RAJD NIEMIEC 2011: WSZYSTKO DLA CITROËNA

Zespół Citroën Total World Rally Team zaliczył swoje trzecie w tym sezonie podwójne zwycięstwo. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia po raz pierwszy w karierze wygrali rajd WRC na nawierzchni asfaltowej, wyprzedzając załogę Sébastien Loeb i Daniel Elena.

Citroën zapisał na swoim koncie 78 triumf w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA i od dziś jest najbardziej utytułowanym producentem w tej kategorii. Również DS3 WRC odniósł znaczący sukces: wygrywając w ósmym rajdzie z rzędu, poprawia swój własny rekord.

Tak, jak w pierwszym etapie, trasy trzeciego etapu Rajdu Niemiec wytyczone były wśród winnic nad Mozelą. I tak, jak pierwszego dnia, w chwili, gdy zawodnicy opuszczali parc fermé w Trewirze, niebo zasnuwało się ciemnymi chmurami. Synoptycy z Météo France zapowiadali deszcz na odcinkach specjalnych, a mechanicy Citroën Racing w ostatniej chwili zmieniali ustawienia zawieszeń i wypuścili obydwa fabryczne DS3 WRC na trasę na oponach Michelin Pilot Sport z miękką mieszanką.


Zobacz także:
WSZYSTKIE RAJDY


Podczas ostatniego etapu kierowcy napotkali tylko kilka wilgotnych miejsc. Obie załogi Citroën Total World Rally Team umiejętnie korzystały z wypracowanej przewagi i kosztem parosekundowych strat unikały zbędnego ryzyka. Na odcinku specjalnym, Moselwein, droga była zupełnie mokra. Tu zdecydowanie procentował wybór miękkich opon, dzięki którym obydwu Sébastienom łatwiej było uniknąć wielu groźnych pułapek.

– Rano dokonaliśmy trafnego wyboru – potwierdzał Sébastien Ogier, gdy po pierwszej pętli wrócił do parku serwisowego. Jechałem środkiem drogi, unikałem cięć, aby nie ryzykować przebicia opony. Staraliśmy się przede wszystkim utrzymać koncentrację i rozsądnie korzystać z posiadanej przewagi.

– Wszystko jest w porządku. Nie mam tu już nic do zyskania, więc po prostu cieszę się jazdą – przyznał tymczasem Sébastien Loeb. Zachowamy miękkie opony na odcinek Power Stage…

Loeb nastawiał się na walkę o wygraną na oddzielnie punktowanym ostatnim odcinku specjalnym, wytyczonym jako próba uliczna w Trewirze. Siedmiokrotny Mistrz Świata nie zawiódł i wzbogacił swoje konto o dodatkowe 3 punkty za najlepszy czas na Power Stage. Sébastien Ogier, drugi na tej próbie, wzbogacił się o 2 pkt.

– To zwycięstwo sprawia mi olbrzymią satysfakcję, bo w ten sposób udowadniam, że potrafię być bardzo szybki także na trasach asfaltowych – powiedział na mecie Ogier. Pamiętajmy, że moim głównym rywalem był tutaj Sébastien Loeb, a to oznacza, że aż do mety nic nie było przesądzone. Przecież ten kierowca wygrał wszystkie dotychczasowe rundy Rajdu Niemiec i na nawierzchni asfaltowej jest z reguły nie do pokonania! Dzisiejszy dzień odnawia moją motywację do walki do samego końca sezonu, nawet o tytuł mistrzowski. Nie jestem faworytem ani nie prowadzę w tabeli, ale dopóki mam na to matematyczną szansę, będę o walczył o jej wykorzystanie.

– Po ośmiu wygranych z rzędu w Rajdzie Niemiec nie mogę być zadowolony zajmując w nim drugie miejsce – mówił z kolei Sébastien Loeb. Od kilku lat mówiłem, że ta passa musi się kiedyś skończyć i właśnie jesteśmy tego świadkami. Zabrakło nam nieco szczęścia, ale cóż, takie są rajdy. Przeliczając sytuację na punkty, to, co zaliczyłem za drugie miejsce i za Power Stage daje mi w sumie przewagę równą jednej wygranej rundzie.

– Podwójne zwycięstwo w rajdzie WRC samo w sobie stanowi wielki sukces. Dla nas jest on tym większy, że Citroën nadal pozostaje niezwyciężony w Niemczech – podkreślił Jean-Marc Gales, Dyrektor marek Grupy PSA. Co więcej, pobiliśmy nowe rekordy. W bieżącym sezonie wygraliśmy ósmy rajd z rzędu, a w całej historii naszych startów w WRC Citroën zwyciężył po raz 78. Oprócz tego, jesteśmy o jedną rundę bliżsi do końca sezonu i zdobycia tytułów Mistrza Świata w obydwu klasyfikacjach.

Najlepsze czasy na odcinkach specjalnych:

Etap 1: OS 1: Jari-Matti Latvala (Ford Fiesta); OS 2: Sébastien Ogier (Citroën DS3); OS 3: Sébastien Loeb (Citroën DS3); OS 4: S. Ogier; OS 5 i OS 6: S. Loeb.

Etap 2: OS 7: J.-M. Latvala; OS 8: S. Ogier; OS 9: S. Loeb; OS 10 i OS 11: S. Ogier; OS 12 i OS 13: S. Loeb; OS 14: S. Ogier.

Etap 3: OS 15: Mikko Hirvonen (Ford Fiesta); OS 16: J.-M. Latvala; OS 17 do OS 19: S. Loeb.

Liderzy: OS 1: Jari – Matti Latvala; OS 2: Ogier; OS 3 do 13: Loeb; OS 14 do 19: Ogier.

Najskuteczniejsi: S. Loeb – 9 najlepszych czasów; S. Ogier – 6, J.-M. Latvala – 3, M. Hirvonen – 1.

WYNIKI RAJDU NIEMIEC

Klasyfikacja generalna
1. S. Ogier i J. Ingrassia (Citroën DS3 WRC) – 3:32.15,9 godz.;
2. S. Loeb i D. Elena (Citroën DS3 WRC) – strata 39,8 sek.;
3. D. Sordo i C. Del Barrio (Mini John Cooper Works WRC) – 1.55,6 min.;
4. M. Hirvonen i J. Lehtinen (Ford Fiesta RS WRC) – 2.43,7 min.;
5. P. Solberg i C. Patterson (Citroën DS3 WRC) – 3.48,0 min.;
6. K. Räikkönen i K. Lindström (Citroën DS3 WRC) – 7.24,6 min.;
7. H. Solberg i I. Minor (Ford Fiesta RS WRC) – 7.45,9 min.;
8. A. Araujo i M. Ramalho (Mini John Cooper Works WRC) – 9.29,8 min.;
9. P. Van Merksteijn i E. Mombaerts (Citroën DS3 WRC) – 10.01,6 min.;
10. D. Kuipers i F. Miclotte (Ford Fiesta RS WRC) – 10.09,0 min.

Wyniki w Klasie SWRC
1. Ott Tänak i Kuldar Sikk (Ford Fiesta S2000);
2. Nasser Al-Attiyah i Giovanni Bernacchini (Ford Fiesta S2000);
3. Frigyes Túran i Gábor Zsiros (Ford Fiesta S2000);
4. Juno Hänninen i Mikko Markkula (Škoda Fabia S2000);
5. Karl Kruuda i Martin Järveoja (Škoda Fabia S2000);
6. Martin Prokop i Jan Tománek (Ford Fiesta S2000);
7. Hermann Gassner Jr i Katharina Wüstenhagen (Škoda Fabia S2000);
8. Bernardo Sousa i Paulo Babo (Ford Fiesta S2000);
9. Felix Herbold i Michael Kölbach (Ford Fiesta S2000).

KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA (PO 9. RUNDACH)

Kierowcy
1. Sébastien Loeb (Francja) – 192 pkt.;
2. Sébastien Ogier (Francja) – 167 pkt.;
3. Mikko Hirvonen (Finlandia) – 156 pkt.;
4. Jari – Matti Latvala (Finlandia) – 96 pkt.;
5. Petter Solberg (Norwegia) – 94 pkt.;
6. Mads Östberg (Norwegia) – 56 pkt.;
7. Matthew Wilson (W. Brytania) – 40 pkt.;
8. Kimi Räikkönen (Finlandia) – 34 pkt.;
9. Henning Solberg (Norwegia) – 32 pkt.;1
10. Daniel Sordo (Hiszpania) -23 pkt.;
11. Federico Villagra (Argentyna) – 20 pkt.;
12. Juho Hānninen (Finlandia) – 13 pkt.;
13. Ott Tänak (Estonia) – 7 pkt.;
14. Martin Prokop (Czechy) – 7 pkt..
15. Per – Gunnar Andersson (Szwecja) – 6 pkt.;
16. Khalid Al Qassimi (Abu Dabi) – 5 pkt.;
17. Dennis Kuipers (Holandia) – 5 pkt.;
18. Armindo Araújo (Portugalia) – 4 pkt.;
19. Hayden Paddon (Nowa Zelandia) – 2 pkt.
20. Petter Van Merksteijn (Holandia) – 2 pkt.;
21. Bernardo Sousa (Portugalia) – 1 pkt.;
22. Patrik Flodin (Szwecja) – 1 pkt.

Producenci
1. Citroën Total World Rally Team – 333 pkt.;
2. Ford Abu Dhabi World Rally Team – 242 pkt.;
3. M-Sport Stobart Ford Rally Team – 105 pkt.;
4. Petter Solberg World Rally Team – 83 pkt.;
5. Ice 1 Racing – 48 pkt.;
6. Munchis Ford World Rally Team – 32 pkt.;
7. FERM Power Tools World Rally Team – 22 pkt.;
8. Team Abu Dhabi – 20 pkt.;
9. Monster World Rally Team – 9 pkt.;
10. Van Merksteijn Motorsport – 8 pkt.
11. Brazil World Rally Team – 1 pkt.;

KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA W KLASIE SWRC (po 5 rundach)

1. Juho Hänninen (Finlandia – Škoda Fabia) – 98 pkt.;
2. Ott Tänak (Estonia – Ford Fiesta) – 80 pkt.;
3. Martin Prokop (Czechy – Ford Fiesta) – 76 pkt.;
4. Karl Kruuda (Estonia – Škoda Fabia) – 58 pkt.;
5. Bernardo Sousa (Portugalia – Ford Fiesta) – 55 pkt.;
6. Hermann Gassner Jnr (Niemcy – Škoda Fabia) – 55 pkt.;
7. Frigyes Turán (Węgry – Ford Fiesta) – 46 pkt.;
8. Nasser Al-Attiyah (Katar – Ford Fiesta) – 38 pkt.;
9. Eyvind Brynildsen (Norwegia – Škoda Fabia) – 16 pkt.;
10. Albert Llovera (Andora – Fiat Abarth G. Punto) – 14 pkt.;
11. Juha Salo (Finlandia – Mitsubishi Lancer Evo X R4) – 4 pkt.;
12. Felix Herbold (Niemcy – Ford Fiesta S2000) – 2 pkt.

KLASYFIKACJA FIA WRC ACADEMY CUP (FORD FIESTA R2)

1. Egon Kaur (EST) – 92 pkt.;
2. Craig Breen (IRE) – 66 pkt.;
3. Brendan Reeves (AUS) – 36 pkt.;
4. Yeray Lemes (ESP) – 35 pkt.;
5. Jan Černý (CZE) – 33 pkt.;
6. Andrea Crugnola (ITA) – 31 pkt.;
7. Miguel Baldoni (ARG) – 26 pkt.;
8 . Fredrik Åhlin (SWE) – 25 pkt.;
9 . Christian Riedemann (DEU) – 21 pkt.;
10. Alastair Fisher (GBR) – 18 pkt.;
11. Timo van der Marel (NLD) – 17 pkt.;
12. Jose Suárez (ESP) – 13 pkt.;
13. Miko-Ove Niinemäe (EST) – 10 pkt.;
14. Molly Taylor (AUS) – 6 pkt.;
15. Sergey Karyakin (RUS) – 0 pkt.;
16. Victor Henriksson (SWE) – minus 5 pkt.