Esapekka Lappi (Skoda Fabia S2000) jako trzeci w historii Fin wygrał Rajd Polski. W 1965 r. sztuka ta udała się Rauno Aaltonenowi, a przed trzema laty najszybszy na mazurskich szutrach był Mikko Hirvonen.
Wówczas nasza flagowa impreza była rundą Rajdowych Mistrzostw Świata. Lappi jest również pierwszym kierowcą, który zwyciężył w Rajdzie Polski za kierownicą samochodu klasy S2000.
21-letni aktualny mistrz Finlandii pilotowany przez Janne Ferma został także najmłodszym w historii triumfatorem Rajdu Polski. Kierowca fabrycznego zespołu Skoda Motorsport w drodze po zwycięstwo wygrał dziesięć z trzynastu odcinków specjalnych i metę w Mikołajkach osiągnął z ponad dwuminutową przewagą nad załogą Michał Sołowow i Maciej Baran. Dla kielecko- krakowskiego duetu jadącego w tegorocznym Rajdzie Polski Fordem Fiesta RRC to trzecie z rzędu drugie miejsce w tej imprezie. Dzięki bardzo dobremu wynikowi w Mikołajkach Sołowow z Baranem już teraz mogą się cieszyć z trzeciego w karierze tytułu Wicemistrzów Europy.
Zobacz także:
RAJD POLSKI 2012: LAPPI LIDEREM (1. ETAP)
RAJD POLSKI 2012: FIŃSKIE KWALIFIKACJE
RAJD POLSKI 2012: SKODA – LAPPI ZASTĄPI HANINNENA
RAJD POLSKI 2012: PREMIERA CITROËNA DS3 R1
RAJD POLSKI 2012: POWIEDZIELI PRZED STARTEM
RAJD POLSKI 2012: 54 ZAŁOGI NA LIŚCIE ZGŁOSZEŃ
RAJD POLSKI 2012: KOŚCIUSZKO BĘDZIE TESTOWAŁ
RAJD POLSKI 2012: BOUFFIER W PEUGEOT 208 R2
RAJD POLSKI 2012: HOŁOWCZYC POJEDZIE SUBARU
RAJD POLSKI 2012: BARDZIEJ KOMPAKTOWA TRASA
RAJD POLSKI 2011: ARCHIWUM
Największym pechowcem niedzielnego etapu z pewnością był Michał Kościuszko, który po sobotnich odcinkach specjalnych tracił do Lappiego zaledwie 14 sekund. Niestety na bardzo wymagającej próby „Mrągowo” stały uczestnik Rajdowych Mistrzostw Świata uszkodził przód swojego Forda Fiesty RRC i był zmuszony do kapitulacji. Rajd Polski jest wyjątkowo nieprzychylny dla krakowskiego kierowcy, który po raz ostatni ukończył go w 2007 roku. Kościuszko oraz estoński kierowca Karl Kruuda (Skoda Fabia S2000) byli jedynymi oprócz Lappiego zwycięzcami odcinków specjalnych 69. Rajdu Polski.
Po odpadnięciu Kościuszki bardzo ciekawa walka o najniższy stopień podium rozegrała się pomiędzy dwoma załogami Peugeotów 207 S2000 – Zbigniewem Staniszewskim i Radosławem Korzeniewskim oraz Grzegorzem Grzybem, którego pilotuje Daniel Siatkowski. Przed finałową pętlą Staniszewski tracił do drugiego Grzyba zaledwie 3 sekundy. Na przedostatniej próbie popularny Stanik złapał jednak kapcia przez co spadł na siódmą lokatę. Tym samym po raz drugi z rzędu trzecia pozycja w Rajdzie Polski przypadła duetowi Grzyb – Siatkowski.
Tuż za podium toczyła się batalia pomiędzy Kajetanem Kajetanowiczem, Krzysztofem Hołowczycem (obaj Subaru Impreza) i Michałem Bębenkiem (Peugeot 207 S2000). Ostatecznie zwycięsko wyszedł z niej świeżo upieczony Mistrz Polski, który jednocześnie był najszybszym kierowcą samochodu klasy R4. Dla kierowcy z Ustronia to pierwszy przegrany od maja 2010 r. rajd rozgrywany na luźnych nawierzchniach. Na finałowej próbie bracia Bębenkowie rzutem na taśmę wyprzedzili Hołowczyca i Kurzeję plasując się 16 sekund za Kajetanowiczem i Baranem.
Wśród załóg startujących samochodami przednionapędowymi najszybsi byli goście z Czech: Jan Cerny i Pavel Kohout jadący Citroenem DS3.
Michèle Mouton, menedżer FIA ds. Rajdowych Mistrzostw Świata była gościem 69.Rajdu Polski. Słynna “Mutonka” przyjechała do Polski na zaproszenie Andrzeja Witkowskiego, prezesa Polskiego Związku Motorowego.
Podczas dwudniowego pobytu w Mikołajkach Michèle Mouton miała okazję zapoznać się nie tylko ze szczegółami dotyczącymi organizacji rajdu, ale również z trasą kilku prób sportowych. Na czterech z nich zasiadła za kierownicą jednego z samochodów otwierających trasę i pokazała kunszt zawodniczki mającej na swoim koncie tytuł wicemistrzyni świata w rajdach.
W pierwszych opiniach dotyczących 69.Rajdu Polski Michèle Mouton podkreślała wysoki poziom organizacyjny, bardzo dobre zabezpieczenie odcinków specjalnych oraz ich interesującą konfigurację i stopień trudności. Ze szczególnym uznaniem wypowiadała się o torze w Mikołajkach, który miała okazję pokonać za kierownicą samochodu. Jej uwagi, nie uszło również bardzo duże zainteresowanie rywalizacją ze strony kibiców. Zachwyt gościa rajdu wzbudziła także wyjątkowa uroda krainy mazurskich jezior, wśród których rozgrywany jest polski klasyk.
Odbyło się również spotkanie Michèle Mouton z kierownictwem Polskiego Związku Motorowego podczas którego rozmawiano o ostatnich decyzjach Światowej Rady Sportu Motorowego FIA dotyczących rajdowych mistrzostw świat i Europy. Rozmawiano także o przyszłości Rajdu Polski i planach organizatorów związanych z powrotem polskiego klasyka do kalendarza Mistrzostw Świata.
Więcej informacji: www.rajdpolski.pl.
Fot.: www.rajdpolski.pl (Janusz Szymanek)
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.