Daniel Sordo i Carlos Del Barrio (Citroen DS3 WRC) odnieśli swój wielki sukces wygrywając Rajd Niemiec, rundę Mistrzostw Świata. Robert Kubica i Maciej Baran (Citroen DS3 RCC) zajęli piąte miejsce w klasyfikacji generalnej.
To największy sukces naszego mistrza kierownicy w jego dotychczasowej karierze rajdowej. Kubica wygrał też rywalizację w klasie WRC2, nie pozostawiając wątpliwości, że jest w tych zawodach najlepszy.
Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta R5) wygrali co prawda z Polakami ostatni odcinek specjalny, ale w całych zawodach okazali się gorsi o 12,9 sekundy.
Zobacz także:
RAJDY
RAJD NIEMIEC 2013: KOŚCIUSZKO W SZPITALU (1. ETAP)
RAJD NIEMIEC 2013: ŚWIETNY KUBICA W CIENIU TRAGEDII (2. ETAP)
Dani Sordo udowodnił nareszcie swój talent. Już na pierwszym dzisiejszym odcinku specjalnym okazał się najlepszy – rywalizujący z nim Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul Ford Fiesta RS WRC) okazali się gorsi o 2,2 sekundy, choć także pojechali bardzo szybko (trzecie miejsce zajęli Sébastien Ogier i Julien Ingrassia w Volkswagenie Polo R WRC). Ostatni OS okazał się formalnością – Dani dojechał za Sebastienem, tymczasem Belg stracił wiele sekund.
– To wspaniałe uczucie, odnieść swoje pierwsze zwycięstwo w tak intensywnej rywalizacji – mówił na mecie szeroko uśmiechnięty Dani Sordo. Nie miałem innego wyboru, jak tylko wywierać na Thierry’ego maksymalną presję, aż wreszcie przyniosło to skutek. Początek rajdu nie był dla mnie szczególnie pomyślny, ale uparcie pracowaliśmy nad poprawą naszej pozycji. Najtrudniejszą pracę wykonaliśmy wczoraj, ale dzisiaj trzeba było potwierdzić, że na pozycję liderów wysunęliśmy się nie przez przypadek. Mam więc mój pierwszy wygrany rajd WRC. Teraz chcę więcej!
Trzecie miejsce w zawodach zajęli Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC). Finowie w tym roku są wyraźnie w słabszej dyspozycji.
– Dzisiejszy dzień jest bardzo pomyślny dla całego naszego zespołu – stwierdził Yves Matton, dyrektor Citroën Racing. Dani wystartował dla nas w tak wielu rajdach, że jesteśmy naprawdę szczęśliwi mogąc dostarczyć mu okazji do zwycięstwa i widząc, jak potrafił ją wykorzystać. Dzięki temu sukcesowi Citroën podtrzymuje swoją passę jako marka od kilkunastu lat niepokonana w Niemczech, a jednocześnie pokazuje, że Citroën DS3 WRC wygrywa również bez Sébastiena Loeba za kierownicą. Warto było nie poddawać się zwątpieniu! Do ostatniej części sezonu przystępujemy z wiarą i pełnym zaangażowaniem: będziemy bronili naszych szans do samego końca!
Robert Kubica i Maciej Baran przegrali jeszcze z Martinem Prokopem i Michalem Ernstem (Ford Fiesta RS WRC), ale przecież trudno jest porównywać ich Citroena DS3 RRC z autem klasy WRC…
– To był dobry asfaltowy rajd, choć trudno powiedzieć, że zupełnie asfaltowy. Ścigaliśmy się po błocie i różnych innych rzeczach. Na ostatnich 5 kilometrach słyszałem jakieś dziwne dźwięki ze skrzyni lub dyferencjału i zrobiło się nerwowo, przestrzeliłem jedno skrzyżowanie. Ale jesteśmy tutaj. To udany weekend. Evans okazał się bardzo trudnym przeciwnikiem. Jesteśmy na prowadzeniu w mistrzostwach, ale moim celem jest niezmiennie nauka na każdym rajdzie. Doświadczenie jest kluczem w WRC, każdy odcinek pozwala mi się rozwijać – mówił Robert Kubica.
Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) próbowali dziś nadrabiać dystans do Kubicy i Elfyna Evansa, ale Polak i szkot zdołali utrzymać przewagę.
Dzisiejszy, powtarzalny OS Dhrontal wcale nie był krótki: liczył2 4,58 kilometra. Jednak nic nie zmienił w klasyfikacji. Drugi przejazd stanowił Power Stage – punkty zdobyli Sebastien Ogier, Dani Sordo i Jari – Matti Latvala.
W klasie JWRC bardzo udanie zaprezentowała się młoda estońska załoga Sander Pärn i Ken Järveoja. Zwyciężyli P. Tidemand i O. Floene.
WYNIKI RAJDU NIEMIEC
1. Daniel Sordo i Carlos Del Barrio (Citroen DS3 WRC) – 3:15.19,4 godz.;
2. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul Ford Fiesta RS WRC) – strata 53,0 sek.;
3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Citroen DS3 WRC) – 2.36,1 min.;
4. Martin Prokop i Michal Ernst (Ford Fiesta RS WRC) – 8.00,8 min.;
5. Robert Kubica i Maciej Baran (Citroen DS3 RCC) – 9.01,3 min.;
6. Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta R5) – 9.14,2 min.;
7. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC) – 9.55,0 min.;
8. Hayden Paddon i John Kennard (Škoda Fabia S2000) – 13.01,2 min.;
9. Mads Østberg i Jonas Andersson (Ford Fiesta RS WRC) – 13.28,1 min.;
10. Jewgienij Nowikow i Ilka Minor (Ford Fiesta RS WRC) – 15.17,9 min.
KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA
Kierowcy
1. Sebastien Ogier – 184 pkt.;
2. Thierry Nouville – 109 pkt.;
3. Jari – Matti Latvala – 98 pkt.;
4. Daniel Sordo – 96 pkt.;
5. Mikko Hirvonen – 88 pkt.;
6. Sebastien Loeb – 68 pkt.;
7. Mads Ostberg – 67 pkt.;
8. Martin Prokop – 49 pkt.;
9. Jewgienij Nowikow – 40 pkt.;
10. Nasser Al-Attiyah – 30 pkt.;
11. Andreas Mikkelsen – 26 pkt.;
12. Elfyn Evans – 16 pkt.;
13. Robert Kubica – 14 pkt.;
14. Bryan Bouffier – 10 pkt.;
15. Juho Hanninen – 8 pkt.;
16. Chris Atkinson – 8 pkt.;
17. Michał Kośviuszko – 7 pkt.
Producenci
1. Volkswagen Motorsport – 262 pkt.;
2. Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team – 236 pkt.;
3. Qatar World Rally Team – 127 pkt.;
4. Qatar M-Sport World Rally Team – 126 pkt.;
5. Jipocar Czech National Team – 51 pkt.;
6. Abu Dhabi Citroen Total World Rally Team – 37 pkt.;
7. Volkswagen Motorsport 2 – 26 pkt.;
8. Lotos WRC Team – 20 pkt.
WRC 2
1. R. Kubica – 101 pkt.;
2. A. Al-Kuwari – 93 pkt.;
3. N. Fuchs – 78 pkt.;
4. S. Wiegant – 67 pkt.;
5. J. Protasow – 65 pkt.;
6. R. Trivino – 45 pkt.;
7. A. Kremer – 40 pkt.;
8. Y. Al Rajhi – 37 pkt.;
9. R. Al Ketbi – 34 pkt.;
10. H. Paddon – 30 pkt.
Fot.: zespoły i Marcin Rybak ( Lotos Rally Team)