RAJD NIEMIEC 2015: OGIER LIDEREM, KUBICA DALEKO (1. ETAP)

RN-1_1

Robert Kubica i Maciej Szczepaniak w Fordzie Fiesta RS WRC zajmują dalekie miejsce w klasyfikacji po pierwszym etapie Rajdu Niemiec, rundy Mistrzostw Świata WRC. Polacy po ośmiu odcinkach specjalnych do tracą liderów 11.38,2 minuty.

W zawodach prowadzą obrońcy tytułu i liderzy tegorocznego cyklu, Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC). Na razie załogi w Volkswagenach dominują w rajdzie.


Zobacz także:

RAJDY

RAJD NIEMIEC 2015


 

Robert Kubica i Maciej Szczepaniak rozpoczęli zawody fatalnie – musieli wymienić jeszcze przed rozpoczęciem prawdziwej rywalizacji silnik, za co ukarani zostali przez Zespół Sędziów pięcioma minutami. Nasi zawodnicy zajmowali 6, dwa razy 7, 9, 10 i 11 miejsce na poszczególnych OS-ach i po szóstej próbie dnia, gdyby nie kara – zajmowałby siódme miejsce w wynikach (strata 1.02,6 minuty).

Jednak na OS7 wypadli z trasy w winorośle i robili przednia szybę. Co prawda kontynuowali jazdę, ale niestety widoczność była na tyle słaba, że musieli się zatrzymać i ją całkiem usunąć. Stracili w sumie 5.14,9 minuty.

Na ostatniej próbie dnia znów przytrafiły się kłopoty. Polacy opuścili drogę. Po pierwszym przejeździe wprowadzili korektę w notatkach, zmieniając opis, przez co na zakręcie wypadli z trasy.

– Samochód stał się podsterowny. Jeżdżenie samochodem bez przedniej szyby jest dla mnie nowym doświadczeniem. Musieliśmy trochę zwolnić na prostych bo były ogromne turbulencje – tłumaczył Robert Kubica.

Mimo wszystko nasza załoga osiągnęła metę tracąc jedynie 20,4 sek. do zwycięzcy.

rn_1_2

Po pierwszej pętli liderami byli Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) pomimo, że wygrali tylko jeden OS, podczas gdy Sébastien Ogier i Julien Ingrassia aż trzy.

Jednak na drugiej pętli “Seb” panował niepodzielnie, zwyciężając czterokrotnie i powiększając swoja przewagę nad Finem do 9,5 sekundy. Miejsce na podium zajmuje też trzecia załoga Volkswagena, Andreas Mikkelsen i Ole Flene (34,9 sek.).

Początkowo dobrze spisywali się Kris Meeke i Paul Nagle (Citroën DS3 WRC), ale po opuszczeniu drogi spadli daleko w klasyfikacji. Słabo jada natomiast Mads Østberg i Jonas Andersson w drugim Citroënie. Miejsce za podoum zajmują dwie załogi w Hyundaiach i20 WRC: Dani Sordo i Marc Martí oraz Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul. Kilkakrotnie wymieniali się oni miejscami, ale po etapie wyżej są Hiszpanie (różnica 1,9 sek.).

rn_1_3

Wśród załóg w Fordach Fiesta RS WRC najszybsi są sklasyfikowani na szóstej pozycji, Elfyn Evans i Daniel Barritt.

ADAC Rallye Deutschland jest jednocześnie 5. i 6. rundą ADAC Opel Rallye Cup. W walce o kolejne punkty na niezwykle wymagających odcinkach wokół Trewiru bierze udział załoga Ulter Sport Rally Team, Jurek Tomaszczyk i Łukasz Włoch.

Oto co mówili oni przed wyjazdem na trasę:

Jurek Tomaszczyk: Start w rundzie mistrzostw świata to marzenie wielu kierowców, a my właśnie mamy szansę je spełnić, bo piekielnie trudny i wymagający Rajd Niemiec, jest w kalendarzu pucharu Opla Adama. Po zapoznaniu wiemy, że malownicze OS-y wokół Trewiru tylko na zdjęciach wyglądają tak niewinnie, a w praktyce są pełne zdradliwych miejsc i różnorodnych pułapek. Przekonują się o tym nie tylko debiutanci, ale także i wielcy mistrzowie, którym zdarzało się nie kończyć zmagań w tej imprezie. Dlatego chcemy podejść do tego startu mądrze, realizując właściwą taktykę. Cel to przejechać jak najwięcej kilometrów, zdobyć jak najwięcej doświadczenia i oczywiście – być na mecie.

Łukasz Włoch: Ten rajd jest bardzo długi. To są mistrzostwa świata, czyli rajdy przez wielkie R. W związku z tym trzeba odpowiednio rozłożyć siły, energię i koncentrację. Ze względu na to, że jest to podwójna runda pucharu to gra toczy się o dwa razy więcej punktów, więc tym bardziej trzeba bardzo dobrze oceniać ryzyko, jakie możemy podjąć. Nie jest to łatwe, bowiem tutejsze próby są trudne do opisania. Wiele miejsc na odcinkach wygląda bardzo podobnie, a o tym jak szybko można je przejechać decydują niuanse.

rn_1_4

Inna nasza załoga: Hubert Ptaszek i Kamil Kozdroń (Ford Fiesta R2) jest sklasyfikowana na bardzo wysokim, szóstym miejscu w klasie RC4.

Wyniki po 1. etapie ADAC Rallye Deutschland
1. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC) – 1:19.13,5 godz.;
2. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) – strata 9,5 sek.;
3. Andreas Mikkelsen i Ole Flene (Volkswagen Polo R WRC) – 34,9 sek.;
4. Dani Sordo i Marc Marti (Hyundai i20 WRC) – 1.06,8 min.;
5. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) – 1.08,7 min.;
6. Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta RS WRC) – 1.22,1 min.;
7. Ott Tänak i Raigo Molder (Ford Fiesta RS WRC) – 1.27,8 min.;
8. Hayden Paddon i John Kennard (Hyundai i20 WR) – 1.31,4 min.;
9. Mads Østberg i Jonas Andersson (Citroën DS3 WRC) – 1.35,4 min.;
10. Stéphane Lefebvre i Stéphane Prévot (Citroën DS3 WRC) – 2.27,3 min.;
29. Robert Kubica i Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RS WRC) – 11.38,2 min.;
46. Hubert Ptaszek i Kamil Kozdroń (Ford Fiesta R2) – 17.14,0 min.

Fot.: Red Bull