W dniach 26 – 29 czerwca 2014 roku w Polsce i na Litwie odbędzie się 71. edycja Rajdu Polski. To drugi najstarszy po Monte Carlo rajd samochodowy na świecie, który w tym roku będzie siódmą rundą Rajdowych Mistrzostw Świata (FIA World Rally Championship).
Kibice oprócz możliwości podziwiania zmagań czołówki światowej, mogą liczyć na wiele dodatkowych atrakcji. Z okazji zbliżających się zawodów na Stadionie Narodowym w Warszawie odbyła się konferencja prasowa, podczas której poinformowano o aktualnym stanie przygotowań do rajdu, a UFA Sports, partner komercyjny Polskiego Związku Motorowego, przedstawił nowe informacje dotyczące obsługi i atrakcji dla kibiców.
Zobacz także:
RAJDY
RAJD POLSKI 2014
Gośćmi konferencji byli triumfatorzy polskiego klasyka: Krzysztof Hołowczyc, Kajetan Kajetanowicz, Maciej Wisławski oraz Aron Domżała i Przemysław Zawada, którzy startują w tym sezonie w Mistrzostwach wiata Juniorów i zobaczymy ich także na mazurskich szutrach. Konferencję, której gospodarzami byli: Andrzej Witkowski – prezes PZM, Jacques Boué – dyrektor zarządzający UFA Sports Poland, Xavier Debeni – dyrektor UFA Sports Poland, Jarosław Noworól – dyrektor rajdu, prowadzili: Dorota Gardias i Andrzej Borowczyk.
Dyrektor Noworól, który mówił o stronie sportowej -m.on. o 24 odcinkach specjalnych, podkreślił też rolę Automobilklubu Polski przy organizacji zawodów (na sali obecny był prezes Romuald Chałas). Wśród działaczy PZM z całego kraju biorących udział w pracach przy imprezie, ponad 50 procent stanowią ci z AP.
W 2014 roku rozpoczyna się nowa era w historii Rajdu Polski. Po raz pierwszy zawody zostaną rozegrane na terenie dwóch państw. W tym roku najlepsi kierowcy rajdowi świata będą rywalizowali na 24 odcinkach specjalnych o długości ponad 360 kilometrów. Czterokrotnie kibice będą podziwiali widowiskowe zmagania na Mikołajki Arenie. Dwukrotnie zawodnicy stoczą emocjonujące pojedynki na znanym torze nocą (godz. 22:00), korzystając z dodatkowych zestawów reflektorów instalowanych w rajdówkach oraz sztucznego oświetlenia.
Dzięki temu fani sportów rajdowych będą mogli obserwować nie tylko pojedynki dwóch rywali mknących jednocześnie po torze, ale także rozgrzane do czerwoności tarcze hamulcowe w Volkswagenach, Citroenach, Hyundaiach czy Fordach prowadzonych przez Sebastiena Ogiera, Jari-Matti Latvalę, Krisa Meeke’a, Madsa Ostberga, Thierry’ego Neuville’a czy Roberta Kubicę.
Ceremonia otwarcia rajdu odbędzie się w urokliwym centrum Mikołajek, natomiast uroczyste zakończenie i dekoracja zwycięzców na Mikołajki Arenie. Start rajdu poprzedzi sesja autografów (godz.15:00) z udziałem światowej czołówki. Piotr Jakubowski, burmistrz Mikołajek, żeglarskiej, a w ostatni weekend czerwca także rajdowej stolicy Polski zapewnił, że zarówno miasto, jak i region są przygotowane na przyjęcie miłośników sportów motorowych.
Podczas tegorocznej edycji LOTOS 71. Rajdu Polski spodziewana jest rekordowa liczba kibiców, w tym wielu z zagranicy. Organizatorzy udostępnią fanom 8000 miejsc siedzących na trybunach, specjalnie przygotowane punkty widokowe, serce rajdu – park serwisowy, Rally Fan Park oraz strefę VIP Hospitality Club przeznaczoną do gości korporacyjnych i wszystkich tych, którzy chcą przeżywać rajdowe emocje w komfortowych warunkach.
Na kibiców czekać będzie wiele atrakcji:
• scena z konkursami, animacjami i telebimem, na którym będzie przeprowadzona transmisja na żywo 3 odcinków specjalnych, live streaming z parku serwisowego komentarze na żywo, skróty i podsumowania;
• możliwość spotkania z najlepszymi kierowcami świata;
• symulatory do gier komputerowych;
• rozbudowana strefa gastronomiczna;
• wieczorne Gale VIP;
• specjalnie przygotowane strefy widokowe i punkty widokowe VIP;
• możliwość lotów widokowych helikopterem;
• specjalna strefa dla kibiców przygotowana przez tytularnego sponsora rajdu, Grupę LOTOS;
• strefy i atrakcje przygotowane przez sponsorów LOTOS 71.Rajdu Polski, m.in. firmę Volkswagen.
Podczas konferencji poinformowano również o działaniach związanych z bezpieczeństwem podczas rajdu. Podkreślono nieocenioną rolę mediów w sprawach dotyczących edukacji kibiców oraz promocji tych bardzo ważnych zagadnień dotyczących bezpieczeństwa. UFA Sports, partner komercyjny Polskiego Związku Motorowego, który zajmuje się obsługą kibiców i dba o ich bezpieczeństwo, poinformował że wszystkie punkty widokowe będą biletowane. Wydzielone obszary, z których będzie można śledzić rywalizację, zostaną oznaczone zieloną taśmą. Każdy kibic oglądający rajd poza wydzielonymi strefami naraża bezpieczeństwo swoje oraz innych i może także spowodować opóźnienie, przerwanie lub nawet odwołanie odcinka specjalnego.
W tym roku wynajęto i ubezpieczono ponad 100 hektarów terenów zlokalizowanych w pobliżu OS-ów, w których znajdą się strefy widokowe oraz parkingi dla kibiców. Punkty widokowe zostały dobrane tak, aby fani rajdów mogli podziwiać zmagania najlepszych kierowców świata w jak najbardziej atrakcyjnych miejscach: w pobliżu szybkich lub „ciasnych” zakrętów, szykan, nawrotów, mocnych hamowań czy widowiskowych skoków na hopach. Opisy najbardziej atrakcyjnych miejsc dla kibiców wraz z mapami i zdjęciami znajdą się w Oficjalnym Programie Rajdu. Na oficjalnej stronie internetowej imprezy pojawi się z kolei przewodnik dla kibiców z materiałami filmowymi ilustrującymi wybrane miejsca.
UFA Sports, firma odpowiedzialna również za sprzedaż biletów przygotowała dla fanów rajdowej rywalizacji specjalne oferty zawierające szereg zróżnicowanych opcji kibicowania podczas LOTOS 71. Rajdu Polski. Ceny biletów zaczynają się od 35 zł w Polsce i od 40 LT na Litwie. Sprzedaż jest prowadzona na oficjalnej stronie kibice.rajdpolski.pl, a także za pośrednictwem portalu www.e-Bilet.pl oraz w sieci salonów Empik. Do tej pory sprzedano już 30 proc. wejściówek.
Od 19 maja 2014 r. wysyłane są zakupione przez kibiców bilety, a o terminie wysyłki decyduje kolejność transakcji. Wszelkie informacje użyteczne dla wybierających się na rajd oraz związane z biletami można znaleźć w dziale „Kibice” na rajdpolski.pl.
Fot.: Adam Władysław Jankowski