RAJD NIEMIEC 2018: TANAK LIDEREM, SZYBCY POLACY (SUPEROES)

rnie-sup1

Ott Tänak i Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) zostali pierwszymi liderami Rajdu Niemiec, rundy mistrzostw świata (FIA WRC). Estończycy wygrali Superoes St Wendel o długości 2,04 kilometra.

W rajdzie startują dwie polskie załogi: trzykrotny mistrz Europy Kajetan Kajetanowicz z Maciejem Szczepaniakiem (Ford Fiesta R5) oraz Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Skoda Fabia R5). Obie spisały się na wstępie znakomicie!


Zobacz także:

RAJDY


 

rnie-sup3

Ott Tänak wyprzedził o 0,1 sek. załogę Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen (Škoda Fabia R5). 0,2 sekundy stracili Ole Christian Veiby i Stig Rune Skjærmoen (Škoda Fabia R5), 0,4 sek. – Dani Sordo i Carlos Del Barrio (Hyundai i20 WRC), 0,6 sek. – inni zawodnicy fabryczni Skody, Jan Kopecký i Pavel Dresler (Fabia R5). Aktualni mistrzowie świata, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) uzyskali siódmy wynik (0.9 sek.).

rnie-sup4

– Po zwycięstwie w Finlandii przyjechaliśmy do Niemiec z dużymi oczekiwaniami. Za każdym razem koncentruję się na najbliższym rajdzie, staram się z każdej rundy wycisnąć jak najwięcej. Rajd Niemiec sprawia mi co roku wiele radości. Podoba mi się wyzwanie, jakie stanowią bardzo różne rodzaje dróg. Będziemy musieli uważać na pogodę – w ubiegłym sezonie, kiedy wygrałem tę rundę, dobór opon miał ogromne znaczenie. Yaris WRC bardzo dobrze się sprawdza na asfalcie, więc mam nadzieję, że będziemy walczyć o miejsca w czołówce. Pierwszy odcinek był okropny, nigdy nie było tak źle. Dla tych samochodów jest ciasno i jest tak wiele podsterowności – mówił Ott Tänak.

rnie-sup5

– Wyruszamy na trasę Rajdu Niemiec w dobrych nastrojach. Według mnie próby przed rajdem poszły bardzo dobrze. Do tej pory Yaris WRC sprawdzał się na asfalcie znakomicie i mam nadzieję, że w tym rajdzie będzie jeszcze lepiej. Doświadczenia zdobyte w ubiegłym roku pozwoliły nam wprowadzić wiele usprawnień. W zeszłym roku Ott zwyciężył w Niemczech, co powinno teraz zaprocentować, a zarówno Jari- Matti, jak i Esapekka wygrywali odcinki. Trudną próbą będzie Baumholder, gdzie w dwóch naszych samochodach zostały przebite opony. Na innych odcinkach będą wąskie miejsca z nawierzchnią pokrytą ziemią, gdzie nietrudno o błędy – skomentował Tommi Mäkinen, szef zespołu Toyota GAZOO Racing.

rnie-sup2

Trasa pierwszego odcinka wyrównywała szanse pomiędzy autami WRC i R5. W czołówce większych różnic czasowych nie było. Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) zatrzymali się na rondzie, ale stracili w sumie 2,6 sek.

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta R5) dali na prologu próbkę swoich wielkich możliwości w jeździe po asfalcie. Strata 1,4 do zwycięzcy mówi sama za siebie, a miejsce pomiędzy załogami WRC potwierdza klasę. Za naszymi w tabeli znaleźli się Esapekka Lappi i Janne Ferm (Toyota Yaris WRC), Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC), Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila czy Teemu Suninen i Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC).

kajetano111

– Odcinek rozpoczynał się o zachodzie słońca, więc niektóre zakręty były mniej widoczne, ale pojechaliśmy bardzo dobrze. Było naprawdę sporo kibiców i mieszkańców, którzy tłumnie dopingowali załogi w zmaganiach. Ukończyliśmy odcinek na czwartym miejscu w WRC-2, na blisko dwadzieścia samochodów. Wyprzedziliśmy Neuville’a, który nie miał problemów, ale to w samochodzie R5 możliwe jest tylko na tak specyficznym, krętym odcinku. Jestem pozytywnie nastawiony, jutro będzie jednak trudniej. Ten odcinek był krótki, bardziej czytelny niż jutrzejsze. Będę starał się jednak jak najmniej myśleć o tym, że tu debiutuję – mówi kierowca Automobilklubu Polski i Lotos Rally Team, Kajetan Kajetanowicz.

Także Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Skoda Fabia R5) wykonali perfekcyjny przejazd. Reprezentanci Automobilklubu Polski wyprzedzili m.in. załogi Mads Østberg i Torstein Eriksen (Citroën C3 WRC) oraz Elfyn Evans i Phil Mills (Ford Fiesta WRC)!

W WRC2 “Kajto jest 5, a Pieniążek – 9-ty.

raniem_super-5

Wyniki OS1 ADAC Rallye Deutschland 2018
1. Ott Tänak i Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC) – 2.11,2 min.;
2. Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen (Škoda Fabia R5) – strata 0,1 sek.;
3. Ole Christian Veiby i Stig Rune Skjærmoen (Škoda Fabia R5) – 0,2 sek.;
4. Dani Sordo i Carlos Del Barrio (Hyundai i20 WRC) – 0,4 sek.;
5. Jan Kopecký i Pavel Dresler (Skoda Fabia R5) – 0,6 sek.;
6. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) – 0,9 sek.;
7. Andreas Mikkelsen i Anders Jæger (Hyundai i20 Coupe WRC) – 1.0 sek.;
8. Craig Breen i Scott Martin (Citroën C3 WRC) – 1,1 sek.;
9. Umberto Scandola i Andrea Gaspari (Škoda Fabia R5) – 1,3 sek.;
10. Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta R5) – 1,4 sek.;
11. Esapekka Lappi i Janne Ferm (Toyota Yaris WRC) – 1,5 sek.;
12. Eric Camilli i Benjamin Veillas (Ford Fiesta R5) – 1,5 sek.;
13. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 Coupe WRC) – 2,0 sek.;
14. Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau (Citroën C3 R5) – 2,2 sek.;
15. Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) – 2,6 sek.;
16. Benito Guerra i Borja Rozada (Skoda Fabia R5) – 2,7 sek.;
17. Teemu Suninen i Mikko Markkula (Ford Fiesta WRC) – 3,3 sek.;
18. Łukasz Pieniążek i Przemysław Mazur (Skoda Fabia R5) – 3,4 sek.

Fot.: Jaanus Ree/ Red Bull oraz Hyundai i Citroen