Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) wygrali Rajd Monte Carlo, pierwsza tegoroczna rundę Mistrzostw Świata. Było to pierwsze od wielu lat zwycięstwo Forda w FIA WRC.
Dla wielu postawa Francuzów jest niespodzianką. Ale obiektywnie należy przyznać, że jechali oni cały czas bardzo równo, a konkurenci tymczasem mieli przygody. Fiesta M-Sportu (J.M. Latvala) po raz ostatni wygrała w 2012 roku w W. Brytanii, w sumie jest to siódmy triumf modelu w cyklu WRC.
Zobacz także:
Wczoraj szanse na sukces stracili Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) oraz praktycznie też Ott Tänak i Martin Jarveoja (Ford Fiesta WRC). Dziś Estończycy mieli problemy techniczne, stracili drugą pozycję, ale dwa Fordy Fiesta znalazły się na podium. Przedzieliła ich debiutująca w cyklu Toyota Yaris WRC załogi Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila.
Drugi debiutant – Citroën DS3 WRC (Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau) uplasował się ostate3cznie na dziewiatej pozycji.
Już na pierwszym dzisiejszym, a czternastym w kolejności odcinku specjalnym wyjaśniła się sprawa drugiego miejsca w rajdzie. Ott Tänak i Martin Jarveoja (Ford Fiesta WRC) mieli problemy z silnikiem. Coi prawda na mecie utrzymali jeszcze drugie miejsce, ale stało się jasne, że będzie im trudno je utrzymać. Na 15. próbie Estończycy ponownie stracili, otrzymali także karę 50 sekund na PKC i w konsekwencji wyprzedzili ich Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC).
14. odcinek wygrali Dani Sordo i Marc Martí (Hyundai i20 Coupe WRC), którzy odrobili wiele sekund nad wyprzedzającymi ich Craigiem Breenem i Scottem Martinem (DS 3 WRC). Na kolejnym OS-ie Hiszpanie awansowali na czwarte miejsce.
Swoje pierwsze zwycięstwo odniósł nowy Citreoen C3 WRC – Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau uzyskali najlepszy czas na OS 15. Francuzi walczyli wciąż o awans do pierwszej “dziesiątki”. Pewnie byliby już w niej, gdyby nie to, że na wstępie dzisiejszej rywalizacji obracali się tracąc sekundy.
Za Danielem Sordo w klasyfikacji byli nadal Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC), Andreas Mikkelsen i Anders Jæger (Škoda Fabia R5), Jan Kopecký i Pavel Dresler (Škoda Fabia R5), Bryan Bouffier i Denis Giraudet oraz Pontus Tidemand i Jonas Andersson (Škoda Fabia R5).
W rywalizacji o piętnastą pozycję w rajdzie Kris Meeke i Paul Nagle (Citroen DS3 WRC) wyprzedzili Juho Hänninena i Kaja Lindströma (Toyota Yaris WRC)…
Szesnasty odcinek specjalny Lucéram – Col St Roch o długości 5,50 kilometra został odwołany z powodu zbyt dużej liczby kibiców stojących w niedozwolonym miejscu. Tak więc o ostatecznej kolejności decydowała trzecia niedzielna próba: La Bollène-Vésubie – Peira Cava (21,36 km), stanowiąca Power Stage. Warto dodać, że cały etap załogi jechały bez zjazdu do Parku Serwisowego.
Najlepsi wyruszyli na trasę OS 17 jako ósmy (Ott Tanak), dziewiąty (Jari- Matti Latvala) i dziesiąty (Sebastien Ogier) samochód w kolejności. W tym momencie na prowadzeniu byli Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul, którzy wręcz “zdemolowali” konkurentów: Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau stracili do nich ponad 30 sekund, Elfyn Evans – 1.13,7 min., a Craig Breen – 1.52,6 min.
Tanak stracił do Neuville aż 1.51,4 min., Latvala – 1.43,4 min., a Ogier – 1.56,2 min. W czołówce nie było więc zmian. Dani Sordo był szybszy od Craiga Breena i zachował czwarte miejsce.
Samochody grupy R5 okazały się w tych warunkach konkurencyjne dla jadących później pojazdów WRC. Andreas Mikkelsen i Anders Jæger (Škoda Fabia R5) potwierdzili, że w klasie WRC 2 nie mieli godnych siebie rywali – druga załoga w fabrycznej Fabii R5, Jan Kopecký i Pavel Dresler straciła do Norwegów aż 3.25,4 minuty!
Bryan Bouffier i Denis Giraudet (Ford Fiesta R5) utrzymali nieznaczną przewagę nad Pontusem Tidemandem i Jonasem Anderssonem (Škoda Fabia R5), zajmują trzecie miejsce w WRC 2. Jednak Francuzi spadli na dziesiąte miejsce w klasyfikacji, bowiem z jedenastego na dziewiąte awansował Stéphane Lefebvre.
Drugą rundą mistrzostw będzie Rajd Szwecji (9-12 lutego).
WYNIKI RALLYE MONTE CARLO 2017
1. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) – 4:00.03,6 godz.;
2. Jari- Matti Latvala i Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) – strata 2.15,0 min.;
3. Ott Tänak i Martin Jarveoja (Ford Fiesta WRC) – 2.57,8 min.;
4. Dani Sordo i Marc Martí (Hyundai i20 Coupe WRC) – 3.35,8 min.;
5. Craig Breen i Scott Martin (DS 3 WRC) – 3.47,8 min.;
6. Elfyn Evans i Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC) – 6.45,0 min.;
7. Andreas Mikkelsen i Anders Jæger (Škoda Fabia R5) – 9.53,7 min.;
8. Jan Kopecký i Pavel Dresler (Škoda Fabia R5) – 12.58,1 min.;
9. Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau (Citroën DS3 WRC) – 14.43,8 min.;
10. Bryan Bouffier i Denis Giraudet (Ford Fiesta R5) – 16.09,4 min.;
11. Pontus Tidemand i Jonas Andersson (Škoda Fabia R5) – 16.16,43 min.
12. Eric Camilli i Benjamin Veillas (Ford Fiesta R5) – 19.28,5 min.;
15. Thierry Neuville i Nicolas Gilsoul (Hyundai i20 WRC) – 30.52,5 min.;
16. Juho Hänninen i Kaj Lindström (Toyota Yaris WRC) – 32.16,8 min.
KLASYFIKACJA MISTRZOSTW ŚWIATA (FIA WRC)
Producenci
1. M-Sport World Rally Team – 40 pkt.;
2. Toyota Gazoo Racing WRC – 24 pkt.;
3. Hyundai Motorsport – 20 pkt.;
4. Citroen Total Abu Dhabi WRT – 10 pkt.
Fot.: Red Bull (Jaansus Ree) oraz Citroen i Hyundai