RAJD NIEMIEC 2015: VOLKSWAGEN CHCE WYGRAĆ PO RAZ PIERWSZY

rn_volks_prze2

Dotychczas wygrywali wszędzie, tylko nie w Niemczech. Sebastian Ogier i Julien Ingrassia, Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila oraz Andreas Mikkelsen i Ola Floene w dniach 20-23 sierpnia mają szansę zapełnić małą, ale ważną lukę w rajdowym życiu Polo R WRC.

Dziewiąta runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC), jest dotąd jedynym rajdem, którego 318-konny World Rally Car z Wolfsburga nigdy jeszcze nie wygrał.


Zobacz także:

RAJDY

RAJD NIEMIEC 2015


 

W latach 2013 i 2014 Volkswagen nie miał szczęścia w rozgrywanym wokół Trewiru rajdzie, i mimo że w obydwu przypadkach jego kierowcy (w każdym rajdzie inny) znajdowali się w czołówce, nie dane im było ukończyć imprezy ze zwycięstwem.

Niezrażone tym co działo się w przeszłości załogi Volkswagena stają na starcie jak zawsze pełne zapału i bardzo zmotywowane do walki. Wygrać we własnym kraju nie jest łatwo – Rajd Niemiec jest pierwszą prawdziwie asfaltową rundą tegorocznych Mistrzostw Świata i bywa nazywany „bestią”, która wręcz prowokuje sportowe dramaty.

rn_volks_prze1

– Jedno jest pewne: nasze dotychczasowe wyniki w rajdzie Niemiec nie odzwierciedlają ani naszych ambitnych celów, ani świetnej jazdy naszych kierowców. Nie ma drugiego rajdu, w którym nasza żądza zwycięstwa byłaby większa- stwierdził Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport.

Inaczej niż w poprzednich latach, tym razem rajdówek Sebastiena Ogiera i Jari-Matti Latvali nie wyposażono w nowe zawieszenie, lecz zastosowano to już sprawdzone. Testy jak zawsze były bardzo solidne i wspólnie z trzema załogami opracowano podczas nich podstawowe zestrojenie zawieszenia do Polo R WRC drugiej generacji.

Kierowcy i piloci podczas Rajdu Niemiec 2015 będą walczyli w dużym stopniu na znanej trasie. Słynna „pancerna płyta” na poligonie Baumholder, z jej potężnymi głazami, pojawi się w sobotę cztery razy w programie rajdu, jako część dwóch odcinków specjalnych (2,87 km i 45,61 km). ajbardziej spektakularne są OS-y rozgrywane w niedzielę. „Stein & Wein” (Kamień i Wino”) oraz „Drohntal” (Dolina Drohn) prowadzą krętymi drogami wśród winnic. Za drugim razem oes Drohntal będzie Power Stagem.

rn_volks_prze3

Sebastien Ogier: Mam mieszane uczucia przed Rajdem Niemiec. Z jednej strony wygrałem tam w 2011 roku i jechałem naprawdę szybko. Z drugiej strony, w 2014 r. dotkliwie poczułem, że na wąskich drogach człowiek jest natychmiast karany nawet za drobne błędy. Ale to już przeszłość. W tym roku zamierzamy lepiej to rozegrać. Musimy jednak być niesamowicie skoncentrowani i unikać błędów. Przed Rajdem Niemiec podczas jazd testowych w Trewirze dodatkowo sprawdzaliśmy hamulce, żeby jak najlepiej przygotować się do wyzwań, jakie stawia asfaltowa nawierzchnia. Wiele fragmentów trasy tegorocznego rajdu jest podobnych albo identycznych z tymi z poprzedniego roku. Szczególnie podobają mi się kręte oesy wzdłuż winnic. Jazda po nich w Polo R WRC daje mnóstwo frajdy. Przy spełnieniu pewnych warunków Julien i ja moglibyśmy w Niemczech zdobyć tytuł mistrzów świata kierowców i pilotów. Ale będziemy się pilnować, by nie popełnić błędu, bo chcemy ten rajd zakończyć sukcesem – oczywiście najlepiej na najwyższym stopniu podium.

Jari-Matti Latvala: Dla całego zespołu jazda na własnym podwórku jest szczególnym przeżyciem. Zwycięstwo w Finlandii dało mi rzecz jasna potężny zastrzyk motywacji. Przedtem nie wszystko dobrze się układało, ale przed moją rodzimą publicznością pokazałem, że jestem w stanie wygrać bezpośredni pojedynek z Sebem. Michelin dostarczy na Rajd Niemiec nowe opony H4, do których podczas testów tydzień temu dopasowaliśmy ustawienie Polo R WRC. W tym roku dodatkowo testowaliśmy auto na Korsyce, więc mogłem się już przyzwyczaić do jazdy po asfalcie. Asfaltowe rajdy mają swoją specyfikę, bo my kierowcy musimy się w krótkim czasie nastawić na różne rodzaje nawierzchni o różnych właściwościach przyczepności. W Rajdzie Niemiec szczególnie trudne jest to na odcinku specjalnym „Panzerplatte”, moim ulubionym. Jest trochę taki, jak w Finlandii – pagórki, szeroka droga, przyczepność zmienia się nieustannie, a prędkość jest duża. Lubię to, bo taki odcinek można przejechać płynnie. Trasa wzdłuż winnic jest znacznie bardziej techniczna. W 2013 r. prowadziłem w Rajdzie Niemiec aż do soboty po południu, a w zeszłym roku do niedzieli rano – w tym roku byłoby pięknie, gdybym utrzymał prowadzenie do samego końca. Realnie możliwe jest jedno z trzech pierwszych miejsc. To mój cel.

rn_volks_prze4

Andreas Mikkelsen: Właściwie w Niemczech jedzie się trzy rajdy asfaltowe w ciągu jednego weekendu, tak bardzo zmienia się nawierzchnia w ciągu trzech kolejnych dni. Do Rajdu Niemiec trenowałem wśród winnic, żeby przygotować się do pokonywania tamtej nawierzchni z rajdową szybkością. W końcu od Rajdu Monte Carlo nie jeździłem po asfalcie. Ale bardzo się cieszę, że teraz będę mógł. Podobają mi się odcinki specjalne Rajdu Niemiec i mam nadzieję, że szybko znajdę swój rytm. W zeszłym roku jako najlepszy kierowca Volkswagena zająłem trzecie miejsce. W tym roku, jako zespół, chcemy oczywiście osiągnąć lepszy wynik. Spodziewam się, że zawalczymy o najwyższe miejsce na podium. Ale nie możemy zapominać o konkurentach: mój przyjaciel Thierry Neuville i Hyundai wygrali tu w zeszłym roku. Na dodatek Citroen z Krisem Meeke i Madsem Ostbergiem zawsze jest szybki na asfalcie. O wynikach zdecydować może też pogoda, która stale się zmienia. Trzeba więc sprostać wielu różnym wyzwaniom. Podczas Rajdu Finlandii wypadając z trasy straciłem drugie miejsce w mistrzostwach świata kierowców i uzyskując dobry wynik w Niemczech chciałbym je oczywiście odzyskać. Zamierzam walczyć o jedną z trzech najwyższych pozycji.

Czy wiecie że…

– pierwszy rajd Niemiec w 1982 roku wygrali niemieccy kierowcy Erwin Weber i Matthias Berg. Weber (Opel Ascona 400);
– za wyjątkiem roku 2009, gdy rajd nie był rundą RMŚ, jedenaście zwycięstw zapisał na swoim koncie Citroen, a jedno Hyundai;
– Sebastien Ogier i Julien Ingrassia wygrali w 2011 roku w Citroenie;
– Sebastien Loeb zwyciężył tu w sumie 9 razy, a w latach 2002-2011 nawet osiem razy z rzędu;
– w tym roku obok klasy WRC oraz mistrzostw WRC2 i WRC3 rozegrane będą też nowo utworzone zawody RGT-Cup.

Klasyfikacja Mistrzostw Świata FIA WRC

Kierowcy
1. Sébastien Ogier – 182 pkt.;
2. Jari-Matti Latvala – 93 pkt.;
3. Mads Østberg – 84 pkt.;
4. Andreas Mikkelsen – 83 pkt.;
5. Thierry Neuville – 70 pkt.;
6. Kris Meeke – 54 pkt.;
7. Elfyn Evans – 53 pkt.;
8. Ott Tänak – 50 pkt.;
9. Hayden Paddon – 44 pkt.;
10. Dani Sordo – 39 pkt.;
17. Robert Kubica – 6 pkt.

Producenci
1. Volkswagen Motorsport – 257 pkt.;
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT – 141 pkt.;
3. Hyundai Motorsport – 139 pkt.;
4. M-Sport World Rally Team – 126 pkt.;
5. Volkswagen Motorsport II – 49 pkt.;
6. Hyundai Mobis World Rally Team – 43 pkt.;
7. Jipocar Czech National Team – 43 pkt.;
8. F.W.R.T. – 9 pkt.