Rajd Polski 2015, runda Mistrzostw Świata WRC z bazą w Mikołajkach, przeszedł do historii. Zawodnicy przejechali po 1 205 km, w tym 325 km podzielonych na 19 OS-ów.
Zawody okazały się jedną z najszybszych tegorocznych rund rozgrywanych na nawierzchniach szutrowych. Dodatkowym wyzwaniem dla wszystkich załóg były bardzo wysokie temperatury, które towarzyszyły zmaganiom.
Zobacz także:
Zdecydowana większość odcinków specjalnych tegorocznego Rajdu Polski przebiegała po zupełnie nowych trasach, ale jak w każdym mazurskim rajdzie nie zabrakło bardzo szybkich (ok. 200 km/h) i szutrowych odcinków specjalnych.
W rajdzie zwyciężyli Sébastien Ogier wraz z pilotem Julienem Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC), wyprzedzając swoich kolegów z zespołu Andreasa Mikkelsena z pilotem Ola Floene. Trzecie miejsce zdobyli Ott Tanak i Raigo Molder (Ford Fiesta WRC). Wszystkie zespoły z podium w klasie WRC korzystały z opon Michelin LTX Force H4 (twarda mieszanka) i S4 (miękka mieszanka).
Michelin jest także partnerem pierwszych dwóch kierowców na podium w klasie WRC2. Pierwsze miejsce wywalczył Esapekka Lappi z pilotem Janne Ferme (Skoda Fabia R5) tuż za nim na mecie byli Pontus Tidemand i Emil Axelsson (również Skoda Fabia R5). Obie ekipy wykorzystywały opony Michelin Latitude Cross H90 (twarde) i S80 (miękkie).
Rajd Polski był debiutem dla nowych opon Michelin Latitude Cross H90 i S80. Zmieniono w nich niemal wszystko z wyjątkiem wzoru bieżnika. Zaprojektowano bardziej elastyczne czoło opony i jej bok, przez co zawodnicy mogli wykorzystywać bardziej miękką mieszankę niż ich konkurenci. Nowe opony są także lżejsze o 1,9 kg w porównaniu do opon stosowanych w klasie WRC (14,5 kg vs 16,4 kg).
Bohater polskich kibiców, Robert Kubica z Maciejem Szczepaniakiem w Fordzie Fiesta RS WRC zajęli ósme miejsce. Jechali na ogumieniu Pirelli.
Rajdowe opony Michelin:
– rozmiar: 205/65 R15 (odpowiednik 17/65-15);
– szerokość: 205 mm;
– wysokość barku: 133 mm;
– średnica wewnętrzna: 15 cali;
– rodzaj bieżnika: kierunkowy i asymetryczny (dla prawej i lewej strony);
– masa: 16,4 kg (LTX Force) i 14,5 kg (Latitude Cross);
– przeznaczenie: nawierzchnie szutrowe i drogi nieutwardzone;
– wersje H4 i H90 (twarda mieszanka): agresywne, twardy szuter / suche nawierzchnie / temperatura >15°C;
– wersje S4 i S80 (miękka mieszanka): mokry lub grząski szuter / temperatura <15°C.
Rajdy, gdzie opony H4 i H90 są dedykowane: Meksyk, Portugalia, Włochy, Australia i Hiszpania.
Rajdy, gdzie opony S4 i S80 są dedykowane: Argentyna, Polska, Finlandia, Wielka Brytania i Walia.
MICHELIN LTX Force S4 i H4 (WRC)
– liczba dostarczonych opon dla kategorii WRC podczas Rajdu Polski: 880 (włączając 300 dla klasy Junior-WRC);
– liczba opon na pojazd: 24 (20 + 4 zapasowe).
MICHELIN Latitude Cross H90 i S80 (WRC2)
– liczba dostarczonych opon dla kategorii WRC2 podczas Rajdu Polski: 360;
– liczba opon na pojazd: 22 (20 + 2 zapasowe).
Łączna liczba opon Michelin dostarczonych na Rajd Polski (WRC + WRC2): 1 240 sztuk.