu w WRC 2 w Polsce.

Przed LOTOS 72. Rajdem Polski wiatr w żagle złapał Jurij Protasow (4. miejsce i 47 pkt.). Na Sardynii Ukrainiec zwycięsko wyszedł z zaciętej batalii z włoskim weteranem Paolo Andreuccim i wzbogacił się o 25 punktów. Z pustymi rękami śródziemnomorską wyspę opuścił młody francuski talent, czyli Stephane Lefebvre, więc w Mikołajkach z pewnością będzie chciał odrobić straty i poprawić swoją lokatę w punktacji (5. miejsce i 35 pkt.). Kierowca Citroena DS3 R5 zdążył już pokazać skuteczność na mazurskich OS-ach. W LOTOS 71. Rajdzie Polski Lefebvre zdominował rywalizację w Junior WRC.

Do walki o czołowe lokaty w kategorii WRC 2 z pewnością włączą się skandynawscy kierowcy fabrycznego zespołu Skody. Do Mikołajek ekipa z Mladej Boleslav przywiezie dwie Fabie. Za kierownicą najnowszych rajdówek klasy R5 zasiądą Pontus Tiidemand (6. miejsce i 25 pkt. w WRC 2), Esapekka Lappi (Mistrz Europy 2014, a także zwycięzca rajdu Polski z 2012 r.). Oprócz Szweda i Fina, za kierownicą Fabii R5 pojedzie także niemiecki kierowca Armin Kremer (Mistrz Europy z 2001 r., aktualnie 8. w klasyfikacji WRC 2).

Swój start w Polsce zaanonsował także Nicolas Fuchs (7. miejsce i 24 pkt.). Peruwiański kierowca rok temu zajął w Mikołajkach 6. lokatę w klasyfikacji WRC 2. W kategorii WRC 2 LOTOS 72. Rajdu Polski powalczy także wielu innych znanych zawodników, wśród nich Krzysztof Hołowczyc. Trzykrotny zwycięzca Rajdu Polski pojedzie Fordem Fiestą R5, podobnie jak mistrz Francji – Julien Maurin.

Magia polskiego klasyka przyciągnęła także na start Jonathana Hirschi’ego ze Szwajcarii (Peugeot 208 T16), mistrza Australii Scotta Peddera (Fiesta R5) a także ubiegłorocznego triumfatora cyklu Drive Dmack Cup – Sandera Parna (Fiesta R5). Z zapowiadanego startu w Mikołajkach zrezygnował aktualny lider mistrzostw Europy – Irlandczyk Craig Breen (Peugeot 208 T16). O pierwsze punkty w klasyfikacji WRC postara się za to Estończyk Karl Kruuda (Citroen DS3 R5). Na Mazurach nie zabraknie też trzeciego rok temu w WRC 2 – Saudyjczyka Yazeeda Al-Rajhi’ego (Fiesta RRC).

Stawkę 30 załóg rywalizujących o punkty w WRC 2 podczas LOTOS 72. Rajdu Polski uzupełnią polscy kierowcy, zawsze groźni w swojej domowej rundzie WRC. Wśród nich zobaczymy Jarosława Kołtuna i Radosława Raczkowskiego (Fiesty R5), a także Zbigniewa Staniszewskiego (Peugeot 207 S2000) oraz Huberta Ptaszka (Fiesta S2000). Do rajdu zgłosili się także (choć nie w kategorii WRC 2) Maciej i Krzysztof Oleksowicz (obaj w Fiestach R5).

Siódma runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA zostanie rozegrana w dniach 2 – 5 lipca 2015 roku. Areną zmagań najlepszych kierowców świata będzie 19 szutrowych odcinków specjalnych o długości 313 kilometrów, w tym trzykrotnie rozgrywana próba na torze Mikołajki Arena, gdzie kibice mogą podziwiać bezpośrednia walkę dwóch załóg. Cała trasa obejmuje 1192 kilometry. Start i meta w centrum Mikołajek.

UFA Sports, partner komercyjny rajdu odpowiedzialny za sprzedaż biletów oraz obsługę kibiców, przygotował dla fanów rajdowej rywalizacji specjalne oferty zawierające szereg zróżnicowanych opcji kibicowania. Ceny biletów na Lotos 72. Rajd Polski zaczynają się od 35 złotych. Sprzedaż jest prowadzona na oficjalnej stronie www.kibice.rajdpolski.pl, a także za pośrednictwem portalu www.eBilet.pl oraz w sieci salonów Empik.

Fot.: Citroen Racing